Timp îndelungat, principiul fundamental al managementului financiar tradițional a fost maximizarea randamentelor financiare pentru acționari, conform zicalei "follow the money". Cu toate acestea, în mediul de afaceri post-pandemic, un număr tot mai mare de investitori sunt interesați nu doar de randamentele financiare, ci și de factori ESG (mediul înconjurător, aspecte sociale și de guvernanță). Această schimbare a atitudinii poate fi frustrantă pentru tradiționaliști care nu înțeleg încă semnificația acronimului ESG.

Opinie scrisă de Prof. Jakob Müllner, directorul academic al programului Professional MBA Finance oferit de WU Executive Academy, instituția care oferă pe plan local programul Executive MBA Bucharest.

Factorii de mediu, sociali și de guvernanță corporativă – pe scurt, ESG – reprezintă un set de standarde pentru investiții responsabile și durabile, care se aplică la evaluarea investițiilor și se raportează stakeholderilor interesați. În timp ce pandemia COVID a dat peste cap multe tendințe de lungă durată, trenul ESG nu doar că a înfruntat furtuna pandemiei, ci, mai mult, iese din această perioadă cu o forță nemaiîntâlnită până acum. În trimestrul al patrulea dinaintea pandemiei, emisiunile de obligațiuni verzi au totalizat 78,394 milioane USD. 12 luni mai târziu și în mijlocul primelor blocaje majore, emisiunile trimestriale au ajuns la 210,371 milioane USD (+268%) în T2 2020. Tendințe similare de creștere a produselor financiare cu o valoare ESG ridicată au fost observate în cazul împrumuturilor corporative, al finanțărilor de proiecte, al furnizorilor și achizițiilor și chiar al tranzacțiilor SPAC.

În prezent, un total de 30,7 trilioane de dolari sau 39% din totalul activelor administrate (active aflate în gestiune) vizează în mod activ factori de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) în strategia investițională.

A fi sau a nu fi în trendul ESG

Concluzia acestor cifre este clară: există o avalanșă de fonduri verzi alocate pentru investiții durabile. De fapt, numărul utilizărilor calificate pentru aceste fonduri este mult mai mai mic decât oferta abundentă, iar practicienii se pare că nu se lansează în noi proiecte de teama de a nu putea cheltui banii obținuți. Recent, băncile și bursele au început chiar să ofere instrumente derivate specializate legate de ESG. Deși tendința ar putea părea un moft în industria financiară, implicațiile sale sunt fundamentale. Companiile care obțin acces la capitalul abundent pentru proiecte ESG pot câștiga un avantaj competitiv din punct de vedere financiar. Companiile care ratează trenul ESG vor fi nevoite, în cele din urmă, să se lupte pentru a ține pasul cu cerințele ESG din ce în ce mai mari din partea creditorilor, investitorilor, furnizorilor, factorilor de decizie și clienților.

ESG și CSR - subiecte cruciale doar pentru companiile mari?

Agențiile de rating, de exemplu, au inclus parametri specializați în metodologiile lor de rating. Dintre cele aproape 8.000 de acțiuni de rating din sectorul privat (retrogradări sau creșteri) anunțate de Moody's în 2019, 33% conțineau referiri la factoriESG (Moody's ESG Focus, 2022). Astfel de ratinguri pot afecta în mod direct împrumuturile corporative, costul capitalului și oportunitățile de creștere. Cercetările academice efectuate de universități de top, precum Columbia sau Wharton Business School, arată că ESG și responsabilitatea socială corporativă sunt recunoscute atât de acționari, cât și de consumatori și pot avea beneficii financiare pentru companii. Dar sunt cerințele ESG limitate doar companiilor mari? Răspunsul este, cu siguranță, nu.

La 6 iulie 2021, Comisia Europeană a lansat "Strategia pentru finanțarea tranziției către o economie durabilă", care va sprijini proiectul "Green Deal" al UE. Un obiectiv central al strategiei este de a oferi persoanelor fizice și IMM-urilor un acces mai mare la finanțare sustenabilă. În octombrie 2022 a intrat în vigoare primul set de standarde din Directiva privind raportarea sustenabilă a întreprinderilor (CSRD). Acestea vor îmbunătăți fluxul de bani din partea marilor companii, a băncilor și a asigurătorilor către activități sustenabile în întreaga Uniune Europeană. Această deschidere va avea un impact major asupra companiilor care până acum nu erau afectate de trendul ESG. În prezent, multe IMM-uri nu dispun de capacitatea organizatorică și de cunoștințele necesare pentru a se conforma cerințelor de raportare privind dezvoltarea durabilă. Acest lucru limitează capacitatea IMM-urilor de a demonstra acreditări solide în materie de ESG și de a avea acces la finanțare. Excesul de capital ESG împreună cu politica de reglementare creează un context în care strategia și cunoștințele în materie de ESG devin avantaje competitive ale firmelor. Dar este ESG o tendință de durată? Răspunsul este da.

Cunoștințele ESG, o competență-cheie pentru liderii viitorului

Fie că este vorba de directorii executivi ai companiilor care urmăresc un avantaj competitiv sau de factorii de decizie politică care încearcă să maximizeze (sperăm) bogăția publică, finanțarea durabilă este cea mai promițătoare sursă de redresare economică post pandemie, iar educarea liderilor privind domeniul ESG este modalitatea de a accesa această sursă. Dacă dovezile academice nu sunt suficient de convingătoare, strângerea record de fonduri în valoare de 4,8 miliarde de dolari de către BlackRock pentru investiții în active de energie regenerabilă și succesul fondurilor tranzacționate la bursă (ETF) axate pe sustenabilitate ar trebui să convingă și cei mai sceptici tradiționaliști că societățile pot transforma factorii ESG în valoare reală, atât financiară, cât și strategică, în beneficiul lor și al investitorilor.

Sfaturi pentru companiile care acceptă provocarea ESG

ESG este o tendință pe termen lung și o sabie cu două tăișuri. Ignorarea acestei tendințe ar putea duce la o creștere a riscurilor firmei. În mod similar, abordarea incorectă și/sau înșelătoare a factorilor ESG poate duce la deteriorarea reputației. Prin urmare, pentru a obține un avantaj competitiv de pe urma tendinței ESG, firmele ar trebui să aibă în vedere următoarele:

  1. Să își înțeleagă propria situație. Firmele pot începe prin a analiza în linii mari aspectele ESG cele mai importante care le pot afecta sectorul de activitate. De exemplu, furnizorul de rating ESG, MSCI, are o hartă online a materializării cerințelor ESG în cadrul industriei,care poate servi drept referință utilă.. Cum pot companiile să obțină un avantaj competitiv de pe urma tendinței ESG? În timp ce unele companii nu sunt echipate corespunzător pentru realitățile ESG (exp. cazul companiei Exxon, care a cedat locuri în consiliul de administrație unui fond de investiții preocupat de mediu)), altele își valorifică competențele și istoricul în domeniul ESG pentru a accesa noi surse de finanțare, noi clienți și, în unele industrii, inovație.
  1. Odată ce se familiarizează cu aspectele ESG care le-ar putea afecta activitatea,, companiile pot începe procesul de evaluare și analiză comparativă. Pe piețele financiare, majoritatea jucătorilor se bazează pe ratingurile ESG (de exemplu, Sustainalytics, MSCI etc.) pentru a evalua implicarea firmei în acest domeniu. Astfel, este esențial să se înțeleagă cum funcționează aceste ratinguri și care este scorul firmei în raport cu concurenții săi.

Insighturi ESG importante pentru liderii companiilor

Ce ar trebui să facă managerii?

Dezvoltarea competențelor ESG solicită companiilor să stabilească relații cu toate părțile interesate, să raporteze rezultatele triplului bilanț al sustenabilității (ecologic, social şi economic) și să își promoveze în mod activ valorile ESG în cadrul și dincolo de structura lor organizațională. Cheia pentru gestionarea credibilă a relațiilor cu părțile interesate este comunicarea onestă, deschisă și bazată pe fapte. Informațiile superficiale sau chiar înșelătoare pot duce la acuzații costisitoare de "greenwashing" și pot afecta reputația corporativă. Pentru a realiza acest lucru, managerii au nevoie de cunoștințe ESG.

Ce înseamnă alfabetizarea ESG?

Raportarea ESG este încă la început și nu există (încă) un standard de raportare clar și universal. Cu toate acestea, este important pentru manageri să se familiarizeze cu cadrele stabilite pentru raportarea ESG. Investitorii ar putea fi familiarizați cu Sustainability Accounting Standards Board (SASB), Global Reporting Initiative (GRI) sau Carbon Disclosure Project (CDP), printre altele. În plus, comunicarea progreselor ESG prin raportare la obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD) ale ONU oferă, de asemenea, o oportunitate de a relaționa cu mai multe părți interesate. Există mai multe încercări promițătoare ale unor companii private și multinaționale de a stabili concepte unificate, cum ar fi Protocolul privind capitalul natural și Principiile Equator în domeniul bancar. Odată ce managerii dezvoltă competențe în materie de ESG, este momentul să transforme aceste competențe în avantaje competitive.

Cum poți crea un avantaj competitiv din ESG?

Pentru a anticipa schimbările necesare în practicile de afaceri care decurg din aceste inițiative, dar și pentru a crea în mod activ oportunități de afaceri, este necesar ca întreprinderile să dezvolte cunoștințe și capacități strategice în cadrul acestor cadre ESG. În cazul în care un lider de companie nu are experiență în acest domeniu, ar putea fi o idee bună să obțină asistență externă. Multe firme oferă evaluări ESG specializate. Pe lângă cunoștințele de specialitate, aceste evaluări pot, de asemenea, conferi legitimitate de terță parte rapoartelor sau comunicărilor ulterioare, similar cu rolul unui auditor financiar. Cu toate acestea, pentru a crea oportunități de afaceri pe baza informațiilor obținute în urma unei evaluări ESG, companiile vor trebui să dezvolte cunoștințe despre aceste cadre ESG și capacități strategice în cadrul acestora.

„Atât companiile, cât și investitorii ar beneficia de pe urma unei informări mai bune în privința sustenabilității, motiv pentru care încurajez companiile să adopte o poziție proactivă și să publice informații relevante, în loc să aștepte impunerea acestora prin reglementări guvernamentale. ” (Larry Fink, CEO Blackrock)

Sursa foto: WU Executive Academy

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri