Afacerile mici și medii încep să se confrunte cu diverse provocări pe măsură ce impactul economic al pandemiei cu noul coronavirus începe să se facă simțit. În România, potrivit analiștilor financiar-bancari, 30% dintre companii riscă să intre în faliment, iar peste ocean lucrurile nu sunt mai roz. La sfârșitul lunii martie s-au închis cu 40% mai multe afaceri decât în aceeași perioadă a anului trecut. În acest context, luarea unor măsuri de siguranță și chiar extinderea poate însemna diferența dintre succes în plină criză și închiderea afacerii.

Planifică-ți finanțele pe următoarele luni

Chiria, facturile lunare și salariile reprezintă cele mai mari cheltuieli în mediul economic actual. De aceea, este important să îți planifici finanțele pe următoarele 3-9 luni. Este vital să îți administrezi resursele financiare cât mai înțelept și să îți optimizezi investițiile pentru a rămâne pe linia de plutire. Gândește-te dacă este în interesul firmei să renunți la unii angajați, însă nu fii dispus să îi pierzi pe cei mai valoroși pentru companie.

Ia în calcul ajutorul guvernamental

Există mai multe programe de ajutor pentru firmele mici și mijlocii, iar în anumite cazuri, dacă demonstrezi cu documente că ai avut pierderi financiare în ultimele luni poți profita de sprijin sau de amânări în plata unor facturi.

Dacă nu ești familiar cu legislația, poți apela cu încredere la o firmă specializată pe servicii de consultanță legislativă. Vei beneficia de explicarea modului în care poți obține anumite facilități pentru compania ta și vei afla dacă poți implementa șomajul tehnic pentru firma ta.

Implementează munca de acasă

Dacă vrei să eviți pierderea productivității în această perioadă, poți alege lucrul de acasă. Folosește instrumente precum Skype, Slack sau Hangouts pentru a te asigura că angajații rămân mereu pe aceeași pagină și sunt motivați.

Ajustează-ți obiectivele pe termen mediu și lung

În această perioadă de incertitudine este mai important ca oricând să îți creezi așteptări realiste pentru a-ți atinge obiectivele. Pentru a evita stagnarea este recomandată evitarea strategiei „așteaptă să vezi ce se întâmplă”. E preferabilă realizarea de scenarii realiste și o atitudine proactivă. Găsirea unui nou partener de afaceri, a unei noi piețe pentru produsele sau serviciile tale sau chiar reorientarea unui sector al businessului pot reprezenta soluții pentru afacerea ta.

Schimbă strategia de marketing

Pe timp de criză este esențial să rămâi prezent în fața clienților. Experții recomandă o atenție mai mare asupra sectorului de post-cumpărare. În acest caz se merge pe feedback-ul din partea clientului, precum și pe ajutarea sa în folosirea serviciilor și produselor oferite de firmă. Conferințele și întâlnirile de afaceri sunt anulate sau mutate online, iar pentru a rămâne relevant în peisajul economic actual este necesar ca și firma ta să se adapteze.

Mai mult, prezența online prin rețele sociale, blog sau newsletter permite atât fidelizarea clienților actuali, cât și obținerea de noi contacte prin oferirea de informații actuale și relevante. Ia în calcul și „efectul de expunere”. Această sintagmă preluată din marketing spune că un consumator va alege un produs sau serviciu doar pentru că îi este familiar.

Inspiră-te din situația actuală

Relaxarea economică se va face treptat, iar în contextul actual te poți adapta la noile nevoi ale populației sau poți profita de noile oportunități de afacere apărute. În următoarele luni toată lumea va trebui să poarte mască. Acest context creează ocazia pentru a proiecta măști care sunt atât sigure, protejând purtătorul, cât și în pas cu moda sau cu preferințele consumatorului.

Un alt exemplu interesant aplicat deja în Japonia implică proiectarea unor insigne adaptate la sezonul alergiilor care stă să înceapă. Le poți inscripționa cu mesaje precum „Am astm”, „Am alergie” sau „Astmul nu este contagios”. O altă idee adaptată la timpurile actuale privește firmele care organizează evenimente prin videoconferință. Acestea vor putea oferi cele mai bune servicii clienților și chiar vor putea obține noi clienți implicându-se în această zonă.

Adoptă recomandările de siguranță în firma ta

Pentru a îți putea continua activitatea în deplină siguranță după relaxarea economiei este foarte important să implementezi un protocol referitor la noul coronavirus. Distanțarea socială de cel puțin doi metri între angajați, curățarea regulată a spațiilor de lucru precum și montarea unor recipiente cu dezinfectant ar trebui incluse în acest plan. Încearcă să fii flexibil cu lucrul de acasă și redu numărul de angajați la cel mult zece pe fiecare spațiu de lucru.

Respectarea recomandărilor MInisterului Sănătății și ale Organizației Mondiale a Sănătății pot reprezenta o corvoadă și o cheltuială pe termen scurt, însă pe termen lung angajații tăi vor fi în siguranță, iar tu vei putea livra produsele și serviciile promise clienților.

Încă nu se știe cât va dura situația actuală sau dacă aceste luni care vor urma reprezintă „noul normal”. De aceea, este important să te adaptezi la cerințele pieței tale, să le asculți și chiar să le ceri feedback și să cauți soluții pentru a inova. Doar așa vei putea trece peste această perioadă.

Sursa foto: Shutterstock, Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri