Sustenabilitatea a devenit un concept tot mai intens abordat de către companiile din întreaga lume, inclusiv din România, dar filiala locală a grupului francez Veolia, care deține Apa Nova, vine cu o nouă viziune în ceea ce privește dezvoltare unei strategii de business care să asigure beneficii nu doar pentru companie, ci și pentru comunitățile în care este prezentă.

Această nouă strategie este cunoscută la nivelul global sub termenul de „Purpose” (Scopul), iar reprezentanții Veolia îl văd ca fiind un element central pentru business-urile dezvoltate pe bază de sustenabilitate.

Ce înseamnă mai exact acest lucru? Pe scurt, este modul prin care poți demonstra că se poate face și business, dar să ai grijă și de mediul înconjurător și de comunitățile în care activează. Este vorba despre asumarea unor investiții al căror impact sustenabil să fie vizibil și peste 10-20 de ani, după cum a explicat Andrei Hoștiuc, Director General Adjunct Apa Nova, o companie Veolia.

Wall-Street.ro a discutat cu reprezentantul Veolia pentru a ne explica mai în amănunt ce înseamnă „Purpose” și care sunt acțiunile companiei, dezvăluindu-te că investițiile aflate deja în derulare și cele care urmează să fie puse în aplicare se ridică la circa 940 de milioane de euro, doar în România.

Wall-Street.ro: Cu ce se diferențiază strategia Veolia, față de alte companii?

Andrei Hoștiuc: Orice inițiativă care are la bază sustenabilitatea, fie că vorbim de demersuri ale unor companii din industria noastră sau din alte sectoare, este de apreciat, în condițiile în care este crucial să acționăm, astfel încât să contribuim în mod pozitiv la soluții care să diminueze problemele cu care ne confruntăm.

Sustenabilitatea este absolut necesară, însă, într-adevăr, nu mai este diferențiatorul de business care a fost cândva. Sustenabilitatea și responsabilitatea socială sunt concentrate în mare măsură pe acțiunile și procesele unei companii.

Pe de altă parte, scopul este înrădăcinat în esența unei companii - de ce există și diferența pe care o face, iar acest lucru este pur și simplu mult mai semnificativ pentru noi și pentru clienți decât acțiunile disparate. Aici e diferența între noi și alții. Viziunea noastră despre companie este că va atinge succesul pentru că este utilă societății ca un ansamblu, mai degrabă decât invers.

Așadar, strategia noastră este construită în jurul Scopului (rațiunea de a fi). Scopul nostru este de a avea o contribuție semnificativă în ceea ce privește progresul uman, de a avea un impact pozitiv semnificativ pentru întreaga societate în general. Pentru a ne asigura de asta, întregul grup și-a luat angajamentul ferm de a respecta obiectivele de dezvoltare durabilă stabilite de ONU, urmărind implementarea performanței multidisciplinare, pe cei 5 piloni: performanță de mediu, comercială, economică și financiară, de resurse umane și socială. În fapt, este o abordare echilibrată față de toate părțile interesate, performanța fiind evaluată multidimensional.

WS: Care sunt riscurile și care sunt beneficiile implementării unei strategii de tip Purpose?

A.H.: Avantajele sunt multiple, iar riscurile, dacă ar exista, ar cântări foarte puțin în fața beneficiilor. Cu siguranță, acest angajament este unul extraordinar de ambițios și este nevoie de multe resurse – variate ca tip și sursă – pentru a ne îndeplini obiectivele. Însă, privind în viitor și văzând progresul pe care-l facem deja și pe care-l putem face, orice risc merită asumat.

Obiectivele de dezvoltare durabilă vizează 5 arii de performanță (de mediu, socială, comercială, de resurse umane, financiară), detaliate în 18 indicatori de performanță: acestea stabilesc prioritățile de acțiune a Grupului pentru fiecare dimensiune, iar Veolia joacă un rol în 17 dintre ele, în diferite niveluri, având un impact direct asupra a 13.

Vorbim despre combaterea schimbărilor climatice, economia circulară și reciclarea plasticului, protecția mediului și a biodiversității, gestionarea durabilă a resurselor de apă, implementarea de soluții inovatoare, acces la servicii esențiale de apă și salubritate, crearea de locuri de muncă și bunăstare în teritoriile Veolia, formarea și „angajabilitatea” angajaților, siguranță la locul de muncă, creșterea cifrei de afaceri și a profitabilității, etică și conformitate în activitate.

Un business sustenabil nu înseamnă doar performanță financiară.

Andrei Hoștiuc

WS: Nu există riscul ca un model de business să devină „nesustenabil” pentru companie?

A.H.: Un business sustenabil nu înseamnă doar performanță financiară. Într-adevăr, bugetele și costurile pot fi mai mari pe termen scurt și mediu, însă, dacă ne privim performanța prin spectrul multidimensional, vedem beneficiile pe termen mediu și lung.

Performanța multidimensională presupune o abordare din perspectiva tuturor stakeholderilor care urmăresc aceleași target-uri.

Nu este un proces ușor, însă este crucial. Vestea bună este că, datorită colaborării și menținerii deschise a liniilor de dialog cu stakeholderii, acest proces devine mai accesibil și mai facil.

În plus, noi suntem practic, simultan, o companie locală și globală, cu un nivel ridicat de cunoștințe tehnice și forță de muncă și care se angajează pe perioade lungi de timp, garantând astfel rezultate pentru clienții noștri, prin valorificarea experienței îndelungate, a calității serviciilor și a capacității noastre de inovare. Suntem, de asemenea, o comunitate de muncă unde, pe lângă un venit și respectul pentru sănătatea și siguranța oamenilor, toată lumea își poate găsi un scop, fie că asta se traduce prin recompensarea acțiunii colective sau a împlinirii personale.

WS: Se vor traduce toate aceasta în servicii mai scumpe pentru clienți?

A.H.: Soluțiile inovative despre care vorbim și investițiile pe care le facem în eficientizarea și modernizarea infrastructurii nu afectează costurile serviciilor pe care noi le punem la dispoziția consumatorilor. Ele fac însă ca serviciile oferite să fie sustenabile și peste 10, 15 și chiar 20 de ani.

De altfel, la nivel local, Apa Nova, o companie Veolia, practică cele mai mici prețuri, ocupând locul 42 din 45 de operatori de utilități din România, în condițiile în care investițiile pe care le-am făcut până acum în sisteme însumează nu mai puțin de 580 de milioane de euro, iar planurile investiționale sunt în valoare de peste 360 milioane de euro.

Cum se traduce în practică o astfel de strategie

WS: Dați-ne un exemplu concret de instanță în care noile soluții Veolia funcționează.

A.H.: Un exemplu concret este proiectul de reducere a amprentei de carbon, care are ca obiectiv reducerea consumurilor de energie electrică și creșterea graduală a ponderii de energie verde din consumul total de energie. Acest lucru presupune inclusiv implementarea de proiecte de energie regenerabilă pe locațiile noastre.

Un alt exemplu îl constituie protejarea biodiversității pe site-urile sensibile. Un al treilea exemplu este reprezentat de achiziționarea de materii prime și materiale realizate 100% din reciclate.

Desigur, avem în derulare și alte proiecte, menite să limiteze impactul asupra mediului și să protejeze resursele naturale.

În plan general, odată cu finalizarea proiectului Stației de Epurare a Apelor Uzate Glina-Faza II, vom prelua în operare și incineratorul de nămol de la Glina, care este, de fapt, o stație complexă de incinerare cu tehnologie avansată, cu o capacitate de incinerare de 790 tone pe zi. În acest fel, poate fi tratată cu succes cantitatea totală de nămol produsă de către Stația de Epurare a Apelor Uzate Glina, la finalul extinderii acesteia, iar în această manieră, există rezerva necesară dezvoltării sustenabile a Bucureștiului.

WS: Ce alte proiecte mai aveți în plan, la nivel local, dar și global?

A.H.: Proiectele pe care le implementăm la nivel local au la bază strategia companiei de dezvoltare durabilă a orașului, punând accent, în același timp, pe investiții care au obligatoriu și un impact pozitiv asupra mediului sau care includ o componentă de economie circulară, pentru a ne asigura o traiectorie economică care să genereze progres în anii ce vor urma.

Mai exact, conform angajamentelor asumate prin al 11-lea Act Adițional la Contractul de Concesiune, anul acesta implementăm numeroase lucrări de extindere și modernizare ale rețelelor de apă și canalizare, de care vor beneficia absolut toți bucureștenii, acest program de investiții contribuind în mod direct la o dezvoltare urbană solidă.

Ca perspectivă de Grup, vă dau un singur exemplu, proiectele fiind mult prea numeroase pentru a fi enumerate. Printr-un parteneriat inovator, Veolia urmează să introducă panouri solare în 60-100 de amplasamente din Franța. În locațiile în care a fost deja implementată această soluție, în special centrul de sortare Manosque din Franța, economiile de electricitate reprezintă între 5 și 15% din factură.

Veolia desfășoară mai multe inițiative pentru a educa și încuraja consumatorii

Andrei Hoștiuc ne-a mai spus și că, în fiecare an, Veolia desfășoară programe de CSR care sunt construite cu scopul de a educa și de a încuraja consumatorii să se implice activ în protejarea mediului și a biodiversității.

Ca exemplu, Andrei Hoștiuc ne-a indicat proiectul Manualul Apei - un program dedicat elevilor, precum și campania de conștientizare cu privire la utilizarea corectă a sistemului de canalizare “Povești cu final fericit”.

Sursa foto: Veolia România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri