Antreprenoriatul rămâne unul dintre domeniile unde egalitatea de gen întârzie. O arată statisticile, care estimează că, la nivel global, doar în jur de 15-20% dintre fondatorii sau co-fondatorii de start-upuri sunt femei (în România, situația este semnificativ mai bună, spre 40%). Dar lucrurile sunt și mai dramatice atunci când ne uităm la investițiile în aceste companii.

Doar 2,4% din totalul investițiilor făcute de fonduri de venture capital merg la start-up-urile fondate de femei, explică Salome Gvetadze, Senior Research Officer la Fondul European de Investiții. Fondul a încercat să afle de ce investitorii ajunge într-o proporție atât de mică la antreprenorii femei și a identificat patru mari factori.

Homofilia, cel mai important factor

Principalul motiv este homofilia, spune Gvetadze. ”Este vorba despre tendința de a ne asocia cu indivizi care au aceleași caracteristici. În acest caz, genul este determinant, investitorii bărbați tind să aleagă antreprenori bărbați”.

Ca urmare, femeile antreprenor tind să fie marginalizate, deoarece în sectorul investițiilor, femeile sunt chiar mai slab reprezentate decât în antreprenoriat. Mai concret, în Europa, peste 50% din echipele de investiții nu au nicio femeie în componență iar în regiunea noastră, procentul crește la 70%.

”Bărbații aleg să lucreze cu bărbați, femeile aleg să lucreze cu femei”, confirmă și Aleksandra Mucha, Investment Associate Central & Eastern Europe, NESsT Polonia

Al doilea factor este incluziunea în rețele, care sunt atât de importante pentru un start-up. Deseori, antreprenoarele nu au acces la networking deoarece nu pot interacționa cu femei investitor.

În al treilea rând, spune Salome Gvetadze, avem impactul factorului cultural și al stereotipurilor. ”Antreprenoriatul este considerat în mod tradițional o activitate masculină. Ca urmare, când femeile își prezintă ideile, investitorii bărbați, care sunt majoritari, tind să le subevalueze”.

Bărbații nu înțeleg întotdeauna business-urile lansate de femei

În fine, un al patrulea factor sunt diferențele structurale între antreprenorii bărbați și femei. Start-up-urile fondate de femei încearcă să răspundă nevoilor pe care ele le identifică și care nu sunt neapărat aceleași cu cele identificate de bărbați. Ca urmare, femeile merg mai degrabă spre retail, modă, cosmetice, iar bărbații spre tehnologie, producție, construcții. Or, prin definiție, sectoarele orientate spre și dominate de către femei sunt considerate mai puțin profitabile, deci mai neatractive pentru investitori, afirmă experta Fondului European de Investiții. În plus, deseori investitorii bărbați nu înțeleg foarte bine piețele dominate de femei și, deci, sunt reticenți.

Un alt element identificat de studii este că genul CEO-ului companiei are un impact major atunci vând vorbim despre securizarea unei investiții. Practic, spune Salome Gvetadze, statisticile arată că pentru fondurile de investiții contează mai mult că CEO-ul este bărbat decât că a absolvit o universitate de prestigiu sau că are un portofoliul de exituri de succes.

Chiar și întrebările puse de investitorii diferă în funcție de gen. ”Antreprenoarelor li se pun mai degrabă întrebări axate pe riscuri, siguranță, securitate, prevenție. Ca urmare, cred că sunt intimidate și tind să ceară finanțări mai mici”, susține Gvetadze.

Concluzia ei este că, dacă vrem să rezolvăm problema diferențelor de gen în antreprenoriat, este esențial să mergem și un nivel mai sus, la investitori.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri