Vara lui 2019 ar putea aduce un record istoric pentru piata bauturilor racoritoare. Afacerile celor peste 800 de companii inregistrate in acest sector, producatori de ape minerale, bauturi racoritoare nealcoolice si sucuri naturale ar putea depasi nivelul de 6,5 miliarde de lei, o cifra cu aproape 40% mai mare fata de acum 10 ani, arata o analiza Frames.

Se anunta o vara incendiara si producatorii de bauturi racoritoare stiu ca, cu fiecare grad in plus in termometre, vanzarile lor cresc semnificativ. Cum prognozele meteo indica o vara secetoasa, toti marii producatori si distribuitori de sucuri si apa minerala se pregatesc de varful de sezon cu campanii si produse noi, pentru a acoperi setea romanilor.

Potrivit unei analize Frames, pe fondul cresterii economice si diversificarii obiceiurilor de consum, piata bauturilor racoritoare a marcat un avans semnificativ in ultimii ani, de la o cifra de afaceri de 4,41 mld.lei in 2010 la 5,83 mld.lei in 2017.

piata bauturilor racoritoare,,Datele preliminare din 2018 indica un avans peste nivelul de 6 mld.lei, iar in 2019, pe fondul majorarilor de preturi, extinderii gamei de produse si cresterii apetitului pentru consum al romanilor, prognozele indica depasirea granitei de 6,5 mld.lei’’, afirma analistii.

Potrivit analizei, numarul companiilor care imbuteliaza ape minerale, sucuri si bauturi naturale nealcoolice, inregistrate cu codurile CAEN 1107 si 1032, aproape s-a dublat fata de 2010, de la 437 la peste 800 societati in 2018 (date preliminarii). In 2017, raportau date financiare 767 de firme.

Citeste si:
retailArena: Promotiile si reducerile de pret functioneaza ca un drog
Teaser retailArena 2019....

,,Investitiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de productie si a logisticii s-au vazut poate cel mai bine in cresterea profitabilitatii companiilor. De la 273,2 milioane de lei in 2010, producatorii de bauturi racoritoare nealcoolice au ajuns la un profit net de 550,7 milioane de lei in 2017 si, potrivit estimarilor, la peste 600 de milioane de lei in 2018’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.

Forta de munca angajata in acest sector a ramas, in tot acest interval, la un nivel aproape constant, in jurul a 10.000 de angajati, semn ca avansul semnificativ al business-ului s-a axat, in principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.

piata bauturilor racoritoare

Coca-Cola vs Pepsi

Cele doua branduri, Coca-Cola si Pepsi, sunt, si in Romania ca de altfel la nivel international, cele mai populare bauturi racoritoare. Asa se explica faptul ca COCA-COLA HBC ROMANIA SRL si QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL reprezinta cei mai importanti jucatori din aceasta piata.

Citeste si:
Cele mai recente trenduri in decorarea locuintei
Cele mai recente trenduri in...

Afacerile cumulate ale celor doua companii au depasit 3 miliarde de lei in 2017, ceea ce inseamna aproape jumatate din piata. O cifra in crestere cu aproape 100 de milioane de lei fata de anul precedent si cu peste 600 de milioane de lei raportat la 2010. Si profiturile acestora au urmat aceeasi tendinta, avansand de la 192,4 milioane in 2010 la 345,9 milioane in 2017.

COCA-COLA HBC ROMANIA SRL, cu afaceri de 2,21 mld.lei in 2017, si QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL, cu un business de 854,8 milioane de lei, sunt urmate in top 10 de ROMAQUA GROUP SA (725,1 mil. lei), MASPEX ROMANIA SRL (409 mil.lei), EUROPEAN DRINKS SA (264,6 mil.lei), LA FANTANA SRL (188,3 mil.lei), CARPATHIAN SPRINGS SA (186 mil.lei), PERLA HARGHITEI SA (101,6 mil.lei), ALCONOR COMPANY SRL (92,6 mil.lei) si RIENI DRINKS SA (60,6 mil.lei)

Impreuna, primii 10 jucatori din acest sector au raportat afaceri de 5,1 miliarde de lei si un profit net cumulat de 488,8 milioane lei.

,,Evolutia celor mai importanti jucatori din piata trebuie pusa in concordanta cu investitiile masive pe care acestea le realizeaza si cu paleta larga de branduri pe care le gestioneaza. Coca-Cola detine, pe langa brandul consacrat, marci precum Fanta, Sprite, Schweppes, dar si sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul Alb si Poiana Negri) sau bauturi energizante (Burn si Monster Energy). QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL are in portofoliu, printre altele, marcile Pepsi, Prigat, 7Up,Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess, Rockstar energy si apa minerala Perla’’, afirma Adrian Negrescu.

Citeste si:
Cat economiseste un spital prin deschiderea propriei bucatarii
Economie de peste 900.000 de...

Studiul Frames arata ca, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producatoare de bauturi racoritoare si sucuri naturale se afla in Bucuresti-Ilfov (67), urmat de judetele Cluj (49), Arges (34), Galati si Bihor (cate 29) si Iasi (27).

,,Piata bauturilor racoritoare este puternic polarizata. Sunt numai 19 firme mari, care genereaza mai mult de 60% din vanzari, alaturi de care mai activeaza 45 de firme mici si peste 700 de microintreprinderi cu putere financiara redusa. Astfel se explica faptul ca, pe ansamblu, cifra de afaceri medie in acest sector nu depaseste 7,6 milioane de lei, iar profitul mediu se cifreaza in jurul a 700.000 lei. De altfel, cele mai multe companii (696), au intre 1-10 angajati’’, arata analiza.

Cert este ca, pe fondul cresterii consumului, firmele si-au imbunatatit semnificativ situatiile financiare, media datoriilor nete scazand de la 7,7 mil.lei in 2010 la 5,9 mil. lei in 2017, iar pierderile s-au redus drastic, de la o medie de 603.484 lei in 2011 la 93.331 lei in 2017.

Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezinta un risc foarte mare de business, si numai 14% au un risc scazut. ,,Multe dintre firmele mici sunt prinse in hatisul blocajului financiar, creditul furnizor fiind prezent in toate segmentele acestui sector. In conditiile in care clientii nu platesc la timp facturile, exista riscul ca multe dintre aceste firme sa intre in blocaj. 26 de firme se aflau, de exemplu, in procedura de insolventa in 2017. Astfel ca cei care vor sa investeasca in acest sector trebuie sa ia in calcul si problemele specifice, dincolo de potentialul de profitabilitate’’, afirma analistii de la Frames.

Bauturile fara zahar prind tot mai mult teren

Dincolo de analiza financiara a sectorului, piata bauturilor racoritoare se afla in plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul inaspririi legislatiei in materie, tot mai multe companii au inceput sa lanseze branduri si bauturi ,,fara zahar’’, considerate mult mai sanatoase.

Piata bauturilor racoritoareCoca Cola afirma, pe site-ul propriu, ca ,,categoria de bauturi carbonatate se extinde continuu cu retete inovatoare, pentru a se adapta gusturilor si stilurilor de viata mereu in schimbare ale consumatorilor. In prezent, categoria este completata cu bauturi racoritoare fara zahar si calorii, ala cum este Coca-Cola Zero Zahar, dar si cu inovatii locale, precum Coca-Cola Lime’’, iar imbuteliatorul Pepsi Cola sustine ca ,,prin noile obiective atribuite pilonului de produse, vom continua sa rafinam varietatile noastre de produse alimentare si bauturi pentru a intampina nevoile consumatorilor nostri prin reducerea zaharului adaugat, a grasimilor saturate si a cantitatii de sare, dar si prin dezvoltarea unui portofoliu mai vast de produse pentru a ajunge la consumatori si comunitati mai putin valorificate’’.

,,Bauturile fara zahar, sucurile naturale sunt asociate unui stil de viata mai sanatos, jucatorii din acest sector incercand sa contribuie la modificarea obiceiurilor de consum, pentru a preveni in primul rand obezitatea si bolile asociate. Un trend salutar intr-o tara in care educatia alimentara este deficitara, in care consumul de alimente si bauturi inclina balanta spre pret si mai putin spre calitate’’, afirma Alexandru Baltat, managerul Train Your Brain.

,,Este de asteptat ca acest trend sa se extinda si sa vedem, pe rafturile magazinelor, tot mai multe sortimente de ape imbuteliate (plate si carbogazoase) si bauturi light, din ingridiente naturale si fara adaos excesiv de coloranti. Un rol semnificativ in aceasta evolutie il are si statul care trebuie sa ofere cadrul legislativ necesar menit sa elimine de pe piata, treptat, bauturile cu mult zahar, considerate adevarate bombe calorice’’, afirma analistii.

Este de semnalat si evolutia semnificativa a segmentului de bauturi energizante, cu plusurile si minusurile sale, semnalate de producatori.

Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de apa imbuteliata pe cap de locuitor in Romania in 2017 a fost de 4,7 litri, cu 35% mai mare decat media Europei de Est si cu 60% mai mic decat media Europei de Vest.
Conform analizei Euromonitor International, vanzarile de apa imbuteliata in volum sunt asteptate sa aiba o rata de crestere medie anuala compusa de 7,2%, pana in anul 2022, Romania atingand un consum mediu pe cap de locuitor de 132 de litri.
Cea mai mare contributie la aceasta crestere vine de pe segmentul de apa plata. Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbari in ultimii 5 ani. Daca in 2012, 6 din 10 cumparatori de apa alegeau apa carbogazoasa, incepand cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun in cosul de cumparaturi apa plata.

Sursa foto: Brent Hofacker/Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Sizeer deschide doua magazine in vestul si nordul tarii