Zece companii aeriene, amendate pentru ca nu au respectat drepturile pasagerilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat, cu 288.100 de lei, zece companii de transport aerian ale caror curse au avut intarzieri sau au fost anulate in perioada 3-5 ianuarie 2008, pentru ca nu au respectat drepturile pasagerilor.

Potrivit presedintelui ANPC, Dan Vlaicu, institutia pe care o conduce a efectuat controale la 16 companii de transport aerian care au avut intarzieri sau anulari de zboruri, atat pe aeroporturile din Bucuresti, car si pe cele din tara, din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile.

In urma controalelor intreprinse de catre inspectorii ANPC, s-a stabilit faptul ca zece operatori aerieni au incalcat drepturile calatorilor impuse prin Regulamentul Comisiei Europene (CE), numarul 261/2004, privind drepturile pasagerilor la asistenta si compansare in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere prelungita a zborurilor.

Astfel, compania de transport aerian Blue Air a fost sanctionata contraventional cu o amenda in valoare totala de 49.200 lei, pentru neacordarea informatiilor referitoare la drepturile pasagerilor pe aeroportul din Bacau. Mai mult, compania Blue Air a fost sanctionata si cu o amenda de 8.100 lei, pentru o fapta similara, pe aeroportul Otopeni. Compania Wizz Air a primit si ea o amenda contraventionala, in valoare de 48.300 lei, tot pentru incalcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.

Compania Air France a primit o amenda in valoare totala de 43.200 lei, de asemenea, pentru incalcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor. Operatorul aerian Alitalia a fost sanctionat cu o amenda de 38.400 lei, pentru ca nu a pus la dispozitia pasagerilor notificarea privind dreptul la asistenta, conform Regulamentului CE. De asemenea, si compania British Airways a fost amendata pentru incalcarea Regulamentului, cu o amenda de 32.100 lei.

Operatorul de transport aerian Malev a primit o amenda totala de 31.900 lei, tot pentru incalcarea prevederilor legale privind informarea si asistenta pasagerilor. Tot pentru incalcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor a fost amendata si compania Carpatair, cu suma de 11.100 lei.

Compania nationala de transport aerian, Tarom, a fost amendata cu suma de 10.800 lei pentru ca nu a informat pasagerii cu privire la drepturile pe care acestia le au la asistenta, in conformitate cu Regulamentul CE. Tot pentru incalcarea acelorasi drepturi ale pasagerilor a fost amendata si compania My Air, cu suma de 9.000 lei.

Nu in ultimul rand, compania de transport aerian Lufthansa a fost sanctionata cu o amenda in valoare de 3.000 lei, deoarece informarea in scris a pasagerilor s-a facut numai in limba engleza.

Pe de alta parte, Dan Vlaicu a declarat ca in cadrul controlului efectuat au fost gasite trei companii aeriene (Air Malta, Israel Airlines si Romavia) care desi au inregistrat intarzieri ale curselor, nu au incalcat drepturile pasagerilor prevazute in Regulamentul 261/2004 si o companie (Swiss International Airlines) care a respectat prevederile regulamentare.

ANPC continua controalele la doua companii aeriene din cele 16 (Austrian Airlines si Aeroflot-Russian International), pentru a se stabili daca acestea au incalcat sau nu Regulamentul 261/2004.

„Am constatat ca pasagerii nu-si cunosc drepturile prevazute in Regulamentul CE 261/2004 privind asistenta si compensarea acordata in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere prelungita a zborurilor. Am solicitat, de aceea, ca aeroporturile sa informeze pasagerii cu privire la toate aceste drepturi”, a declarat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.

Totodata, ministrul Transporturilor a anuntat ca a solicitat ca aeroportul Baneasa sa includa in contractul cu companiile de transport aerian obligatia de a respecta drepturile pasagerilor. El a precizat ca atunci cand firmele sanctionate cu amenzi vor continua sa incalce drepturile pasagerilor, vor fi sesizate autoritatile aeronautice din tarile unde sunt inregistrate companiile respective. “Nici o companie de transport aerian nu-si va permite sa nu respecte drepturile pasagerilor pentru ca exista riscul sa-si creeze un renume prost”, a mai spus ministrul Transporturilor.

Ludovic Orban a anuntat ca saptamana viitoare se va intalni cu reprezentantii companiilor de transport aerian si cu conducerea aeroporturilor Baneasa si Otopeni pentru a discuta despre aplicarea Regulamentului CE 261/2004.

Potrivit comunicatului de presa eliberat de catre ANPC, verificarea modului in care s-a acordat asistenta pasagerilor care au platit bilete pentru zborurile amanate sau anulate a fost intarziata de faptul ca multe dintre companiile vizate nu au un reprezentant legal in Romania si au fost transmise invitatii pentru prezentarea la control la sediul Inspectoratului pentru Protectia Consumatorilor Bucuresti - Ilfov.

Regulamentul Comisiei Europene numarul 261/2004 prevede ca transportatorii aerieni sunt obligati sa informeze in scris, fiecare pasager cu privire la drepturile pe care le are in cazul in care zborul este amanat cu mai mult de doua ore, sau anulat.

De asemenea, transportatorii aerieni trebuie sa ofere pasagerilor mese si bauturi racoritoare in cantitati direct proportionale cu timpul de asteptare, cazare hoteliera, precum si transportul pasagerilor de la aeroport la locul cazarii. Conform Regulamentului, pasagerii mai au dreptul de a efectua doua apeluri telefonice gratuite si dreptul de a trimite mesaje prin telex, fax sau e-mail. Mai mult, pasagerii au dreptul de a alege intre rambursarea in termen de sapte zile a intregului cost al biletului la pretul de achizitie si chiar dreptul de a primi un zbor retur la punctul de plecare initial in cazul in care zborul pana la un punct de escala a devenit inutil.

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri