Criza provocată de noul coronavirus a schimbat strategia și activitatea de zi de zi a tuturor companiilor. De la digitalizare pe "repede înainte" până la work from home, toate organizațiile au încercat să găsească soluții pentru a se adapta la noua normalitate. Este și cazul Veolia (Apa Nova), companie care oferă soluţii pentru gestionarea serviciilor publice de alimentare cu apă, canalizare, ape uzate şi energie. Irina Munteanu, CFO Veolia România, a vorbit, într-un interviu acordat Wall-Street, despre problemele, dar și oportunitățile acestei perioade.

Wall-Street: Ce impact are criza generata de COVID-19 asupra performanței financiare a companiei Veolia România? Diferă semnificativ impactul înregistrat în țara noastră, față de cel înregistrat în alte piețe, în principal, cele europene?

Irina Munteanu: Un raport publicat recent de Uniunea Europeană subliniază faptul că această pandemie a generat un șoc economic major asupra comunității europene, contracția economică depășind pragul de 6%. Activitățile economice au fost perturbate semnificativ ceea ce a afectat situația financiară, într-un fel sau altul, a tuturor actorilor economici indiferent de sectorul în care activează. Chiar dacă am ieșit din starea de urgență, estimez că suntem la începutul recesiunii, efectele fluctuând în funcție de durata crizei sanitare, dar și de măsurile de protecție și prevenție luate la nivel național şi global.

În ceea ce privește Veolia România, obiectivele noastre s-au concentrat pe protejarea angajaților și furnizarea în regim continuu a serviciilor, noi fiind furnizori de servicii esențiale pentru populație. Măsurile de protecție a angajaților noștri au fost maxime, inclusiv economice, astfel că, în această perioadă, noi nu am renunțat la nici un angajat.

Contextul socio-economic actual și-a pus însă amprenta asupra evoluției și proiecțiilor de business. Astfel, ne-am confruntat cu amânarea unor investiții și proiecte strategice de dezvoltare a business-ului sau chiar cu suspendarea unor negocieri care sa permită o re-echilibrare a contractelor aflate în derulare. Criza sanitară ne-a împins la adoptarea unui comportament mai rezervat cu privire la anumite proiecte de M&A planificate pentru anul acesta având în vedere volatilitatea mediului de afaceri, dar și a costului ridicat al creditării.

Pe de altă parte, provocările legate de încasări ne-au determinat să fim cu un pas înaintea autorităților, punând la dispoziția clienţilor noştri cât mai multe opțiuni offline si online pentru plata facturilor în condiții de siguranţă, dar şi soluții concrete atunci când aceștia se confruntă cu probleme de achitare la termen. Astfel, accentul a căzut promovarea instrumentelor digitale ceea ce ne-a permis o regândire a întregii strategii comerciale pentru a răspunde în timp util și relevant nevoilor clienților noștri – de la înregistrarea consumului pe platformele online până la gestionarea contractării de servicii de apa și /sau canalizare exclusiv online.

Continuăm să ne confruntăm dificultăți în ceea ce privește încasările, mai ales in cazul facturilor pentru energie termică, având în vedere că acestea cântăresc mai mult în coşul unei familii.

Wall-Street: Ce schimbări a adus această criză cauzată de COVID-19 la nivelul strategiei pe care compania Veolia România a conturat-o pentru anul 2020?

Irina Munteanu: Criza ne-a determinat să fim proactivi şi să luăm toate măsurile necesare pentru asigurarea continuităţii serviciilor, mai ales având în vedere faptul că operăm într-un serviciu strategic şi vital pentru populație. Pe de altă parte, pandemia globală a subliniat nevoia de digitalizare şi de adaptare rapidă la noua realitate.

Din fericire, Veolia România era deja înrolată în procesul de digitalizare încă de înaintea acestui fenomen și am fost într-o măsură mai mare pregătiți să răspundem acestor nevoi. Un exemplu concret îl reprezintă faptul că, în urmă cu peste patru ani, Veolia a demarat pentru compania de apă – Apa Nova București - un amplu program de Business Process Reengineering prin care organizaţia a fost transformată în totalitate, înregistrând optimizări pe toate componentele activităților, ceea ce ne-a permis setarea obiectivelor principale pe procese de afaceri, şi nu pe structuri.

Dar acest context nu ne va opri în demersul nostru de îmbunătățire continuă a proceselor de afaceri prin implementarea de proiecte/programe care să răspundă la nevoile reale ale companiei. În cadrul fiecărui proiect, vom testa și oportunităţile oferite de cele mai avansate tehnologii, de orice natură, inclusiv cele informatice și digitale sau cele pentru creşterea eficienţei operaţionale.

Wall-Street: Care sunt provocările cu care se confruntă compania pe piața din România în acest nou context (fiscal, legislativ, comercial, piața muncii)?

Irina Munteanu: Un studiu PwC arată că, în România, 37% dintre companiile chestionate şi-au întrerupt parţial sau total activitatea după declararea stării de urgenţă pe fondul pandemiei COVI19 şi 20% şi-au restrâns activitatea. Să nu uităm că din martie şi până în prezent, 900.000 de români şi-au pierdut locurile de muncă din cauza măsurilor restrictive impuse.

Citeste si:

    În ultimele luni, s-au vehiculat măsuri fiscale menite să sprijine mediul economic în contextul pandemiei COVID19, însă, mediul de afaceri este în așteptarea setului de norme clare privind aplicarea acestora. Lipsa lor generează confuzie și foarte mult consum de timp. De asemenea, decizia autorităților cu privire la amânarea plății facturilor la credite și /sau utilități a atras multă neclaritate cu privire la eligibilitatea pentru aceste facilități, ceea ce a condus la creșterea gradului de neîncredere și scepticism a mediului de afaceri, dar și a populației într-o redresare economică rapidă.

    Optimizarea costurilor și alocarea de investiții în proiecte care permit eficientizarea și digitalizarea modelului de business rămân printre prioritățile sectorului privat. Cu toate acestea, poate că cea mai mare provocare rămâne organizarea modului de lucru (munca la distanţă vs. munca la birou) şi optimizarea costurilor la acest capitol, având în vedere că principala preocupare rămâne protecţia sănătăţii angajaţilor şi a clienţilor.

    Citeste si:

      Traversăm o perioadă unică, cu multe incertitudini. Nu mai există „reîntoarcere” la normalitate, ci adaptare la noua normalitate. Acest lucru ne forțează la o regândire a întregului model de business – de la modul de livrare a serviciilor/produselor până la modul în care ne susținem și coordonăm echipele în contextul lipsei de interacțiune umană directă.

      Wall-Street: Ce a adus bun din punct de vedere financiar acest nou context?

      Irina Munteanu: După o astfel de criză cu un impact major, rămân în picioare mereu cei mai buni profesionişti, iar piaţa a înţeles acest lucru. Nu au fost deloc puține oportunitățile de extindere sau re-inventare a business-ului.

      Dar, chiar dacă am traversat o perioadă grea, marile companii private au dat dovadă de solidaritate și deschidere printr-o mobilizare fără precedent. Unul dintre proiectele cu care noi ne mândrim este cel în care am racordat pro-bono la rețeaua de apă și canalizare spitalul mobil de campanie al MApN, din curtea Institutului Ana Aslan, în doar câteva zile. A fost doar un mic gest de solidaritate cu eforturile imense ale medicilor în lupta cu pandemia, un gest prin care ne-am arătat disponibilitatea, implicarea şi responsabilitatea faţă de comunitate.

      Wall-Street: Ce ați învățat în această perioadă atât din punct de vedere al business-ului, cât și din punct de vedere financiar?

      Irina Munteanu: Cu siguranţă, am învățat că este bine să fii precaut şi să ai întotdeauna un plan de back-up, mai ales într-un context economic instabil ca cel local. Ceea ce ne-a ajutat pe noi în această perioadă a fost faptul că am lucrat şi am dezvoltat strategii pentru toate scenariile care reieşeau în acest context - pesimist, realist şi optimist. Totodată, am învățat că trebuie să comunicăm transparent şi rapid cu toate publicurile noastre: angajați, consumatori, parteneri, furnizori și, nu în ultimul rând, autorități.

      Asigurarea informației în timp real ne-a ajutat la o disciplină mult mai riguroasă a întregii activități. Am aflat că putem fi eficienţi şi atunci când lucrăm de la distanţă. Este nevoie să ne adaptăm, să ne reinventăm şi să asigurăm cadrul evoluției.

      Wall-Street: Cum s-a văzut declanșarea stării de urgență și toată perioada în care a fost instituită în comportamentul de plată al utilizatorilor? Au fost înregistrate întârzieri mari în rândul portofoliului de clienți? Care sunt măsurile cu care ați venit în sprijinul acestora?

      Irina Munteanu: Menţinem un dialog permanent cu clienţii afectaţi pentru a identifica şi implementa soluţii personalizate pentru achitarea facturilor. Este o practică pe care o aplicăm în mod uzual.

      În prezent, entităţile Veolia care operează în domeniul energiei termice au înregistrat întârzieri ceva mai mari la plata facturilor. Astfel, am început un amplu proces de analiză şi de implementare a unor soluţii concrete care să răspundă la situațiile reale ale clienţilor afectați. În acest sens, ne propunem să diversificăm, în mod special, canalele de plăţi digitale.

      Wall-Street: Consumul individual a crescut simțitor în această perioadă la nivelul utilizatorilor din România, ca urmare a implementării conceptului de Work from Home?

      Irina Munteanu: În urma analizei interne, în luna mai 2020, consumul de apă potabilă a utilizatorilor casnici a crescut cu 15% faţă de luna ianuarie. Am luat ca reper prima lună din an pentru că este una comparabilă ca număr de zile şi cuprinde date de consum încă dinainte de perioada de izolare generată de COVID19. În acest sens, putem spune că izolarea la domiciliu a dus la o creştere simţitoare a consumului de apă.

      Wall-Street: A dus această criză la o intensificare a utilizării canalelor digitale de către clienți? Ați observat creșteri importante în acest sens?

      Irina Munteanu: Categoric, da. În această perioadă, ne-am reorientat rapid și am simplificat cât mai mult procedurile comerciale prin introducerea semnăturii digitale. Am început să implementăm cât mai multe soluţii digitale pentru eliminarea fluxului de semnături olografice pentru avizele date pe hârtie şi crearea de fluxuri de aprobare prin suport digital.

      Totodată, relaţia cu clienţii s-a menținut exclusiv prin respectarea recomandărilor de distanțare socială, punând la dispoziție numeroase instrumente digitale proprii atât pentru contactare, dar și plata serviciilor contractate.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Roxana Grosu
      Roxana a absolvit Facultatea de Litere , fiind și traducător autorizat de engleză și franceză. Are o experiență de peste 15 ani în presă și comunicare, este grammar nazi și pasionată de istoria artei. Ca jurnalist, a lucrat pentru publicații precum Businessmen's, Bucharest Business Week , România Liberă - unde a fost editor coordonator - și Wall-Street.ro . De-a lungul carierei jurnalistice, Roxana a scris pe domenii precum diplomație , turism , aviație , retail ,...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Companii »


      Setari Cookie-uri