După pandemia care a adus pierderi mari industriei de carte din România, în contextul închiderii librăriilor fizice, conflictul ruso-urainean se adaugă problemelor existente, generând o criză a hârtiei, lucru care a fost confirmat pentru wall-street.ro de Dan Pleșa, director executiv editura Vellant.

"Au început să apară rupturi de stocuri. Avem perioade de două-trei săptămâni, o lună, în care așteptăm o hârtie absolut banală care era pe stoc la furnizori, iar acum avem de a face și cu o creștere a prețului", a explicat Dan Pleșa.

Mai mult, acesta a arătat faptul că singura diferență dintre alte industrii și industria de carte este că aceasta mergea foarte greu și înainte, fiind o industrie stagnantă, "genul de antreprenoriat în care dacă merge puțin mai bine ieși la liman, dacă merge puțin mai rău, ai închis".

Cam asta se întâmplă la foarte mulți dintre editorii de carte, a completat directorul executiv al editurii Vellant. Sunt doi, trei, cinci mari jucători, dar este un pluton extrem de mare de edituri de bună factură care o duc de pe azi pe mâine și care fac, de fapt, sarea și piperul pieței editoriale din România.

Cei mai importanți jucători din piața de carte sunt editura Litera, Humanitas și Polirom, iar după aceea vin edituri din ce în ce mai mici. Interesant este însă că editurile mici care, de regulă, publică mai mult autori români, o duc cel mai greu.

Dan Pleșa, director executiv editura Vellant

De asemenea, Dan Pleșa a arătat faptul că anii de glorie ai pieței de carte din România erau considerați cei de dinaintea crizei din 2008, când se estima că piața reușise să atingă pragul de 100 de milioane de euro. Dar, a completat acesta, dezideratul de a ajunge la acest prag este în continuare un vis frumos.

Totodată, a explicat directorul executiv al editurii Vellant, sunt o grămădă de lucruri care arată cât de sănătoasă mental este o societate raportată la consumul de carte și din punctul acesta de vedere sunt foarte mari problemele pentru societatea noastră.

Astfel, a completat el, sunt foarte mulți factori care au dus la scăderea, nu numai a consumului, ci și a obiceiului de a citi. Iar principalul factor, și cel mai vizibil, este "intrarea mediului digital în spațiul nostru".

De multe ori, a mai arătat Dan Pleșa, timpul liber îl alocăm mediului digital, care ni se pare că ne dă un anumit tip de informație și inclusiv de lectură, dar de fapt este o lectură pe diagonală, foarte nesemnificativă, care nu are nimic de a face cu actul intelectual și cultural al lecturii.

Nu în ultimul rând, a concluzionat directorul executiv al editurii Vellant, acumularea informației care este specifică lecturii, dispare și duce inclusiv la acest tip superficialitate, pe care îl întâlnim din ce în ce mai des, la tot pasul.

Eu cred că noi vom fi mai relaxați, mai cu picioarele pe pământ, mai sănătoși psihic și în clipa în care vom citi mai mult.

Dan Pleșa, director executiv editura Vellant

Sursa foto: Wall-street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri