CFR Calatori intentiona sa achizitioneze sapte automotoare in mod direct de la compania Electroputere Pascani, dar planul nu va merge mai departe, dupa ce DNA a deschis un dosar in acest caz, a declarat ministrul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, Lucian Bode, potrivit Agerpres. CFR Calatori sustine, insa, ca nu exista licitatia celor 7 automotoare la care a facut referire ministrul Bode.

Update ora 15:00:

CFR Calatori sustine, intr-un comunicat de presa emis marti, ca nu exista licitatia celor 7 automotoare la care a facut referire ministrul Bode, in cadrul unui emisiuni la Realitatea plus.

"Referitor la afirmatiile doamnei moderatoare Denise Rifai in cardul emisiunii Legile Puterii – difuzata la postul de televiziune Realitatea PLUS, in data de 16/12/2019, orele 20:00 – 22:46 (partea a doua a emisiunii, in intervalul orar 22:00 – 22:46) prin care a mentionat: “La CFR Calatori am vazut o achizitie. (…) Si aici vorbim de o achizitie in suma de 33 milioane de euro, pentru niste automotoare, la numar 7, la un pret de 4 milioane euro fiecare, de la Electroputere Pascani, fara sa treaca aceasta decizie prin Autoritatea de Reforma Feroviara din cadrul Ministerului Transporturilor. Adica, o decizie de achizitie pe langa lege”, CFR Calatori informeaza opinia plublica despre faptul ca nu exista o asemenea achizitie", se arata in precizarea CFR Calatori.

Mai mult, ar fi vorba de zece automotoarele diesel (DMU), nu de sapte, care ar urma sa fie cumparate prin licitatie, nu prin incredintare directa a contractului, scrie clubferoviar.ro.

Stire initiala:

"Eu va spun asa: 126 de milioane de lei, bani pe care compania CFR Calatori i-a primit din subventie, in loc sa isi plateasca datoria catre CFR Infrastructura, si anume acea taxa de utilizare a infrastructurii, s-au gandit ei, in intelepciunea lor, sa achizitioneze cele sapte automotoare. Eu cred ca nu s-au gandit bine. (...) Achizitia nu merge mai departe. Spun foarte clar ca nu, pentru ca acolo este si un dosar deschis la DNA, unul dintre cei care au decis acolo s-a detonat, s-a dus si s-a autodenuntat, inteleg, asa ca lucrurile sunt destul de clare", a afirmat ministrul, la Realitatea Plus.

Bode a subliniat ca obligatia CFR Calatori era sa plateasca datoria catre CFR SA, nu sa achizitioneze trenuri dintr-o singura sursa.

"Ei aveau obligatia sa isi plateasca datoria, nu sa achizitioneze direct sapte automotoare. Nu ca n-ar fi nevoie. Eu, simplu, analizand logic aceasta chestiune, cand ai niste bani primiti din subventii tu iti platesti datoria, nu faci achizitii dintr-o singura sursa", a adaugat el.

Seful de la Transporturi a mentionat ca a trimis Corpul de control la CFR Calatori, actiune care s-a soldat cu un raport ce a fost trimis la DNA.

"Eu am trimis Corpul de control acolo. Am primit un raport. Raportul respectiv l-am trimis la DNA, pentru ca lucrurile sunt destul de clare acolo. Este un alt model DN 15 Neamt, adica alt model de achizitie directa", a sustinut Bode.

Intrebat de ce actualul director general interimar al companiei inca mai este in functie, ministrul a raspuns: "O sa discutam in curand. O sa vedeti cata vreme mai este director acolo".

"De ce mai este director acolo? Pentru ca eu vreau sa numesc un manager in orice companie care sa duca compania inainte. Am identificat mai multi manageri, dar nu m-am grabit sa iau decizii asa, de dragul de a lua decizii", a explicat ministrul.

Fostul director general al CFR SA Constantin Axinia declara, pe 8 octombrie, la un eveniment, ca societatea pe care o conducea intentiona sa execute silit CFR Calatori si CFR Marfa daca nu isi vor achita datoriile provenite din neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), care se ridica la 180 de milioane de lei si, respectiv, un miliard de lei.

"CFR Calatori are o datorie de 180 de milioane de lei care creste pe masura ce trece timpul, iar CFR Marfa are o datorie de un miliard de lei. Am facut notificari, mi-au platit ceva din urma, dar ii vor executa silit. Eu le-am inaintat cate un document in care le-am prezentat situatia financiara a caii ferate romane, ca noi de la Infrastructura nu mai dorim sa fim o banca fara dobanda si nu putem sa subventionam CFR Calatori si CFR Marfa, creandu-ne un gol. Daca ei au pierderi, i-am rugat sa nu le transfere catre Infrastructura", a spus Axinia.

Potrivit lui Axinia, datoria CFR Calatori reprezinta ''o gaura imensa" in bugetul companiei, in conditiile in care aceste datorii au fost folosite la construirea bugetului in special pe fonduri proprii.

"CFR Calatori are o datorie de 180 de milioane de lei si este o gaura imensa in bugetul nostru, pentru ca acesti bani noi i-am planificat inca de la inceputul anului cand am construit bugetul companiei si mai ales pe partea de fonduri proprii. Aceste fonduri sunt in exclusivitate pentru achizitionarea de materiale si servicii pentru buna functionare a caii ferate. Ma refer la servicii de mentenanta pentru ridicarea restrictiilor de viteza, cumpararea de aparate de cale, sine si traverse ca sa inlocuim pe cele care sunt rele si reabilitarea unor poduri care nu au fost cuprinse in planul de reabilitare", a precizat seful de atunci al CFR SA.

La randul sau, directorul general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu, prezent la eveniment, a negat ca ar avea conturile blocate in urma neplatii datoriei catre CFR SA. In plus, le-a spus jurnalistilor care i-au adresat intrebari referitor la acest subiect ca dubleaza cifrele "ca de obicei", iar datoria se ridica doar la 100 de milioane de lei.

"Nu (nu are conturile blocate - n. r.), nu inteleg de ce va place senzationalul, sincer. Va repet, raspunsul este negativ. (...) Ca de obicei, dublati cifrele. Avem o datorie de 100 de milioane de lei (din neplata TUI-ului - n. r.) pe care o vom compensa instantaneu in momentul in care vom incasa banii de la ARF", a raspuns Dorobantu.

Sursa foto: Andrei Marian | Facebook CFR Calatori

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri