Serviciile de închiriat trotinete electrice au devenit tot mai populare de când au apărut în România. La început au fost doar serviciile dedicate, cum au fost cei de la Lime, dar platformele de ride-hailing, precum Uber și Bolt au intrat și ele rapid pe această piață. Deși au trecut deja ani buni de când sunt prezente pe piață, în tot mai multe orașe din țară, multe dintre problemele legate de modul în care sunt utilizate trotinetele electrice încă nu au fost rezolvate.

Încă mai sunt români care, pe lângă faptul că merg cu ele pe unde nu au voie și fără să respecte regulile de circulație în trafic, le parchează în locuri necorespunzătoare, în mijlocul trotuarelor, pe căi de acces înguste, de-a curmezișul sau trântite la pământ.

Mai sunt și persoane care le vandalizează sau le fură, și se pare că numărul de astfel de cazuri încă este unul de luat în seamă de operatorii flotelor de trotinete. Nu toate orașele au aceleași probleme și nici toate zonele din orașe sunt la fel de periculoase pentru trotinete, dar încă sunt zone în care utilizarea lor este limitată sau restricționată complet. Utilizatorii le pot vedea ușor zonele marcate pe hărțile din aplicații și pe care ar prefera să le evite.

Wall-Street.ro a discutat cu Cristian Sălceanu, country manager Bolt România, despre modul în care românii folosesc trotinetele, despre scopul în care a fost gândit un astfel de serviciu, dar și despre cazurile care îi deranjează atât pe utilizatorii de trotinete electrice, cât și pe operatori, dar și pe ceilalți care sunt deranjați de modul în care unii utilizatori folosesc trotinetele.

Citește și: Câți bani pot face șoferii Bolt în România

Operatorii nu vor să rămână cu trotinetele în zone cu risc de vandalism

Potrivit oficialului Bolt România trotinetele au fost gândite ca o variantă prin care să fie acoperit necesarul de transport rapid pe ultima parte a drumului unui client în fiecare zi. De la locul unde îi lasă mijlocul de transport în comun și până la destinația finală, dacă nu coincide cu stația de transport în comun.

Cea mai bună utilizare pentru trotinete electrice este aceasta. De a acoperi distanța între stația de metrou, stația de autobuz și locuința pasagerilor sau locul de muncă, pentru că nu poți să acoperi (cu transportul public în comun – n.r.) absolut toate zonele. Dacă mai ai un kilometru sau doi până la destinația finală, i-ai putea face cu o trotinetă electrică”, ne-a explicat Cristian Sălceanu.

Problema e, după cum cei mai mulți utilizatori de trotinete electrice de închiriat știu, reprezentată de zone în care viteza de rulare este limitată, astfel încât îți este greu să-ți păstrezi echilibrul, utilizarea lor este aproape inutilă, iar, mai rău, parcarea lor este imposibilă, primul loc în care poți să semnalezi finalizarea cursei aflându-se la o distanță mult prea mare față de locul în care utilizatorul ar fi preferat să ajungă.

(Sursa foto: Bolt România)

Încă este un procent semnificativ de trotinete care sunt vandalizate.

Cristian Sălceanu

Potrivit lui Cristian Sălceanu, aceste zone au fost create mai degrabă pentru a descuraja utilizarea trotinetelor electrice, deoarece, chiar și după atâția ani de când au apărut în România, în special în București, încă sunt indivizi care nu folosesc trotinetele așa cum ar trebui.

Stabilirea acelor zone a fost un compromis pe care trebuie să-l facem, iar aici sunt câțiva factori care influențează prestarea acestui serviciu. Primul este cererea din partea autorităților pentru anumite zone sau anumite reguli legate de unde pot fi sau nu parcate trotinetele.

Al doilea este acela că sunt zone în care constatăm că avem probleme mai mari și nu ne dorim să rămânem cu trotinetele parcate, pentru că încă se întâmplă lucruri care nu sunt tocmai ok, din punctul nostru de vedere. Încă dispar unele trotinetele, altele sunt vandalizate”, ne-a mai spus country managerul Bolt România.

Acesta ne-a mai spus că platforma încearcă să mențină un echilibru între obiectivul de a oferi acest serviciu absolut tuturor și oriunde și cel de a menține acest serviciu viabil din punct de vedere economic, în condițiile în care numărul de cazuri de vandalism încă este unul destul de mare.

„Încă este un procent semnificativ de trotinete care au probleme sau care sunt vandalizate. Nu este România țara în care avem cele mai multe probleme cu trotinetele, dintre toate în care activează Bolt, dar nici nu putem spune că nu avem probleme în acest sens.

Zonele cu restricții există mai degrabă cu scopul de a descuraja clienții, deoarece sunt zone în care știm că sunt șanse mai mari să se întâmple ceva cu trotinetele noastre. Știm că este o experiență destul de neplăcută să ajungi într-o zonă în care viteza este limitată sau în care nu poți parca trotineta, dar, repet, este și dorința noastră de a menține acest serviciu la un nivel la care este viabil din punctul de vedere al business-ului”, ne-a mai explicat Cristian Sălceanu.

Citește și: Cristian Sălceanu, Bolt România: Tarifele dinamice sunt pentru a încuraja șoferii, dar și pentru a descuraja clienții care ar putea merge pe jos

Problemele cu parcarea trotinetelor

Șeful de la Bolt România mai spune că în unele zone nu pot fi parcate trotinetele și din cauza faptului că au existat reclamații din partea locuitorilor deranjați de modul în care unele trotinete sunt lăsate de utilizatori.

Aici încercăm să facem campanii de educare pentru utilizatorii de trotinete electrice, astfel încât să învețe să le lase într-un mod în care să nu deranjeze pe nimeni, să nu devină un obstacol. Chiar și eu mă mir cum unele trotinete sunt parcate perpendicular pe un trotuar, când ar putea fi lăsate în paralele cu un gard sau un zid, ori lângă un stâlp.

Sperăm ca în timp oamenii să învețe acest lucru, pentru că, până la urmă, putem să ne punem în perspectiva altor persoane și să ne dăm seama că, de fapt, nu e chiar cel mai bun lucru pe care putem să-l facem, dar și că nu ne costă foarte mult să le parcăm așa cum trebuie”, a mai spus Cristian Sălceanu.

Potrivit lui, companiile de profil, inclusiv Bolt România, încearcă să-i învețe pe utilizatori cum ar trebui să folosească trotinetele, oferind încă de la început un set de reguli ce trebuie respectat, inclusiv indicații legate de modul în care trebuie parcate, dar totul depinde de buna credință a utilizatorilor.

Întrebat dacă ar putea fi instalate zone speciale, zone marcate în care pot fi parcate trotinetele, Cristian Sălceanu ne-a explicat că nu este atât de simplu.

O asemenea propunere intră la categoria «Ai grijă ce-ți dorești», pentru că avem unele orașe în care există niște reguli mult mai stricte stabilite de autoritățile locale. Avem varianta în care putem merge pe un trotuar și să marcăm o zonă în care să fie parcate trotinetele, dar astfel de propuneri pot fi translatate în norme de legislație, care pot fi restrictive.

Pentru a nu ajunge la reguli foarte restrictive, credem că este mult mai potrivit să-i determinăm pe oameni să nu le mai lase căzute pe stradă sau chiar să le ridice. Noi încercăm să facem asta. Să le ridice inclusiv pe ale concurenței, nu doar pe ale noastre. Trebuie să-i facem pe utilizatori să înțeleagă că o trotinetă lăsată în mod necorespunzător poate să-i deranjeze pe ceilalți”, a subliniat Cristian Sălceanu.

Oficialul Bolt România a mai spus că, o utilizare corectă a trotinetelor electrice de închiriat va reduce și nivelul de iritare a populației care este deranjată de prezența trotinetelor electrice pe trotuare și pe străzi, iar pe termen lung pot fi evitate alte efecte negative asupra acestui tip de serviciu.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri