Iluminatul public inteligent poate asigura economii masive la bugetele locale, un mod de administrate și operare mult mai simplu, în timp ce reducerea consumului pe rețelele publice poate facilita instalarea de stații de încărcare a mașinilor electrice direct pe stâlpii de iluminat.

Acestea ar fi doar câteva dintre beneficiile pe care Dan Vătăjelu, Director General Flash Lighting Services, companie cu peste 20 de ani de experiență în domeniul sistemelor inteligente de iluminat și cu proiecte implementate în 14 orașe din țară, le-a menționat într-un interviu acordat în exclusivitate pentru wall-street.ro.

Potrivit acestuia, autoritățile publice ar avea foarte mult de câștigat, dacă ar implementa mai multe astfel de proiecte, dar, un aspect mai important, este acela dacă ar știi cum să aleagă sistemele de care au nevoie pentru a avea rezultatele cele mai bune, mai ales într-o perioadă în care se vorbește tot mai mult de reducere sau de eficientizare a consumului de energie la nivel global.

În lume, în fiecare an, consumul de electricitate a crescut cu 2-3%. Poate că nu pare mult, dar când ne gândim la consumul global este foarte mult, iar capacitățile de producție a energie electrice nu pot ține pasul cu creșterea necesarului de consum”, ne spune managerul furnizorului de soluții inteligente de iluminat.

Compania are în portofoliu atât proiecte pentru clienți din mediul privat, dar și multiple proiecte publice, două derulate în Brașov și unul în Tulcea exact în acest moment. Beneficiul principal pe care-l urmăresc atât clienții privați, dar mai ales cei din sectorul public, este cel al reducerii costurilor, iar soluțiile de iluminat se numără printre principalii consumatori de electricitate.

Inclusiv consumatorii casnici știu că nu trebuie să lase toate luminile din casă aprinse, dacă nu vor să se trezească, la final de lună, cu o factură mult prea mare din partea furnizorului de electricitate.

Mulți nu înțeleg ce sunt sistemele inteligente

Dan Vătăjelu spune că în România o problemă care trebuie rezolvată este aceea de a înțelege ce sunt sistemele de iluminat inteligente, iar că instalarea unor LED-uri în locul becurilor clasice nu este suficient pentru a reduce la maximum posibil costurile cu electricitatea.

„De multe ori, când se vorbește de eficiență energetică lumea uită de fapt motivul pentru care facem ceva. Ne gândim doar cum să tăiem. Trebuie să tăiem, dar trebuie să o facem cu cap, dacă vrem să facem economie de energie electrică, pentru că nu putem face economie la energie sacrificând siguranța oamenilor care circulă pe străzi.

Nu poți instala doar niște becuri care consumă mai puțin, dar care nu le mai oferă oamenilor același nivel de siguranță, pentru că de aceea instalăm sisteme de iluminat public. Roboții, animalele nu au nevoie de iluminat noaptea. Oamenii sunt cei care au nevoie de așa ceva, iar scopul principal pentru care a apărut iluminatul public nu a fost acela ca oamenii să vadă pe unde merg, ci să se simtă în siguranță”, ne-a explicat Dan Vătăjelu.

Dan Vătăjelu

(sursa foto: Flash Lighting Services)

Când vorbim de soluții inteligente nu ne referim la instalarea unor becuri. LED-urile erau ceva SF în anii ’70, când lumea se uita la filme și vedea că în navele spațiale erau instalate LED-uri.

Totodată, acesta spune că este nevoie și de oameni care să înțeleagă ce înseamnă tehnologiile noi și că soluțiile sunt mult mai complexe decât instalarea unor becuri care consumă mai puțină energie electrică.

Când vorbim de soluții inteligente nu ne referim la instalarea unor becuri. LED-urile erau ceva SF în anii ’70, când lumea se uita la filme și vedea că în navele spațiale erau instalate LED-uri. De asemenea, când vorbim despre sisteme inteligente nu înseamnă că punem becurile pe stâlp, vedem dacă se aprind, iar dacă ele se aprind, înseamnă că sistemul funcționează. Cât despre cât de inteligente sunt unele soluții alese, asta depinde foarte mult de modul în care înțeleg beneficiarii să își seteze cerințele”, ne-a mai spus antreprenorul.

Potrivit lui, nivelul de a înțelege sistemele este legat strâns de rezultate sau de potențialele rezultate pe care și le doresc beneficiarii.

Dacă sistemele clasice permiteau într-o măsură extrem de limitată economisirea prin metode de dimming (reducere a cantității de lumină produse de un corp de iluminat, de obicei prin scăderea tensiunii), LED-urile au potențial de la 0 la 100% de economisire, dar poți atinge potențialul maxim doar dacă ai toate sistemele necesare.

„Doar pentru că ai instalat LED-uri nu înseamnă că poți avea rezultatele astea. Sunt unii care, dacă au doar un buton pe care trebuie să apese, cred că au un sistem inteligent”, a mai spus Dan Vătăjelu.

Ce înseamnă și ce pot face sistemele inteligente de iluminat public

Directorul general al Flash Lighting Services ne explică faptul că sistemele de iluminat public inteligente vin într-o gamă întreagă de configurații care să permită niveluri diferite de operare și care oferă, la rândul lor, rezultate diferite.

În primul rând, nu toate tipurile de becuri LED permit același nivel de control, circa 90% dintre soluțiile de iluminat cu LED care se găsesc pe piață nu permit un control al intensității luminii produse. Cu alte cuvinte, nu poți instala orice LED într-un sistem de iluminare inteligent pentru a avea rezultatele cele mai bune în ceea ce privește economisirea de electricitate, prin urmare și reducerea facturilor de iluminat public la nivelul dorit.

Mai departe, trebuie luate în calcul și sistemele care se află în spatele LED-urilor, cele care controlează întreaga rețea de iluminare. Sunt sisteme care pot controla consumul de energie în funcție de necesarul de lumină, reglând intensitatea consumului în anumite intervale orare, în care circulația pietonilor și a mașinilor este mult mai scăzută.

Sunt soluții și mai avansate, care, prin sisteme de senzori, pot detecta mișcarea în zona corpurilor de iluminat, care pot urmări vehiculele sau pietonii, iar pe traseul lor să crească intensitatea luminii produse pe direcția de deplasare, iar în urma lor, în zonele prin care au trecut deja, să reducă intensitatea, la un nivel care să asigure un minimum de iluminare necesar. Dan Vătăjelu spune că acestea sunt printre cele mai avansate sisteme, care oferă un randament al economiilor foarte mare, dar înțelegem de la el că sunt și destul de costisitoare.

De asemenea, sunt sisteme inteligente care încă mai au nevoie de asistență umană, atât în ceea ce privește controlul lor, dar și mentenanța. Deoarece sunt sisteme mai simple, care nu-și pot da seama de defecțiunile din rețea, dacă unele becuri nu mai funcționează, ceea ce necesită inspecție la fața locului de către personalul care administrează rețelele de iluminat public. De cealaltă parte, există soluții inteligente care raportează singure defecțiunile și le raportează către administratori, care se pot duce direct la locul problemei doar pentru a o rezolva, fără să mai fie nevoie de o constatare în prealabil.

„Sunt unele sisteme de iluminat în care apeși pe buton ca să se aprindă becurile, dar nu știi dacă s-au aprins toate. E ca în cazul paradoxului cu pisica lui Schrödinger. Ar putea fi aprinse toate, dar s-ar putea să nu fie aprinse”, ne-a mai explicat amuzat directorul general Flash Lighting Services.

Cât poate economisi o autoritate publică cu ajutorul sistemelor inteligente

În ceea ce privește economiile, o soluție nu neapărat foarte avansată de iluminat inteligent, care să nu fie nici foarte scumpă pentru autorități poate genera o reducere a consumului la jumătate în comparație cu soluțiile clasice.

Dan Vătăjelu ne-a oferit exemplul unui proiect de iluminat public pe care compania îl implementează în Brașov, care a costat autoritățile locale circa 500.000 de euro, și care prevede înlocuirea a 1.250 de corpuri de iluminat clasice cu unele moderne, pe principalele bulevarde din oraș. Compania va instala și sisteme de control LLC 7280/00 Citytouch OLC NEMA SR Philips, câte unul pentru fiecare cele 1.250 de corpuri de iluminat noi, și a unei platforme de control Interact City.

Rezultatul scontat este acela de reducere a consumului de energie de la 980 MWh/an, care era necesar pentru sistemul clasic, la 460 MWh/an. Asta înseamnă o economie de 53% pentru bugetul local în ceea ce privește factura de electricitate pentru iluminatul public, doar pe tronsoanele unde va fi implementat noul sistem inteligent.

Un alt exemplu este cel al proiectului pe care îl derulează în Tulcea, unde prevede instalarea a 2.753 de becuri LED, pe 208 străzi, dar și o rețea de iluminat nouă pe o lungime de 3 km, pe străzile Corneliu Gavrilov, Mica și Viitorului. Valoarea proiectului este de aproape 2 milioane de euro, dar rezultatul economiilor estimate este de aproape 1.000 de MWh/an, adică o economie de 67% din consumul actual.

Dacă ținem cont că MWh în România a variat între 900 și 1.000 de lei în ultimele luni, ne putem da seama că autoritățile locale pot face economii considerabile.

Dan Vătăjelu ne spune, însă, că sunt sisteme care pot genera economii de până la 90% în comparație cu sistemele clasice. Evident, vorbim despre sisteme mult mai avansate din punct de vedere tehnologic, care vin și cu un cost inițial mult mai mare, ceea ce ar putea descuraja autoritățile să aloce sume prea mari pentru astfel de soluții, mai ales când în cadrul licitațiilor publice, costul cât mai mic este un criteriu foarte important în alegerea proiectelor înaintate de cei care pot implementa astfel de proiecte.

Dacă mai luăm în calcul și alternativele care folosesc baterii care se încarcă de la panouri solare pentru a ilumina pe timp de noapte, economiile pot ajunge la 100%.

Un consum mai mic în rețelele publice ar putea permite instalarea de stații de încărcare

Dan Vătăjelu a explicat pentru wall-street.ro că reducerea costurilor autorităților cu facturile la electricitate nu sunt singurele beneficii aduse de instalarea sistemelor de iluminat public.

Cel mai bun exemplu oferit de acesta este acela că, eliminând becurile clasice, care au un consum ridicat și care pun presiune pe rețelele publice și înlocuindu-le cu sisteme economice, va reduce nivelul de sarcină pe rețelele de electricitate. În aceste condiții, Dan Vătăjelu spune că autoritățile ar putea purcede la instalarea a unor puncte de încărcare a mașinilor electrice direct pe stâlpii de iluminat.

Gândiți-vă cât de utile ar fi aceste stații de încărcare publice, dacă ar fi mai multe. Nu pot toți să-și tragă un fir pe geam din casă să-și încarce mașina electrică. Hai că de la parter poate mai poți să faci asta, dar dacă stau la un etaj superior ce fac? Îmi trag un fir prin balcon de la etajul 7 ca să-mi încarc mașina?”, a mai subliniat reprezentantul Flash Lighting Services.

Dan Vătăjelu ne mai spune, însă, că sunt multe alte aspecte care trebuie rezolvate în România în ceea ce privește implementarea sistemelor de iluminat public, ca parte a proiectelor de tip smart city, aspecte despre care vă vom vorbi într-un material pe care-l veți putea citi în curând pe wall-street.ro.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri