Marile companii de retail care activeaza pe piata din Romania au deschis, in primul semestru din 2008, peste 25 de magazine la nivel national, in care au investit circa 156,5 milioane euro, cei mai activi jucatori fiind discounterii si operatorii de supermarketuri.
Cea mai agresiva expansiune din primul semestru 2008 a avut-o de departe retailerul francez Carrefour, care a inaugurat patru hipermarketuri in Suceava, Bucuresti (Vitantis), Pitesti si Arad, ajungand la un numar total de 15 unitati. Investitiile din primul semestru s-au ridicat la circa 80 milioane euro, potrivit NewsIn.

Retailerul va continua strategia de extindere in tara, in 2008-2009, cand va mai deschide noi hipermarketuri la Oradea, Buzau, Sibiu, Deva, un al doilea hipermarket la Braila, Iasi si Constanta si inca un hipermarket in Bucuresti, in Berceni. In plus, compania a remodelat opt din cele 21 de supermarketuri Artima, preluate anul trecut, redenumindu-le Carrefour Express.

Desi anuntasera deschiderea a zece unitati noi in 2008, nemtii de la Kaufland au inaugurat in prima jumatate a anului doar doua hipermarketuri in Braila si Slatina, cu o investitie medie de circa opt milioane euro fiecare. Recent, compania a mai deschis un hipermarket in Slatina, iar reprezentantii Kaufland sustin ca ritmul de deschideri va fi mult mai alert in a doua parte a anului. In prezent, Kaufland opereaza 34 de magazine la nivel national.

Tot in semestrul I din 2008, un alt retailer german, Real Hypermarket, a inaugurat un singur magazin, situat in Bucuresti, zona Berceni, in urma unei investitii de peste 22 milioane euro. Astfel compania a ajuns la 15 unitati, dar programul investitional din 2008 include inaugurarea altor sase magazine.

Ceilalti jucatori internationali precum Auchan sau Cora nu au inaugurat nici un hipermarket in perioada vizata, primul anuntand insa doua proiecte pentru 2008, in Bucuresti si Suceava. In schimb, Cora nu a anuntat nici un proiect nou si ramane in continuare cea mai mica retea de hipermarketuri dintre cele prezente la nivel national.

Pe segmentul supermarketurilor cea mai activa retea din primul semestru a fost Mega Image care pe langa cele doua unitati proprii inaugurate in Capitala, a cumparat cele 14 supermarketuri La Fourmi pentru care a platit suma de 18,6 milioane euro. Retailerul a ajuns astfel la un numar de 24 de magazine proprii, rebranduirea magazinelor La Fourmi urmand a incepe dupa avizul Consiliului Concurentei.

Grupul olandez Spar a inaugurat in primele sase luni ale anului doua supermarketuri la Constanta si Chisineu-Cris prin investitii totale de peste doua milioane euro, ajungand la un total de 16 magazine. La inceputul anului compania anunta extinderea cu circa zece unitati noi in 2008.

Tot doua supermarketuri (Slatina si Bacau) a inaugurat si retailerul german Billa, ajungand sa detina 30 de magazine in tara. Ca obiective pentru 2008, Billa isi propune extinderea lantului sau de supermagazine cu inca zece unitati, iar pana in anul 2010, compania va continua acest ritm accelerat de deschideri, 6 - 10 magazine noi pe an, pana la atingerea unui numar 50 magazine pe teritoriul Romaniei.

Foarte active au fost insa companiile de pe segmentul de discount. Cea mai puternica expaniune a avut-o Plus Discount care a inaugurat cinci magazine noi pana la finele lui iunie 2008, si altele trei in iulie, urmand ca in curand sa fie deschisa o noua unitate la Tarnaveni. In total, compania a investit peste 7,5 milioane euro in primul semestru si va opera la finele acestei luni 59 de magazine.

Aceasta a fost urmata indeaproape de reteaua autohtona MiniMax Discount care si-a dublat reteaua de magazine la finele lui iunie 2008 cand opera 16 unitati, fata de perioada similara din 2007. Doar in primul semestru din 2008 compania a deschis patru magazine la Arad, Calan, Titu, Turnu Magurele prin investitii totale de circa trei milioane euro.

De asemenea, operatorul de retail Rewe Romania a inaugurat in primele sase luni din an doua magazine Penny Market la Baia Mare si Oradea si un magazin Penny Market XXL la Brasov.

O tendinta moderata de extindere a retelelor se manifesta pe segmentul cash&carry, operatorii acestui format avand de altfel si o acoperire extrem de larga a intregii tari. Astfel, Selgros Cash&Carry Romania a inaugurat un singur centru de distributie pana la finele lui iunie 2008, in urma unei investitii de circa 20 milioane euro. Reteaua a ajuns la 17 unitati, planul de expansiune prevazand un total de 21 de centre in cele mai importante orase ale tarii.

In schimb, concurentul sau direct Metro Cash & Carry Romania care detine 23 de centre de distributie in tara si trei in Moldova, a anuntat relansarea expansiunii, prin deschiderea unui magazin la Deva, in 2008.

Piata de retail din Romania este a doua ca marime din Europa Centrala si de Est si a ajuns la circa 40 miliarde euro anul trecut. Valoarea pietei va depasi 100 de miliarde euro pana in 2010, daca se va pastra cresterea medie de 50% din ultimii ani, potrivit estimarilor reprezentantilor Carrefour.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri