În urmă cu exact 5 ani, Vlad Mihălăchioiu a creat Romanian Business Club, o comunitate dedicată antreprenorilor. După jumătate de deceniu de experiențe cu cei aflați la început de drum în business, perspectiva lui despre mediul antreprenorial din România este una dintre cele mai interesante.

Lipsa informațiilor, marea problemă a antreprenorilor români

”Cea mai mare problemă a antreprenorilor români e lipsa de informare. Informațiile pe care le găsești online sunt foarte stufoase. Or un antreprenor, de obicei, e o persoană care își dă demisia dintr-o corporație și creează un business, de cele mai multe ori creat în jurul lui și al departamentului pe care îl avea în corporația respectivă. Te trezești dintr-o dată că tu făceai vânzări într-o companie și acum trebuie să faci și legal, și HR, și dezvoltare, și ședințe cu angajații - și nu ai experiența potrivită pentru asta”, explică Vlad Mihălăchioiu.

Ca urmare, spune el, antreprenorii români ajung în general prima dată la un avocat, pentru că nu știu ce probleme să prevină. Așa a identificat necesitatea unei comunități ca Romanian Business Club, care să rezolve probleme pe care nici măcar nu știai că le ai.

O astfel de comunitate te ajută să câștigi timp și să obții rapid informații, în loc să te pierzi în abundența de informații online, susține Vlad Mihălăchioiu – de pildă, prin grupul de WhatsApp în care sunt cei circa 340 de membri ai RBC din acest moment. ”Imediat, în cinci minute, ajung la oricine. Practic, am făcut un test la un moment dat, am cerut pe grup numărul lui GaryVee, l-am primit în 12 minute.” Iar când ai o firmă mică, o comunitate de antreprenori care au trecut sau trec printr-o situație similară te ajută, îți oferă practic consultanță, dar și acces la potențiali parteneri sau investitori.

Ideea unei afaceri nu e nici 1%

Există o atitudine ezitantă vizavi de a te deschide față de alți antreprenori, care ți-ar putea deveni concurenți? ”Am fost și eu acolo acum 4-5 ani de zile, când aveam o idee și nu știam unde să mă ascund mai repede ca să nu-mi fure cineva ideea. Dar ideea, practic, nu e nici 1%. Degeaba o ai dacă nu o pui în practică, dacă nu vorbești cu alți antreprenori. Cu cât vorbești cu mai multă lume, cu atât bulgărele idei prinde mai mult contur și șansa de reușită e mai mare”. Dar nu ți se poate fura conceptul, ideea, afirmă el, pentru că trăirea ta interioară și dorința ta de a face lucrul respectiv nu ți le poate copia nimeni.

Ce este deci specific antreprenorilor români? Faptul că nu renunță, spune fondatorul RBC, în ciuda tuturor obstacolelor care vin – și nu doar din partea statului, ci deseori și din barierele, prejudecățile, convingerile noastre.

”Eu aș vrea să renunț în fiecare dimineață. Când m-am trezit, primul lucru aș renunța la tot ce înseamnă antreprenoriat. De ce? Mă uit, facturi de plătit, discuții cu departamentul legal, discuții legate de angajări, stocuri, furnizori, discuții cu managerii. Nu vrei să faci nimic din toate astea, sub nicio formă. Dar antreprenorul român nu renunță când e greu, Asta e cea mai mare capacitate a lui, este că nu renunță când e greu”.

Antreprenorul român trebuie să fie pregătit pentru ce e mai rău

Altfel spus, ca antreprenor în România trebuie să fii gata pentru ce e mai rău în fiecare zi. O lecție pe care, spune Vlad Mihălăchioiu, a învățat-o de la antreprenori din prima linie, ca Andrei Diaconescu și Lucian Azoiței. Și să ai energie, pentru că 99% dintr-un business la început de drum este energia celui care l-a fondat.

Cred în continuare că problemele în business se repară întâi la nivel emoțional, apoi la nivel cognitiv și abia apoi la nivel de business. Și cred că cel mai frumos lucru pentru antreprenorul român este să construiască un business care să nu mai fie în jurul lui, să funcționeze foarte bine fără el.
Vlad Mihălăchioiu, fondator Romanian Business Club

”Generația de antreprenori români născuți între ‘80 și ‘90 e formată din oameni cărora părinții și statul le-au spus că nu se poate, și atunci s-au obișnuit, s-au adaptat”, afirmă Vlad Mihălăchioiu, din observațiile sale personale. Iar cei născuți după 1995 au o abordare diferită, sunt mai neînfricați, sar peste etape. ”Cred că este, în materie de tehnologie, exact ce a fost Revoluția din 1989”, spune el.

De la 0 petreceri de Crăciun la tabără în Bali

Romanian Business Club a demarat pe 8 martie, acum cinci ani. Vlad Mihălăchioiu începuse atunci un business în zona de organizare evenimente și a vrut să se extindă, organizând întâlniri de networking între antreprenori, încheiate cu o petrecere de Crăciun. ”Am avut o performanță foarte bună - și anume, am reușit 0 petreceri de Crăciun în anul respectiv”, mărturisește el.

Însă nu a renunțat, iar din 2021 RBC este un business care se susține independent, plătește angajați, salarii, are investiții și un sediu în zona Dorobanți. Iar în 2023 va demara un program numit ”re-START în business” – o serie de tabere, inclusiv în Bali, în care antreprenorii vor fi însoțiți și de un psiholog cu experiență, care să-i ajute să-și rupă barierele legate de business și de bani. Un abonament lunar costă 250 de lei, unul anual – 1.200 de lei. Fondatorul RBC spune însă că sunt antreprenori care își scot de 3 sau de 4 ori valoarea abonamentului încă din prima lună.

Ce ar face dacă ar fi o zi prim-ministru? ”Aș vrea să știu când e ziua aia, ca să-mi iau o lună să citesc un pic despre ce fac eu ca prim-ministru, după care să trec prin proiectele din mapă. Și în ziua aceea aș creea un sistem prin care, în deciziile care țin de zona antreprenoriatului, să introduc cel puțin top 50 antreprenori român. Cred că oricare ar fi acest top 50, chiar și cel mai prost top făcut, ar aduce un pic de informații din exterior”, conchide Vlad Mihălăchioiu.

Sursa foto: Romanian Business Club

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri