Alexandra Constantin este Head of Marketing & Communications în Capgemini România, una dintre companiile globale ce pot fi considerate un vârf de lance al digitalizării. Cum a ajuns aici, după un deceniu petrecut în presă – și cât de compatibil e leadership-ul feminin cu IT-ul, un domeniu care deseori e considerat mai degrabă masculin?

În luna martie, la wall-street.ro sărbătorim leadershipul feminim și ne-am propus să vă aducem în fiecare zi a acestei luni exemple de femei puternice, modele de determinare și curaj pentru toți cei din jurul lor, inclusiv bărbați; femei care ies în evidență prin succesul și prin implicarea lor, și care pot inspira și alte reprezentante ale sexului frumos nu doar să viseze, ci să și acționeze către a-și îndeplini visurile.

”Eram în primele mele 3 luni la Capgemini, în perioada de probă, practic. Mă chinuiam - este puțin spus - cu Excel-ul. Și CEO-ul de la vremea respectivă a văzut că eram supărată și îngândurată și nu înțelegeam cum să fac niște formule, a venit și a stat cu mine vreo două ore, m-a ajutat să înțeleg ce se întâmplă în spate, cum se fac mai bine. Iar asta pentru mine a fost primul lucru care m-a făcut să cred că locul în care am ajuns e unul sigur și să pot să merg mai departe”, povestește Alexandra Constantin.

Programe speciale pentru femei

Recunoaște vă trecerea de la presă la o companie globală a fost o provocare, o schimbare de ritm semnificativă. Însă a ajutat-o faptul că există programe pentru cei care vor să meargă în funcții de conducere, programe de formare accelerată pentru leadership – și chiar programe speciale pentru femei, cum este ”Women@Capgemini”, o comunitate internațională de femei care împărtășesc cunoștințe, se ajută, se susțin reciproc.

Marele avantaj, spune Alexandra Constantin, este că în companie s-a depășit nivelul prejudecăților și pragul cotelor de gen. Astfel că, la ora actuală, Capgemini este printre cele mai incluzive multinaționale nu doar în România, ci la nivel mondial. ”Toată lumea înțelege ce are de făcut, fie că sunt bărbați, fie că sunt femei.”

Mai este IT-ul o ”treabă de bărbați”?

Partea de marketing și comunicare a venit în mod natural, spune ea, deși inițial s-a opus.

Am plecat din presă și am spus «gata, s-a terminat cu comunicarea, cu jurnalismul, nu vreau să mai aud nimic legat de domeniul ăsta.» Dar Capgemini mi-a crescut cumva în suflet, așa că m-am dus cu o propunere de promovare. Am început cu lucruri foarte mici și de acolo am crescut și am ajuns în punctul în care ne-am făcut echipă, avem departament, facem lucruri frumoase.

Alexandra Constantin, Head of Marketing & Communications Capgemini România

A rămas IT-ul un sector în care mai vedem multă masculinitate toxică și prejudecăți? Lucrurile încep să se schimbe, spune Alexandra Constantin. Sunt mult mai multe femei în funcții de conducere, în industrie, dar și femei în funcții care în mod tradițional erau ocupate de bărbați. De pildă, în sectorul IT, vedem femei care sunt programatori, la dezvoltatori, testeri.

Se poate întâmpla să ai și o femeie toxică într-o funcție de conducere

”Până acum 10 ani, studenții bărbați se duceau la facultate și își doreau să aibă o carieră în IT, pentru ei cumva era un dat că vor ajunge acolo. Pentru femei erau un pic mai greu, pentru că existau acele prejudecăți că lucrurile în zona de IT sunt extrem de tehnice. Nu mai e așa, avem la dispoziție milioane de unelte de învățare, milioane de cursuri pe care putem să le accesăm, iar tehnologiile au avansat atât de mult încât nu mai e așa de greu și așa de complicat să să le înțelegi și să lucrezi în ele”.

Femeile în general sunt un pic mai răbdătoare și poate și o idee mai organizate. Nu vreau să joc pe cartea feminismului, însă am impresia că femeile în în funcții de conducere sunt o idee mai calme și poate o mai deschise la orice fel de feed-back.

Alexandra Constantin, Head of Marketing & Communications Capgemini România

Așa încât, spune ea, mai există prejudecăți, dar lucrurile se schimbă și mergem într-o direcție în care masculinitatea toxică dispare, cel puțin în acest sector.

Ce e specific leadership-ului feminin? ”Cred că ține mai degrabă de felul în care sunt femeile. Se spune că noi suntem mai înțelegătoare, mai răbdătoare, avem o idee mai mult calm atunci când vine vorba de dezamorsarea unor situații poate un pic mai tensionate. Așa că nu cred că vorbim de calități speciale, ci cred că vorbim de cum e construit fiecare om. Pentru că se poate întâmpla să ai și o femeie toxică într-o funcție de conducere. Nu e un dat că doar bărbații sunt toxici”, spune Alexandra Constantin.

Mărțișoare și pupat colegele în 2023

Mai suntem, în 2023, la nivelul de împărțit mărțișoare și ”hai să vă pup, fetelor?” Am început să depășim perioada în care 1 Martie și 8 Martie erau niște obligații, care începeau din școală, cu dusul florilor la învățătoare, spune Alexandra Constantin.

”Acum o facem pentru că simțim că vrem să o facem. Și paradigma asta s-a schimbat foarte mult de-a lungul anilor, mai ales cu apariția Generației Z care lasă deoparte prejudecățile astea”, afirmă ea.

”Colegul Andrei de la testare, în fiecare dimineață vine și face turul biroului, salută pe toată lumea, mai stă de vorbă, mai face o glumiță, ne mai destindem. Colegul de la centrul de competențe SAP din când în când mai are poftă de popcorn - și atunci invită tot biroul. Sunt lucrurile astea mici care ne fac să nu mai simțim acea presiune socială de a ne comporta într-un anume fel, ci de a fi mai liberi, mai destinși și mai relaxați”.

Sursa foto: wall-street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri