Operațiunile cora în România, la nu mult timp după momentul intrării în piață, în 2003, au părut mereu marcate de nesiguranță. Astfel, ceea ce toată lumea credea că va fi noua poveste de succes a unui retailer străin, a devenit de fapt o ocazie nefructificată de a performa pe o piață tot mai competitivă.

Cifra de afaceri cora nu a crescut semnificativ decât în primul an de activitate

Dar semnul cel mai clar că lucrurile nu merg foarte bine a fost momentul iulie 2021, când retailerul franco-belgian a închis hipermarketul din Baia Mare, păstrând astfel cele zece unităţi pe format mare preluate acum de Carrefour.

Pentru reţea aceasta nu era însă prima închidere, prima survenind la Arad, în 2015.

„Decizia de a închide magazinul Cora din Arad se datorează eşecului proprietarului mallului, compania GTC, de a respecta contractul încheiat cu noi, în ciuda solicitărilor noastre repetate de a remedia disfuncţionalităţile", declarau, la vremea respectivă, reprezentanții cora.

Situația era însă explicabilă, din moment ce performanţele lanţului cora în România nu fuseseră spectaculoase în ultimii şase ani. Astfel, în acest interval de timp, afacerile retailerului crescuseră cu doar 16%, potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice.

Lucrurile nu au stat însă întotdeauna astfel, de-a lungul vremii existând și momente în care lucrurile păreau că intră pe o traiectorie ascendentă. Astfel, de la circa 1.000 de comenzi zilnice în 2020, spre exemplu, cora România estima în 2021 o creștere cu 60% a livrărilor alimentare online pentru 2021. O perspectivă de altfel meritată, având în vedere faptul că lanțul cora a fost unul dintre primii jucători care au intrat pe zona de livrări online în România.

Un an mai târziu, de altfel, părând că se redresează, cora numea primul CEO român pentru operaţiunile locale, Aura Rădulescu, compania încercând chiar și un rebranding la vremea respectivă, transformând Cora, practic, în cora.

Cu toate acestea, mutarea nu a dus la efectul scontat, astfel că rețeaua nu a reușit nicio nouă deschidere, ci doar să mențină pe linia de plutire o afacere care, practic, nu a reușit să-și crească semnificativ cifra de afaceri decât în primul an de activitate!

Astfel, pentru a da numai un exemplu, Romania Hypermarche, firma pe numele căreia era înregistrată marca cora, a avut, din 2017 și până în 2019, cu foarte mici diferențe, aceeași cifră de afaceri: aproximativ 1,7 miliarde lei.

Marile tranzacții din retail. Vânzarea portofoliului imobiliar cora către Supernova

Primul deal major de pe piața încă tânără de retail a României a venit în anul 2011, prin achi­ziţia a peste 100 de magazine Plus Discount de către Lidl, estimată la 80 de milioane de euro, ceea ce a pus, practic, bazele unuia dintre cei mai mari jucători din piața de retail de la ora actuală.

Un an mai târziu, în 2012, lanţul francez Auchan, controlat de familia Mulliez, una dintre cele mai bogate din Franţa, a cumpărat cele 24 de hipermarketuri ale Real în România, o tranzacţie evaluată la vremea respectivă la 200-250 de milioane de euro.

Trei mai târziu, în 2015, Carrefour a anun­ţat că a preluat operaţiunile locale ale Billa România într-o tranzacţie de aproape 100 milioane de euro, Billa având la momentul respectiv 86 de supermarketuri şi afaceri de peste 300 de milioane de euro în țara noastră.

„Datorită acestei achiziții, Carrefour devine primul operator de supermarketuri din România, întărindu-și astfel oferta multiformat și mergând totodată mai aproape de clienții săi”, anunța grupul francez, la vremea respectivă.

De asemenea, în 2016 a ieșit în evidență preluarea Profi de către fondul de investiţii Mid Europa Partners, în schimbul sumei de 533 de milioane de euro.

Ulterior, banii au mers în conturile managerilor Enterprise Investors, ale investitorilor de tip LP (limited partners, n.r.) ai fondului de investiții Polish Enterprise Fund VI, ale bancherilor de investiții de la Citi, ale avocaților RTPR Allen & Overy, precum și ale directorilor Profi.

Nu în ultimul rând, chiar și până nu demult proprietarul cora, Grupul Louis Delhaize, a ajuns în 2021 la un acord pentru a-și vinde portofoliul imobiliar din România către Grupul Supernova, una dintre companiile de real-estate de top din Austria, valoarea tranzacției rămânând confidențială.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri