Una dintre cele mai importante cauze ale crizei aviației din acest moment – dacă nu chiar cea mai importantă cauză - este nevoia companiilor aeriene de a-și asigura cash-flow-ul, după pandemie. Însă, pe termen lung, aceasta s-ar putea întoarce împotriva lor. Am încercat să explică cum împreună cu Ramona Colea, director general FlightClaim.

Pandemia a lovit în cash-flow-ul liniilor aeriene și a dus, inițial, la reduceri de personal. Apoi, când au dispărut restricțiile, companiile au venit cu o ofertă de zboruri supradimensionată față de personalul disponibil. Ambele măsuri ar fi trebuit să refacă fluxul de numerar, dar urmările ar putea fi de fapt tocmai contrariul rezultatului scontat.

Tăierile de salarii au tăiat, în final, din cash-flow

Poate cel mai vizibil exemplu este cel al liniei scandinave SAS, care a încercat să își rezolve problemele financiare reducând cheltuielile de personal. A urmat o grevă de 15 zile a piloților care a dus compania în pragul insolvenței – și a forțat-o să și accepte revendicările personalului navigant. Compania ar fi pierdut în jur de 12,5 milioane de dolari pe zi – în vreme ce în pandemie pierderile erau de 2,5-3 milioane pe zi.

Practic, greva ar putea consuma jumătate din cash-flow-ul, și așa problematic, al scandinavilor. Iar SAS nu sunt nici pe departe singurii. Doar în luna iulie s-au declanșat greve ale angajaților la British Airways, Ryanair și easyjet.

Statistic: Leading business class airlines worldwide as of April 2022 (index score) | Statista
Find more statistics at Statista

Calculul păgubos al liniilor aeriene

Însă nici strategia de a vinde mai multe bilete decât locuri și de a oferi curse pe care linia aeriană nu le poate, de fapt, susține, nu este mai avantajoasă. Și asta pentru că drepturile pasagerilor sunt protejate, și nu doar în UE – chiar și Republic Moldova are un regulament similar cu cel european, explică Ramona Colea.

”Dacă m-ar întreba cineva despre contractul meu la gaze sau la telefonie, nu, nu știu. În egală măsură, probabil, pasagerii au aceleași necunoscute privind contractul lor cu linia aeriană. Și companiile aeriene se bazează pe o necunoaștere a drepturilor pasagerilor”, spune directorul FlightClaim.

Însă acest calcul se va dovedi păgubos pe termen lung, deoarece nu e nevoie ca, de exemplu, toți pasagerii unui zbor anulat să reclame compania aeriană. ”Dacă din 100 de pasageri 50 renunță, dar 50 merg mai departe, cu dobânzile, cu cheltuielile de judecată, plus marketingul negativ, tot acolo ajung. Fiindcă compania aeriană va plăti nu doar avocatul său, ci și avocatul părții care îi dă în judecată, dobânzi, onorarii, taxe de timbru. Deci cheltuielile pe pasager care îi reclamă sunt duble, probabil cu tot ce mai au ei de făcut ies triplu. Deci e nevoie să te dea în judecată doar o treime. Iar în timpul acesta tot trebuie să ai un departament de relații cu clienții care dă răspunsuri negative, și tot la acțiuni în instanță se ajunge. Singurul lucru pe care îl obțin e o amânare a plății, dar plata va fi mai mare” explică Ramona Colea.

Pasagerii pot reclama și în următorii 2 ani

Mai mult, spune ea, sunt companii aeriene care, deși există decizii în instanță, așteaptă să fie executate. Ceea ce duce la costuri suplimentare, anume cheltuielile cu executorul judecătoresc.

Statistic: Net profit of commercial airlines worldwide from 2006 to 2022 (in billion U.S. dollars) | Statista
Find more statistics at Statista

Și asta nu e tot. Chiar dacă se va rezolva situația actuală, reclamațiile vor veni în continuare și vor continua să afecteze cash-flow-ul liniilor aeriene. Ramona Colea explică că ”pasagerul are dreptul să facă reclamații doi ani de zile de la momentul zborului. Or nu toți fac pe loc; sunt mulți, de pildă, care s-au trezit și au făcut în pandemie pentru că aveau nevoie de bani.”

Teoretic, anul acesta aviația civilă ar trebui să revină pe break-even sau chiar să treacă iar pe profit în Europa, conform celui mai recent raport al IATA. Însă nemulțumirile angajaților afectați de reducerile de personal și cele ale pasagerilor ar putea schimba complet acest calcul.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri