Lafarge, HeidelbergCement si Holcim au investit aproximativ un miliard de euro in Romania de la intrarea pe o piata a cimentului, betoanelor si agregatelor estimata in 2011 la 14 milioane de tone, dublu fata de situatia actuala.
De la intrarea pe piata in 1997, grupul elvetian Holcim, unul din cei mai importanti producatori de ciment, betoane si agregate, a finalizat investitii de peste 390 milioane de euro, alocand pentru acest an un buget de investitii de de aproximativ 86 milioane de euro, din care 65 milioane de euro au fost deja investiti in modernizarea tehnologiei de productie, mentinerea standardelor fabricilor de ciment, betoane si agregate si extinderea activitatilor companiei. Pentru anul in curs, investitia totala pe segmentul de betoane va insemna circa 7 milioane de euro.

“In ultimii trei ani, piata constructiilor a cunoscut o evolutie pozitiva. Aceasta evolutie a fost sustinuta la inceputul acestui an si de iarna usoara pe care am avut-o”, a declarat pentru Wall-Street Markus Wirth(foto), director general al Holcim Romania. Astfel, Holcim Romania a initiat armonizarea capacitatii de productie la cerintele pietei.

La mai putin de doi ani de la modernizarea fabricii de la Alesd, compania a inceput extinderea si modernizarea fabricii de ciment din Campulung, care va fi finalizata in 2008. Respectand valorile companiei – performanta economica, protectia mediului si responsabilitatea sociala - elvetienii au investit, anul trecut, aproximativ 500.000 in modernizarea echipamentelor de lucru si protectie si imbunatatirea conditiilor de munca a propriilor angajati.

“Unul dintre cele mai importante proiecte investitionale este modernizarea fabricii de ciment din Campulung. Investitia totala pentru modernizarea acestei fabrici se ridica la 120 milioane de euro, pentru perioada 2005-2008, si inca 40 milioane de euro pana in 2010. Vom continua sa investim pentru a ne mentine capacitatea de inovare, pentru a utiliza cele mai bune tehnologii ”, ne-a declarat Markus Wirth.

Volumul investitiilor Holcim Romania planificate pentru 2007-2010 se ridica la aproximativ 160 milioane de euro, urmand ca pana in 2011 sa atinga cifra de 180 milioane de euro. Pentru urmatorii ani, Holcim si-a bugetat 152 milioane de euro catre segmentul ciment, 10 milioane de euro catre segmentul betoane si 19 milioane de euro catre segmentul agregate. Ultima investitie a elvetienilor este reprezentata de inaugurarea celei de-a patra statii ecologice de betoane din Bucuresti, pentru care s-au alocat 3 milioane de euro.

Anul trecut, Holcim Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 220 milioane de euro, o crestere de 28% fata de anul precedent, estimand o majorare a afacerii sale de cel putin 15-20% anual. In Romania, Holcim detine trei fabrici de ciment in Turda, Campulung si Alesd, cu o capacitate totala de productie de 2,7 milioane tone pe an, o retea de 16 statii ecologice de betoane si patru statii de agregate.

Dezvoltarea pietei constructiilor si vremea deosebit de favorabila din primul semestru al anului in curs a dus si la cresterea afacerii producatorului german de ciment, agregate si betoane HeidelbergCement. “Pana in prezent (din 1998 – n.r.) am investit, inclusiv in achizitia de actiuni, peste 300 milioane de euro, din care aproximativ 20 de milioane in protectia mediului, in echipamente si instalatii depoluante, filtre de praf etc”, a declarat pentru Wall-Street Bogdan Arnautu, director de comunicare Carpatcement Holding.

Nivelul total al investitiilor anuntat pentru acest an in toate cele trei divizii ale grupului, CarpatCement Holding, Carpat Beton si Carpat Agregate se ridica la aproximativ 40 milioane de euro, din care 50% au fost deja finalizate. “Daca se mentine cererea si vremea va fi la fel de propice lucrarilor de constructii ca pana acum, ne gandim foarte serios sa devansam proiectele de crestere a capacitatilor, in asa fel incat la finele anului 2011 sa dublam capacitatile de productie. Estimam ca investitiile necesare pentru acest proiect sunt de aproximativ 100 de milioane de euro”, ne-a raspuns Bogdan Arnautu.

Cea mai importanta investitie din acest an realizata de CarpatCement a fost finalizata la morile de carbune de la Deva si Bicaz, astfel incat combustibilul primar utilizat este carbunele. Programe de investitii s-au derulat si la sistemele de utilizare a combustibilor alternativi, zgura sau cenusa, la instalarea aparatelor de monitorizare continua a emisiilor de aparatele de desprafuire la Fieni si Deva.

Pentru modernizarea fabricii de la Fieni s-au cheltuit anul trecut aproximativ 25 milioane de euro, fiind inaugurata si o noua statie de incarcare a cimentului vrac, beneficiand de o noua tehnologie si respectarea stricta a normelor de protectia mediului. In total, pentru cele trei fabrici de ciment de la Bicaz, Deva si Fieni, CarpatCement a alocat 5 milioane de euro pentru protectia mediului.

Aceste investitii sunt justificate de evolutia pietei cimentului din ultimii trei ani. “Practic in acest an piata a crescut cu circa 26%, ajungand la aproximativ 7,7 milioane de tone. De asemenea, in perioada 2004-2005 a crescut cu peste 50%, aproximativ doua milioane de tone”, sustine Bogdan Arnautu.

Potrivit datelor statistice ale INSSE, in primele sase luni ale anului curent vanzarile de ciment pe piata interna s-au majorat cu 54% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In cazul in care cresterea medie anuala in urmatorii patru ani va fi de aproximativ 15%, “in 2011 piata cimentului va ajunge la 14 milioane de tone. Daca se mentine tendinta de crestere medie anuala a pietei, in 2011 consumul de ciment se va dubla”, apreciaza Bogdan Arnautu. Daca in 2006 consumul de ciment pe piata interna a fost de 334 kg/capita, in 2007 se estimeaza ca va ajunge la 385 kg/capita.

Anul trecut, grupul HeidelbergCement a inregistrat o cifra de afaceri de 278 milioane de euro, in crestere cu 39% fata de perioada precedenta, divizia de ciment cumuland 221 milioane de euro. In primul semestru al 2007 vanzarile grupului pe ciment au crescut cu 40%, atingand 164 milioane de euro, pana la sfarsitul anului estimandu-se o crestere cu 20% a veniturilor, in ton cu ritmul pietei.

Cel mai mare jucator de pe piata cimentului si produselor derivate ramane insa Lafarge Romania, parte a grupului francez Lafarge. Inca de la intrarea pe piata autohtona, in 1997, Lafarge a investit peste 320 milioane de euro pe pietele de ciment, betoane, agregate, gips-carton. Cererea in crestere de pe aceste piete a determinat noi investitii in marirea capacitatilor de productie, pentru acest an bugetandu-se aproximativ 50 milioane de euro. Desi se estimase o crestere de 20%, in ritmul pietei, veniturile companiei pentru primul semestru al 2007 au depasit asteptarile reprezentantilor Lafarge, inregistrandu-se un avans de peste 80% pe ciment si o reevaluare a cifrei de afaceri pentru anul in curs la aproximativ 300 milioane de euro, potrivit informatiilor de pe piata.

In luna iunie a acestui an, Lafarge Arcom Gips a investit 17 milioane de euro intr-o linie de productie de placi gips-carton la fabrica din Bucuresti, in timp ce sumele investite in fabrica deciment de la Hoghiz s-au ridicat la 6,5 milioane de euro, din care 5 milioane au reprezentat achizitionarea de aparatura moderna, restul fiind destinat masurilor de protectie a mediului.

Lafarge detine doua fabrici de ciment la Medgidia si Hoghiz, o statie de de macinare la Targu Jiu si cinci statii de betoane. Activitatea companiei in Romania se imparte in diviziile Lafarge Ciment, Lafarge Agregate si Betoane si Lafarge Arcom Gips. Anul trecut, diviziile au inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 275 milioane de euro, veniturile din ciment insemnand 233 milioane de euro.

Asadar, piata produselor de ciment, betoane si agregate isi demonstreaza in continuare potentialul de crestere, cu o medie de 15-20%, cel putin in urmatorii patru ani, cand fiecare jucator mizeaza pe dublarea pietei, estimata pentru 2011. Atat timp cat boom-ul in constructii se va mentine si in perioada urmatoare, investitiile producatorilor Lafarge, Holcim si CarpatCement vor fi pe deplin justificate in largirea capacitatilor de productie, modernizarea instalatiilor, protectia mediului si imbunatatirea permanenta a calitatii produselor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri