Datorita volumelor mari, colectiilor care se rotesc masiv si preturilor mici pe care le ofera, branduri precum Zara, H&M sau C&A ajung deseori in cosul de cumparaturi al romanilor. In ultimii ani insa, romanii au inceput sa renunte la fast fashion si sa sprijine productia locala. Fie ca vorbim despre branduri romanesti cu traditie sau care s-au impus in peisajul de moda de-a lungul timpului sau despre designeri la inceput de drum, romanii au inceput sa realizeze ca productia autohtona ofera o calitate superioara, dar si colectii si articole unice sau in editie limitata.

Mai jos am facut o scurta selectie a unor branduri romanesti de top, care au devenit nume de referinta in productia si retailul de fashion si care, desi nu se compara ca pozitionare cu brandurile mass-market, fac concurenta serioasa oricarui retailer international.

Vrei sa afli mai multe despre industria de fashion? Fashion ROute, conferinta dedicata retailului de fashion si industriei textile, se reintoarce cu a treia editie pe 21 mai. Sub deviza Fashion Upgrade, Fashion ROute isi propune sa exploreze toate transformarile prin care industria trece si care este impactul acestora asupra pietei romanesti. Detalii, AICI.

Marelbo

MarelboMarelbo este unul dintre cei mai mari producatori romani de incaltaminte din piele naturala, care a bifat vanzari de 88 milioane de lei in 2018.

Marelbo a luat nastere in 1984, in judetul Suceava, detine una dintre cele mai mari fabrici de incaltaminte din Romania, in Vicovu de Sus, si propria retea de magazine. Anul trecut a adus o crestere de 8% a businessului, astfel incat Marelbo a vandut in cele 52 de magazine incaltaminte pentru barbati, femei si copii in valoare de 88 milioane lei.

“In perioada comunista croitorii, cojocarii sau cizmarii erau meserii banoase. Tatal meu era prieten bun cu un cizmar din comuna Vicovu de Sus.Vizitandu-l si vazand ca aceasta meserie iti poate aduce o sursa buna de bani m-am gandit ca am posibilitatea sa-mi ajut parintii si sa-i scap de povoara datoriilor pentru ca, pe atunci, casa noastra fusese mistuita de un incendiu, care pe mine si ai mei ne-au lasat intr-o o situatie financiara destul de dificila”, spunea Aurel Bobu, fondatorul Marelbo intr-un interviu pentru wall-street.ro.

Nissa

NissaBrandul romanesc Nissa a luat nastere in 1993 si este un business de familie. Fondatoarea afacerii, Denisa Radian, obisnuia inca din copilarie sa incerce pantofii mamei sale; dupa ani in care a dezvoltat o pasiune pentru industria modei, si-a inceput cariera in acest sector ca model. Ulterior, urmeaza studii in domeniul de fashion si alaturi de mama si sora sa creeaza brandul Nissa.

Denisa Radian a inceput cu productia de imbracaminte, in special de rochii de seara, un segment pe care Nissa performeaza foarte bine, iar ulterior s-a reorientat si catre retail. Primele magazine NISSA au fost deschide in Craiova, acolo unde era si sediul social al companiei, iar ulterior, brandul romanesc se extinde in Bucuresti si in celelalte mari orase ale tarii, pentru ca in final sa iasa in afara granitelor si sa fie prezent in tari precum SUA, Irlanda, Anglia, Polonia, Rusia si Orientul Mijlociu. In prezent, Nissa detine o retea de 15 magazine.


Braiconf

BraiconfBraiconf este un nume cu traditie in industria de confectii din Romania, care implineste 69 de ani pe piata locala. Desi a inceput ca o fabrica de confectii subordonata regimului comunist, a reusit sa faca tranzitia spre capitalism si sa se mentina pe linia de plutire pe piata romaneasca.

Poate pentru tinerii din ziua de azi numele Braiconf nu le spune mare lucru, dar cu siguranta parintii si bunicii cunosc fabrica braileana de textile care realiza camasi inca de pe vremea comunistilor. Istoria Braiconf incepe in anul 1950, cand fabrica braileana incepe productia de camasi, sub tutela regimului comunist.

Timp de patru decenii, Braiconf se dezvolta, isi mareste capacitatea de productie si colectivul si incepe sa exporte in afara granitelor. Dupa caderea regimului comunist, in 1996 are loc privatizarea companiei, moment decisiv in istoria producatorului roman. Dupa privatizare, Braiconf a inceput sa lucreze in sistem lohn pentru diversi clienti internationali, activitate care se mentine si astazi si care reprezinta 80% din productia totala a Braiconf, lucrand pentru tari precum Italia, Franta, Suedia, Rusia, Norvegia, Germania sau Statele Unite ale Americii.

Restul reprezinta dezvoltarea propriului brand, Braiconf, strategia care a venit odata cu timpul si dezvoltarea fostei fabrici comuniste. Tot dupa privatizare, producatorul roman incepe sa-si dezvolte propria retea de magazine, care in prezent numara 16 magazine in majoritatea oraselor mari din tara. Anul trecut, producatorul Braiconf a bifat venituri de 48 milioane lei, cu 11% mai mari fata de 2017.

Musette

MusetteMusette este unul dintre cele mai cunoscute brandurile de fashion romanesti, prezenta si apreciata si in afara granitelor. Compania, fondata de Cristina si Roberto Batlan in 1992, produceti genti si pantofi in prezent, insa in anii 90 se ocupa de trading cu tesaturi. In 2010, Musette a inceput extinderea la nivel mondial, iar acum brandul romanesc este prezent in SUA, Bulgaria, Luxemburg, Ungaria, Israel, Mongolia, Liban, Franta si Austria. Pe plan local, Cristina Batlan detine doua fabrici unde produce accesoriile Musette, iar in planurile sale figureaza o scoala profesionala dedicata industriei textile pentru a combate criza fortei de munca din acest domeniu.

Sofiaman

SofiamanSi Sofiaman este un brand romanesc cu traditie cu care piata locala se poate mandri. Sofiaman, nume cunoscut in productia de pijamale, si-a inceput activitatea in 1993, printr-un “mic lohn”. La momentul respectiv, initiatorii afacerii au gasit in Bacau un atelier de productie pulovere, care nu mai avea comenzi si care a acceptat sa lucreze cateva articole pentru copii, distribuite ulterior in cateva magazine principale din tara. Dupa un timp, productia s-a mutat pe zona articolelor din bumbac si a fost relocata in Targu Neamt, locul de origine al proprietarilor afacerii.

Anul trecut, Sofiaman a vandut in cele 14 magazine si in mediul online, pijamale si articole de casa in valoare de 17 milioane lei, cu 10% mai mult decat in anul anterior. Pentru anul in curs, Sofiaman vizeaza o crestere de aproximativ 20% a cifrei de afaceri.

Benvenuti

BenvenutiBenvenuti este un brand romaneasc care a luat nastere in 2004 in Timisoara si care a ajuns in prezent sa vanda incaltaminte in valoare de 28 milioane euro in cele 55 de magazine din tara.

Infiintata in 2004 de antreprenorul Dan Pavel, compania romaneasca Benvenuti vinde incaltaminte si marochinarie ale producatorilor italieni, dar colaboreaza si cu producatori locali. Producatorii italieni au o pondere de peste 80% din volumul de marfa din Benvenuti, restul fiind productii autohtone.

Retailerul este detinut majoritar de Dan Pavel, alaturi de alti trei actionari: Adrian Certezeanu, Adrian Cazu si Gabriel Tepelea.

Cei patru actionari detin magazinele Benvenuti, iar in 2008 au lansat Enzo Bertini, un concept de magazin cu incaltaminte de lux. In prezent, la nivel national sunt 53 de magazine Benvenuti si 2 Enzo Bertini.

Pentru acest an, retailerul estimeaza o cifra de afaceri intre 30-33 milioane euro.