Din cele 145.000 de autoturisme vandute anul trecut, doar 0,1% au fost masini cabrio
Desi piata auto a crescut spectaculos in ultimii ani, vanzarile de cabriolete nu au depasit pragul de 200 de unitati. Strategia marcilor populare de a scoate pe piata modele decapotabile mai accesibile va trage in sus, in urmatorii ani, vanzarile pe acest segment.

Desi toata lumea considera ca o masina cabrio este un moft, cand vine vorba de a conduce una, lucrurile se schimba radical. Ce poate fi mai placut decat sa conduci o decapotabila in luna iulie, atunci cand majoritatea soferilor fie racesc din cauza aerului conditionat, fie mor de cald din cauza lipsei lui din dotarea autoturismului? Insa cu toate aceste avantaje incontestabile din timpul verii, cabrioletele nu reusesc sa convinga cumparatorii de masini romani. In anul 2004, s-au vandut aproximativ 150 de masini cabrio, ceea ce reprezinta aproximativ 0,1% din totalul pietei de autoturisme din Romania. In timp ce piata auto a avut un ritm de crestere sustinut in ultimii doi ani, vanzarile modelelor cabrio s-au mentinut in jurul a 160-170 de unitati anual. Totusi, vanzarile de cabriolete au cunoscut o crestere in ultimii doi ani, atat in cifra absoluta, cat si in cota de piata a subsegmentului respectiv, in cadrul clasei medii compacte inferioare, spune Mirela Grigore, sef produs gama Megane de la Renault-Nissan Romania. Aceste vanzari destul de scazute au mai multe explicatii. Pe de-o parte, este vorba de vreme, in Romania anotimpul cald fiind de patru-cinci luni in fiecare an.

Exista putini clienti care isi cumpara o masina doar pentru a merge cu ea cateva luni pe an. Nivelul mare de praf si de noxe din orasele Romaniei reprezinta alte argumente impotriva achizitionarii unui cabrio. Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), spune ca in tarile cu clima moderat continentala, masinile decapotabile nu au cum sa fie decat modele de nisa. In Romania, importatorii si dealerii s-au concentrat mai mult asupra vanzarii modelelor de volum. Modelele de nisa, cum ar fi cabriolete, au fost promovate mai putin in acesti ani, explica Valmar. Majoritatea celor care vorbesc despre autoturisme cabrio se refera, in primul rand, la modelele unor marci scumpe.

Acestea reprezinta aproximativ 50% din piata de masini decapotabile din Romania. In 2004, s-a putut observa o crestere a ponderii modelelor cu preturi de peste 30.000 de euro, in totalul vanzarilor din acest segment. Mercedes, de exemplu, are trei modele cabrio, toate putand fi cumparate cu preturi care incep de la 30.000 de euro: SLK, CLK Cabrio si SL. Daca in anul 2003 Mercedes vindea doar 19 masini decapotabile din aceste modele, un an mai tarziu, numarul acestora a crescut la 41 de unitati. Asa-numitii constructori generalisti au inceput sa atace din ce in ce mai serios segmentul masinilor cabrio, optand pentru o strategie de coborare a preturilor sub pragul de 30.000 de euro. Peugeot 206cc, de exemplu, a dominat piata pe acest segment in anul 2003, cand s-au vandut 117 unitati. Tendinta de democratizare a acestui segment a continuat, prin aparitia unor modele noi cum ar fi Peugeot 307CC, Renault Mgane Coup-Cabriolet sau Volkswagen Beetle Cabrio. Modelul scos pe piata de Renault, de exemplu, este primul coup-cabriolet cu un acoperis escamotabil din sticla, cu actionare electrica si care a obtinut cinci stele la crash-testele EURONCAP, pretul lui depasind cu putin 20.000 de euro. Aparitiile tot mai frecvente de decapotabile ieftine fac ca aceasta zona din piata sa devina din ce in ce mai aglomerata. Brent Valmar spune ca este de asteptat ca aceasta nisa de piata sa creasca in viitorul apropiat, unul dintre semne fiind tocmai aparitiile modelelor cabrio la marcile populare. Iar o crestere a gradului de accesibilitate a acestor modele este de asteptat sa traga in sus vanzarile intregului segment.

Cine cumpara masini cabrio

In Romania, cabrioletele sunt achizitionate aproape in exclusivitate de persoane care mai au in proprietate un autoturism. In general, este vorba despre tineri, necasatoriti, fara copii, cu venituri peste medie, pentru care masina este una din modalitatile de a se remarca pe plan social.

Modelele puternice, de genul Porsche Boxter sau Audi A4 Cabriolet, sunt preferate in majoritate de barbati.

Modelele mai putin puternice, de genul Volkswagen Beetle, aproape fara exceptie, sunt conduse de femei.

Vanzarile de cabriolete cunosc o sezonalitate mai accentuata decat in cazul altor tipuri de autoturisme, inregistrand varfuri in perioada de primavara-vara. Cele mai bune cifre de vanzari se inregistreaza intre lunile mai octombrie, cu precadere in perioada de vara.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri