Guvernul a publicat proiectul bugetului Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" (CNAB) pentru anul 2023, care urmează să fie aprobat în ședința Executivului. Bugetul de investiții pare foarte mare, dacă îl comparăm cu alți ani, dar nu și dacă ne raportăm la costurile implicate de un aeroport modern.

Ce venituri și ce cheltuieli au aeroporturile Capitalei

Potrivit notei de fundamentare prezentate de Guvern, CNAB ar urma să aibă în 2023 venituri totale de 1.137 milioane de lei și cheltuieli totale de 884,5 milioane de lei. În contextul actualului scandal legat de magazinele de pe aeroportul Otopeni merită menționat că veniturile non-aeronautice – adică din închirieri de spații, parcare, utilități și asocieri – sunt estimate la peste 250 de milioane de lei, adică mai mult de 22% din veniturile din exploatare.

Ca urmare, compania care operează aeroporturile Otopeni și Băneasa ar urma să aibă un profit net de 229 milioane de lei anul acesta.

CNAB a estimat pentru acest an un număr de 13.633.900 de pasageri (mai mare cu 11% decât în 2022). La sfârșitul anului trecut a fost redeschis și aeroportul Băneasa, dar momentan pe el zboară doar curse charter. Dacă se va deschide din vara aceasta și pentru zboruri de linie, se estimează că ”Aurel Vlaicu” va ajunge la 103.000 de pasageri – aproximativ o treime din capacitatea sa maximă.

Ce salarii au angajații aeroporturilor Otopeni și Băneasa

Conform aceluiași proiect de buget, câștigul mediu lunar pe salariat este de 13.583 lei, o creștere de peste 5% față de anul trecut. Cele două aeroporturi au în total aproape 1.500 de salariați.

Ca termen de comparație, în SUA un angajat al unui aeroport are un salariu mediu de circa 3.800 de dolari/lună, deci în jur de 18.500 de lei.

Pentru conducerea Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti", cheltuielile cu remunerațiile sunt de aproape 1 milion de lei pentru directorat și 1,4 milioane pentru consiliul de administrație.

Ce se întâmplă cu noul terminal de pe Otopeni

Un terminal nou, modern, construit de la 0, costă de la 1 miliard de euro în sus. Compania Naţională "Aeroporturi Bucureşti" are așa ceva în plan pentru Otopeni – bugetat la 797 de milioane de euro – dar în acest moment, doar pe hârtie. Iar realizarea sa ar dura, destul de optimist, 5 ani de zile.

Teoretic, lucrările la noul terminal, despre care se discută din 1999, trebuiau să înceapă în 2020. În realitate, în acel an abia au fost gata exproprierile necesare. În 2022 Guvernul estima ca termen de finalizare a noului terminal anul 2028, dar CNAB a cerut o actualizare a calendarului, care ar împinge termenul și mai departe. Nu e de mirare că nici IATA, organizația internațională a companiilor aeriene, nu precizează în documentele sale vreun termen limită pentru noul terminal de pe Otopeni.

Ce investiții se vor face pe Otopeni

Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023 ar urma să depășeașcă 437 de milioane de lei (peste 88 de milioane de euro). Este o creștere foarte mare față de anul trecut (382 de milioane de lei în plus). Va fi însă suficientă această sumă pentru investiții semnificative?

Programul concret de investiții include însă multe proiecte pe Aeroportul Otopeni pentru următorii ani: extinderea platformei de staționare pentru avioane, modernizarea căilor de rulare a avioanelor, locuri noi de parcare cu stații de încărcare electrică, modernizarea terminalelor și a benzilor de bagaje la plecări și chiar un parc fotovoltaic. Unele dintre acestea sunt deja în derulare, altele sunt abia la stadiul de studiu de fezabilitate.

5 ani fără investiții în aeroporturile capitalei

Numai modernizarea benzilor de bagaje la plecări (cele care duc bagajele de cală lăsate la check-in) va costa peste 31 de milioane de euro și ar trebui să fie gata în 2024. 805 locuri noi de parcare cu 20 de stații de încărcare pentru mașini electrice ar urma și ele să coste 70 de milioane de lei.

Vedem deci că bugetul de investiții, care pare mare, s-ar putea să acopere doar îmbunătățiri ale infrastructurii deja existente. Doar contractul semnat în decembrie cu austriecii de la Porr, care nu acoperă toate investițiile programate, are o valoare de 308 milioane de lei pe doi ani.

Pe de altă parte, trebuie precizat că între 2014 și 2019 nu s-a realizat nicio investiție în infrastructura aeroportuară a CNAB, conform Curții de Conturi. Și asta cu toate că în acea perioadă veniturile au crescut cu 60%. Curtea de Conturi dă vina pentru această situație pe ”instabilitatea de la nivelul managementului, dar și lipsa de implicare și asumare a factorilor decizionali din cadrul CNAB”. Astfel s-a ajuns ca, înainte de pandemie, aeroportul Otopeni să funcționeze la dublul capacității proiectate.

Sursa foto: www.bucharestairports.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri