Programele de responsabilitate sociala au devenit parte din marile lanturi de retail, care au inceput de ani buni sa se implice in activitati de mediu, precum combaterea poluarii, plantare de copaci sau reciclare, dar si in cauze sociale, pentru care doneaza alimente si produse nonalimentare.

Pungile biodegradabile

2019 a fost anul in care retailerii au introdus pungile biodegradabile, dupa ce Guvernul a majorat ecotaxa pentru pungile din plastic. La inceputul lunii iulie 2019 a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2019 (Ordonanta nr. 50/2019), care introduce modificari in ceea ce priveste contributiile datorate de operatorii economici la Fondul pentru mediu. Una dintre principalele modificari vizeaza majorarea ecotaxei pentru pungile din plastic de la 0,10 lei/bucata in prezent la 0,15 lei/bucata.

La 1 octombrie, Kaufland Romania a introdus in magazine pungi biodegradabile compostabile la raioanele de legume-fructe, vitrina cu servire asistata, produsele care se vand vrac si raionul de paine, contra unei sume de 0,10 lei.

Si Carrefour a introdus anul acesta pungi 100% biodegradabile la raioanele de fructe-legume, macelarie si peste, la pretul de 0,1 lei bucata.

La final de an, retailerul polonez de incaltaminte CCC renunta la pungile de plastic si introduce pungi de hartie in valoare de 1 leu, suma ce urmeaza a fi donata de UNICEF in cadrul unui parteneriat cu organizatia.

Colectare de ulei

La finalul anului, Carrefour anunta ca incepe colectarea uleiului folosit si ofera la schimb ulei proaspat. La fiecare 3 litri de ulei folosit, retailerul ofera la schimb 1 litru de ulei proaspat, marca proprie, iar la 5 litri de ulei folosit, clientul primesti 2 litri de ulei proaspat. Initiativa este disponibila in Carrefour Baneasa, iar pana la finalul lunii va fi implementata in toate cele 35 de hypermarketuri Carrefour.

Toate cele 33 de hipermarketuri Auchan din cele 18 judete ale Romaniei includ puncte de colectare a uleiului alimentar uzat de la clienti, pentru a fi reciclat si folosit in productia de biocombustibil. In functie de cantitatea predata, clientii vor fi rasplatiti de catre partenerii Auchan, cu apa, ulei sau detergent de la AQUA Carpatica, Floriol, respectiv Fairy.

Reciclarea plasticului

Plasticul are efecte dezastruoase asupra mediului inconjurator, iar marii retaileri s-au alaturat initiativei de reciclare si au inceput, inca din 2013, sa colecteze plasticul de la clienti, rasplatindu-i cu alte produse.

In vara acestui an, Carrefour a lansat, in Bucuresti, un program-pilot intitulat "Punem pret pe plastic", prin intermediul caruia clientii puteau duce la magazin o sticla PET, primind in schimb legume sau fructe produse de fermieri romani. Pentru ca rezultatele acestei campanii au fost peste asteptarile retailerului, programul s-a extins in alte cinci orase din Romania: Timisoara, Cluj-Napoca, Buzau, Constanta si Bucuresti.

Lidl Romania a decis sa se implice in probleme de mediu prin lansarea unui program de granturi, denumit „Cu Apele Curate”, care vizeaza proiecte ce raspund obiectivului general de reducere a poluarii cu plastic a apelor Dunarii. Valoarea proiectului urma sa fie de maxim 46.000 de lei, in cazul granturilor mici, si de maxim 180.000 de lei, in cazul granturilor mari. In octombrie, asociatia MaiMultVerde a cumparat in premiera in Romania o „drona” Waste Shark pentru a curata deseurile din plastic din ape. Instrumentul a costat aproape 22.000 de euro si poate strange pana la 500 de kilograme de gunoaie pe zi. Anul acesta vor fi adunate deseurile din Dunare, iar de anul viitor vor fi curatati afluentii Dunarii.

In 2018, Kaufland isi dota magazinele cu automate de reciclare pentru trei tipuri de ambalaje: PET-uri, sticla si doze de aluminiu. Retailerul isi rasplateste clientii care le folosesc prin cupoane de reducere ce pot fi folosite in magazine. Pana in prezent, aparatele automate de reciclare se gasesc in 33 dintre magazine.

In 2013, cora Romania a deschis spatii speciale pentru reciclare, denumite coraVerde, unde clientii aduc aparatura electrica si electronica, PET-uri si doza din aluminiu pentru bauturi. In 2017, cora a montat in parcarile din Lujerului si Pantelimon o statie automatizata de colectare Sigurec.

Donatii

In 2019, Kaufland Romania a alocat un milion de euro pentru finantarea ONG-urilor de sport, cultura si viata sanatoasa, dupa ce le-a invitat sa aplice pentru un grant. In decembrie, Kaufland a donat 440.000 de euro fundatiei Hope and Homes for Children pentru constructia a doua case de tip familial in cadrul procesului de inchidere a unui centru de plasament din Iasi. Tot anul acesta, Kaufland a inceput un program-pilot de angajare si includere a persoanelor cu dizabilitati in companie, iar planul este ca pana in aprilie sa recruteze si sa integreze in magazine peste 500 de persoane cu dizabilitati.

Anul acesta, Profi a oferit 1,5 milioane de lei catre mai multe ONG-uri, printre care United Way Romania, asociatia Ecostuff, Touched Romania, Federatia Filantropia, Fundatia Inocenti si Fundatia Nadia Comaneci si Asociatia Monumentelor.

Inainte de Craciun, clientii Lidl pot dona alimente pentru persoanele defavorizate, prin intermediul colectei organizate de retaileri in parteneriat cu reteaua Bancilor pentru Alimente. Mai mult, in perioada 11 noiembrie – 15 decembrie, pentru fiecare jucarie achizitionata de clienti din magazinele sale, Lidl a donat 1 leu catre UNICEF.

Sursa foto: Volkan Olmez | Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri