Există un tip de parteneriat în care o companie mică poate folosi resursele unei companii mari (chiar și corporație) și totuși ambele să aibă de câștigat din asta în mod egal. Mai mult, un sfert din aceste parteneriate aduc câștiguri ambelor companii chiar și atunci când nu ating obiectivele inițiale, după cum arată un studiu McKinsey. Pot fi făcute chiar și între competitori direcți. Riscurile se împart, la fel și câștigurile. Citește ca să vezi cum funcționează aceste parteneriate, de ce sunt atât de eficiente și cum poți găsi un astfel de partener în România.

Finanțarea clasică te lasă fără bani
Fie că ești un fondator la început de drum sau un antreprenor experimentat, știi că ai nevoie de bani ca să îți crești start-up-ul. Probabil te-ai uitat la formele clasice de capital și le-ai luat în considerare – boostrapping, angels, fonduri de Venture Capital sau granturi. E normal și ești total îndreptățit, mai ales dacă vrei să îți păstrezi viziunea și controlul asupra companiei.
Însă experiența ne-a arătat că fix căutarea de finanțare îi lasă pe fondatori fără...bani. Cum?

Aceasta e e o muncă în sine, la fel sau chiar mai grea decât construirea produsului. Cauți investitori, programe, evenimente și când găsești, într-un final, pe cineva care să-ți asculte pitch-ul, nu ai ce să arăți. În goana după bani ai neglijat produsul.
Sau poate ai nevoie de capital ca să formezi o echipă care să dezvolte produsul la care ai muncit atât de mult. În situația din România, cu lipsa de talent și costurile ridicate, acest lucru poate dura până la un an. Un an în care pierzi oportunități esențiale și întârzii apariția produsului la momentul potrivit.
Dacă ești în această situație, îți arătăm o cale profitabilă, mai puțin bătută, prin care fondatorii în situația ta să acceseze resursele și capitalul de care au nevoie, “împrumutându-le” de la o companie mare sau o corporație.

Un parteneriat “atipic”
E vorba de parteneriatele strategice în care nu profitul e scopul principal, ci sinergia. Plecând de la ideea că “unde-s mulți putere crește”, companiile sau antreprenorii parteneri pun la comun oameni, resurse, expertiză, capital și alte capabilități pentru a “profita” unul de pe urma altuia. Făcând asta, pot dezvolta produse mai calitative într-un timp mai scurt și să vadă câștiguri mai mari, fără să investească mai mult capital.
Aceste parteneriate sunt atât de versatile că pot fi făcute chiar și între competitori (parteneriate orizontale) sau producători și distribuitori din același lanț de aprovizionare (parteneriate verticale). La fel, companii similare ca și ofertă pot să se inspire una de la alta (parteneriat funcțional) sau pot fi făcute între instituții cu profil diferit (universitate și companie tech, de exemplu, pentru a combina cercetarea cu inovația). Google Earth, Hulu sau CD-ul au apărut în urma unor astfel de parteneriate între nume mari precum Google, NASA, Disney, Sony sau Philips.

Parteneriatele strategice sunt mereu WIN-WIN
Față de un parteneriat clasic, în care toți se afiliază și conduc un business împreună, un parteneriat strategic este ca un proiect, cu un singur scop, clar stabilit de la bine început. El se încheie după ce se ating obiectivele dar și în timpul proiectului partenerii se pot ocupa de propriile activități separat.
Ele diferă și de un merger sau achiziție, chiar dacă sunt companii de dimensiuni diferite. Cineva a spus că “e ca și cum David s-ar parteneria cu Goliath și ambii ar câștiga“. Parteneriatul nu începe până nu sunt ambele părți de acord asupra clauzelor stabilite clar de la bun început.
Ambii parteneri, indiferent de dimensiune, au de câștigat. Pe lângă capital (care, surprinzător, nu e motivul principal, nici măcar în top 3) start-up-ul are acces la o rețea de clienți pre-definită, la tehnologii noi sau chiar la o echipă formată exclusiv pentru el. Corporația, pe de altă parte, caută agilitatea unei companii mici, potențialul de inovare și avantajul competitiv pe care îl aduc acestea, pe lângă idei noi, insight-uri la tehnologii și piețe noi apărute.

Cum găsești un partener care să îți crească start-up-ul în România?

Totul depinde de nevoile start-up-ului tău, cât de bine le înțelegi tu și cum le prioritizezi. Depinde și de scopul partenerului, de piața în care sunteți și de mărimea companiilor voastre și de resursele pe care le aveți la dispoziție. Hai să vedem un exemplu concret.
Primul CVC din România (fond de investiții al unei corporații), Fortech Investments caută, de exemplu, parteneri care să fi identificat o problemă într-un anumit domeniu sau care s-au gândit deja la o soluție în domenii precum producție (Industry 4.0), sănătate (MedTech) sau financiar (FinTech). Fiind o firmă de dezvoltare software, ei te pot ajuta concret să dezvolți soluția și să o lansezi. Pentru că au experiență în aceste domenii de peste 18 ani, o echipă de peste 1000 de angajați, o rețea de clienți fideli și mai multe start-up-uri în portofoliu, te pot ajuta să dezvolți și business-ul din jurul produsului și să-l promovezi în piața pe care o servește. Prin resursele pe care ți le pun la dispoziție, poți face toate aceste lucruri cu șase luni sau chiar un an mai rapid decât ai face-o singur, bucurându-te de timing-ul perfect.
Pentru un parteneriat cât mai eficient, contează extrem de mult expertiza ta în domeniu, care va accelera dezvoltarea soluției și evitarea unor blocaje comune. Iar dacă ai și o bază de early adopters, contribuția ta este suficientă.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri