Tokinomo este un startup românesc lansat în 2019 care schimbă modul în care consumatorii interacționează cu produsele la raft, în magazine, deservind clienți care activează pe zona de retail, dar și alte tipuri de afaceri din sectorul FMCG. Concret, ideea Tokinomo propune un robot care activează produsele prin mișcare, sunet și lumină, generând un interes din partea cumpărătorului imposibil de obținut într-un mod convențional.

"A fost un rezultat direct al experienței pe care am avut-o în advertising", a declarat pentru wall-street.ro, Ionuț Vlad, fondator Tokinomo.

Acesta a povestit că, din poziția de art director, a lucrat pentru brand-uri FMCG care făceau frecvent campanii in-store, dându-și astfel seama că există o lipsă de inovație, clienții apelând mereu la aceleași display-uri de carton.

Ionuț Vlad a arătat că ulterior a colaborat cu un retailer de tip duty-free, moment în care i-a venit pentru prima oară ideea de a lăsa produsul în sine, produsul fizic, să interacționeze cu cumpărătorul.

"Asta a fost ideea de bază, ca produsul să prindă cumva viață, să comunice el însuși", a explicat fondatorul Tokinomo.

Începutul nu a fost însă ușor, Ionuț Vlad amintindu-și că prima oară a făcut un prototip primitiv, din lemn, o chestie "destul de groaznică și nu prea fiabilă", care însă a fost prezentată ulterior unor potențiali clienți.

În urma feedback-ului acestora, de altfel, Ionuț Vlad a realizat că există potențial și a decis să meargă mai departe cu ideea sa.

Adevărata breșă a venit însă, povestește fondatorul Tokinomo, în momentul în care a mers cu un astfel de prototip la un client mare, iar reprezentanții companiei i-au spus, direct, că doresc o campanie în peste 30 de magazine într-un termen de numai două săptămâni.

Ca urmare a acestei comenzi, de altfel, acesta își amintește că s-a apucat să construiască împreună cu echipa sa "ca nebunul, zi și noapte", soluția oferită.

Am avut noroc de prieteni pasionați. Era unul care era product designer, unul care era pe software, iar pe inginerul electronist l-am întâlnit într-un magazin. Mi s-a părut că vorbește așa, ca un om deștept și am zis, hei, nu vrei să te angajez?

Ionuț Vlad, fondator Tokinomo

Un alt capitol în dezvoltarea produsului a fost și prezența lui Ionuț Vlad în cadrul acceleratorului american BoomStartUp, despre care însă acesta spune că nu a ajutat foarte mult la creșterea ideii Tokinomo, oferindu-i însă, în schimb, informații esențiale despre lumea startup-urilor, a investițiilor și a rundelor de finanțare.

Cât despre fondurile proprii investite, fondatorul Tokinomo spune că acestea au fost mai degrabă minimale, de nivelul câtorva zeci de mii de euro, arătând că era vorba numai despre doi oameni cu un prototip care nu aveau alte cheltuieli decât componentele.

De asemenea, fondatorul Tokinomo a adăugat că un alt impuls acordat ideii a fost o companie din Anglia care a comandat 500 de roboți, plătind în avans aproximativ 150.000 de euro.

Ulterior, alte investiții au ajutat la scalarea business-ului, acestea venind prin intermediul grupului de investitori privați TechAngels.

Astfel, s-au "ridicat" într-o primă rundă 160.000 de euro, apoi alți aproape 700.000 de euro într-o a doua rundă din 2019, iar în ultima, în ianuarie 2022, un milion și jumătate de euro.

Ionuț Vlad a precizat de asemenea că printre clienții produsului se numără atât retailerii cât și furnizorii acestora, în decursul timpului lucrând cu companii precum Coca-Cola, Colgate, Nestle, Unilever etc.

În prezent, acesta a dezvăluit faptul că Tokinomo are o prezență geografică extinsă, operând în aproximativ 50 de țări. De asemenea, în topul țărilor care folosesc acest produs apar și nume surprinzătoare, precum Filipine și Arabia Saudită, a adăugat Ionuț Vlad.

Mai sunt și clienți care încearcă să fure produsul. Am văzut și eu, cu ochii mei, în România, un client care cumpărase o mătură din magazin și începuse să lovească dispozitivul nostru.

Ionuț Vlad, fondator Tokinomo

Nu în ultimul rând, fondatorul Tokinomo a explicat că produsul său are un stopping power de neegalat, întrerupând modul autopilot al cumpărătorului.

De asemenea, Ionuț Vlad a arătat că dacă omul nu vede produsul, indiferent dacă are prețul cel mai bun, acesta ratează șansa de a-l cumpăra pentru simplul fapt că nu l-a văzut.

Antreprenorul a mai explicat și faptul că inițial nu cunoștea benchmark-ul (etalonul, n.r.) industriei, reprezentantul unui brand de iaurt explicându-i însă că, dacă ar obține o creștere de 20% a vânzărilor, ar primi un bonus.

Prin comparație, fondatorul Tokinomo a arătat că soluția sa obține pe timpul campaniilor pe care le derulează o medie de 200% în ce privește creșterea vânzărilor, generând foarte mult trial (experiență la raft, n.r.).

Sursa foto: Tokinomo

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri