Piata de produse OTC din Romania, ce include medicamentele fara prescriptie medicala, suplimentele alimentare si dispozitivele medicale pentru ingrijire personala, a inregistrat o crestere de 14,4% in 2018 comparativ cu anul anterior, ajungang la 3,5 miliarde de lei. Diana Mereu, director executiv RASCI, a relatat, intr-un interviu acordat wall-street.ro, mai multe despre piata de produse OTC din Romania si motivele cresterii inregistrate in 2018.

Wall-Street.ro: Ce tendinte se pot observa in ultima perioada pe piata de produse OTC din Romania?

Diana Mereu: Segmentul de piata reprezentat de RASCI se afla in ultimii ani intr-un stadiu de crestere, cu un ritm constant si sustenabil, pe care il putem cataloga ca fiind apanajul unei cresteri economice generalizate, dar si al interesului din ce in ce mai mare al populatiei pentru ingrijire personala. Atentia sporita acordata preventiei, cresterea puterii de cumparare a populatiei, diversitatea de produse disponibile, dezvoltarea de produse noi, precum si eficienta sporita a acestora se reflecta in cresterea constanta a vanzarilor de produse din aceste categorii, determinand in acelasi timp stabilitatea segmentului de piata reprezentat de RASCI. Acest segment poate fi o optiune eficienta de ingrijire a sanatatii, in conditiile unei informari corecte si a unei responsabilizari prealabile, oferind beneficii atat la nivelul consumatorilor si pacientilor, cat si la cel al profesionistilor din domeniul sanatatii si chiar al sistemului national de sanatate.

Te invitam la Future Healthcare, eveniment wall-street.ro dedicat domeniului farmaceutic si serviciilor medicale, unde Diana Mereu va participa in calitate de speaker. Inscrie-te gratuit la conferinta aici!

Wall-Street.ro: Care este profilul unui consumator de suplimente alimentare?

Diana Mereu: Nu cred ca putem vorbi despre un profil unitar, intrucat avem mai multe tipuri de consumatori, la fel cum avem mai multe categorii de suplimente alimentare. Dar, cu siguranta ca sunt o serie de trasaturi comune pe care le putem observa la cei care utilizeaza aceste produse, printre care putem mentiona interesul crescut pentru mentinerea starii de sanatate, precum si de completare a efectelor medicinei alopate.

Automedicatia responsabila...
Citeste si: Stimularea automedicatiei responsabile, benefica pentru bugetul UE

Wall-Street:ro: De ce puneti mai mult accent in ultima perioada pe informare corecta si responsabilizare cand vine vorba de OTC-uri? De ce ati decis sa lansati campania “Despre sanatate cu responsabilitate”?

Diana Mereu: Informarea corecta si responsabilizarea utilizatorilor de produse din categoriile reprezentate de RASCI au reprezentant o preocupare majora a Asociatiei inca de la infiintarea acesteia, in 2016.

In situatia in care consumatorii si pacientii romani sunt expusi la informatii incomplete, incorecte sau inselatoare despre aceste categorii de produse, este evident ca este necesara imbunatatirea educatiei pentru sanatate a populatiei, care sa combata perceptiile si mentalitatile formate in timp si sa contribuie, in schimb, la formarea unor comportamente sanatoase si responsabile.

Wall-Street.ro: Cum educam consumatorii de medicamente?

Diana Mereu: Atat in contextul campaniei demarate, cat si in ceea ce priveste activitatea curenta a Asociatiei, RASCI sustine administrarea responsabila si avizata de medicamente fara prescriptie medicala, suplimente alimentare si dispozitive medicale pentru ingrijire personala prin informarea corecta si educarea consumatorilor romani.

Producatorul de suplimente...
Citeste si: Alevia si-a majorat vanzarile cu 10% in 2018

Chiar daca RASCI a facut deja un pas important in aceasta directie, prin intermediul campaniei, este mai evident ca oricand ca este necesara o colaborare stransa intre factorii de decizie, autoritatile de reglementare, profesionistii din domeniul sanatatii, reprezentanti ai industriei, consumatorilor si pacientilor, pentru imbunatatirea educatiei pentru sanatate. Numai impreuna putem contribui la dezvoltarea si implementarea unor programe nationale de educatie pentru sanatate sau campanii de informare realizate de mediul privat, indreptate nu doar spre utilizatorii acestor categorii de produse, ci si spre medici de familie si farmacisti – principala interfata in comunicarea cu utilizatorii acestor categorii de produse.

Un consumator sau pacient informat citeste si intelege informatiile din prospect, respectiv de pe ambalaj sau de pe eticheta si respecta indicatiile inscrise. Utilizatorul informat ignora derapajele din comunicarea comerciala si intelege ca toate informatiile primite din zona sanatatii trebuie analizate in detaliu. Vorbim aici despre o situatie ideala, la care nu am ajuns inca, din pacate. Insa, printr-un efort comun al tuturor partilor implicate, consider ca putem ajunge acolo unde ne dorim.

Wall-Street.ro: Cum se situeaza piata de OTC-uri din Romania in comparatie cu tarile din UE atat la nivel de consum, cat si dupa valoarea pietei?

Diana Mereu: Segmentul de piata reprezentat de RASCI, care include medicamentele fara prescriptie medicala, suplimentele alimentare si dispozitivele medicale pentru ingrijire personala, a inregistrat o crestere de 14,4% in 2018 comparativ cu anul anterior, cu o valoare totala de 3,552 miliarde de lei.

Future Healthcare: Ce trebuie...
Citeste si: Serializarea medicamentelor, intre piata farmaceutica si pacienti

In Europa, una din doua cutii de medicamente vandute este un medicament ce se elibereaza fara prescriptie medicala. In ciuda cresterii acestui segment de piata in ultimii ani, Romania se afla in continuare in urma multor tari europene in ceea ce priveste consumul de produse din cele trei categorii mentionate. Astfel, inregistram o medie de 20 euro/ per locuitor, suma alocata achizitiei de produse din acest segment de piata, conform datelor IQVIA, fata de aproximativ 45 euro/ per locuitor, cat este media europeana.

Cu o piata de 763,3 de milioane de euro, la nivelul datelor inregistrate pentru 2018, suntem depasiti cu mult de tari precum Germania, unde valoarea acestui segment de piata la final de 2017 era peste 6,5 miliarde de euro, Polonia, cu 3,3 miliarde de euro sau Italia, cu 2,4 miliarde de euro, potrivit datelor AESGP.

Wall-Street.ro: Ce putem invata de la alte tari mai dezvoltate in acest domeniu?

Diana Mereu: Spre deosebire de alte sisteme care functioneaza deja cu succes la nivel european si international, sistemul romanesc de sanatate este unul bazat pe tratament si nu pe preventie si educatie. Putem invata, intr-adevar, de la alte tari care au identificat beneficiile pe care o astfel de abordare le poate avea asupra intregii populatii si care au aplicat asumarea unor programe clare de preventie si automedicatie responsabila, care au implementat cu succes programe ample de educatie pentru sanatate sau digitalizare in sanatate.

Dar, pentru a realiza acest lucru, este nevoie de comunicare, de informare si de educare la nivelul publicului. Cred ca, desi mai avem inca de parcurs destul de multi pasi pentru a ajunge acolo, suntem pe drumul ce bun.

Wall-Street.ro: Cum crezi ca va evolua segmentul de piata OTC in 2019?

Diana Mereu: Cred ca acest segment isi va continua cresterea, intr-un mod echilibrat si sustinut si in 2019. Evolutia segmentului de piata reprezentat de RASCI arata ca exista un interes din ce in ce mai mare al consumatorilor pentru gestionarea propriei stari de sanatate. De aceea, este important ca, atat noi, in calitate de reprezentanti ai industriei, cat si profesionisti din domeniul sanatatii si factori de decizie, sa fim pregatiti sa le oferim acestora informatii corecte si complete, pentru ca, pe langa practicarea automedicatiei responsabile, sa incurajam consumatorii sa adopte si alte comportamente sanatoase.

Wall-Street.ro: Pentru imbunatatirea educatiei in sanatate e nevoie de o colaborare intre jucatorii din industria farma si autoritatile romane. Ce fac autoritatile in acest sens, dar jucatorii din farma?

Diana Mereu: Cand ne-am hotarat sa plecam la drum cu aceasta campanie am avut in vedere faptul ca acesta trebuie sa fie un demers pe termen lung pentru ca ceea ce urmarim prin intermediul acestei campanii, reprezinta o schimbare de paradigma.

Pe langa campania educationala, prin care urmarim sa contribuim la imbunatatirea educatiei pentru sanatatea cetatenilor romani, demersurile noastre ca asociatie vizeaza si aspectul unui cadru legislativ transparent, unitar si corect, atat la nivelul populatiei, cat si la nivelul tuturor jucatorilor din piata. Din acest motiv, colaboram deja cu autoritatile implicate in procesul decizional. Sustinem dialogul deschis cu reprezentantii acestora cu fiecare ocazie, in vederea dezvoltarii, adoptarii si implementarii celor mai bune solutii pentru imbunatatirea pe termen lung a sanatatii consumatorilor si pacientilor romani.

Mai mult, RASCI a dezvoltat si propriul Cod Etic, care prevede inclusiv bune practici cu privire la comunicarea comerciala aferenta suplimentelor alimentare si dispozitivelor medicale. Incercam astfel sa setam o referinta care ar trebui sa contribuie la alinierea standardelor din piata cu privire la promovarea categoriilor de produse reprezentate.

RASCI (Asociatia Romana a Producatorilor de medicamente fara prescriptie, suplimente alimentare si dispozitive medicale) reuneste producatori, importatori si distribuitori de medicamente fara prescriptie medicala (OTC), suplimente alimentare si dispozitive medicale pentru ingrijire personala, activi pe piata din Romania: Bayer Consumer Health, GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, Johnson & Johnson, Sanofi, Reckitt Benckiser, Pfizer, Fildas, Terapia, Antibiotice, Berlin-Chemie, WORWAG Pharma, Aboca, Omega Pharma, Ipsen si Alvogen.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Piata OTC din Romania ajunge la o valoarea totala de 3,5 miliarde lei