Transportul feroviar de calatori va fi reorganizat in transport de lung parcurs si transport de scurt parcurs, acesta fiind un prim pas spre alinierea la tendinta europeana de reducere a sustinerii financiare pentru trenurile de rang superior.
Potrivit unei ordonante de urgenta adoptate recent de guvern, vor fi infiintate opt societati care vor opera doar trenuri regionale. Alaturi de ele isi va continua activitatea CFR Calatori, care se va ocupa in viitor doar de transportul feroviar al calatorilor cu trenuri Intercity, rapide sau accelerate. Masurile adoptate au in vedere revigorarea transportului de calatori si o mai judicioasa sustinere financiara a operatorilor. In plan european exista voci care spun ca guvernele trebuie sa-si retraga sustinerea financiara pentru trenurile internationale si de lung parcurs si sa se concentreze pe trenurile de scurt parcurs. In Romania se incearca acum, din nou, dupa esecul inregistrat in 1998-1999, crearea unor societati de scurt parcurs, pentru servicii locale de transport care ar trebui sa gestioneze transportul in jurul marilor orase. Cele opt companii vor opera doar trenuri regionale, deci nu vor avea trenuri de lung parcurs, Intercity, rapide sau accelerate, a declarat pentru SFin Vasile Olievschi, director in Ministerul Transporturilor. In timp, noi vom ajunge si la o structura mai apropiata de structura europeana de trenuri, deci vor exista trenuri regionale - de scurt parcurs, interregionale, ceva intre acceleratul si rapidul actual si trenurile Intercity. Pe langa acestea mai sunt trenurile specializate: cele de noapte, care sunt pentru alt tip de servicii - vagoane de dormit, spune Olievschi. Cele opt societati vor fi in Bucuresti, Craiova, Timisoara, Cluj, Brasov, Iasi, Galati si Constanta.

Strainii vor putea opera rute interne

Guvernele au incercat, prin contractele de servicii sociale, sa sustina calatorii romani, platind companiei de transport o parte din bani. In perioada 2003-2004 s-au alocat aproape 0,7% din PIB pentru sustinerea transporturilor feroviare, atat in infrastructura, pentru dezvoltare, cat si pentru transportul de calatori. Se incearca o modernizare a parcului in masura posibilitatilor. Se va merge din ce in ce mai mult pe rame, automotoare Diesel sau rame electrice, pentru ca au costuri de exploatare mult mai mici si vor duce la tarife scazute si, implicit, la sustinere mai redusa, afirma Vasile Olievschi. Totodata, se va introduce sistemul de eliberare automatizata a biletelor, prin computer, care va permite o mai buna utilizare a capacitatilor pentru ca se va sti in orice moment cat de ocupat este fiecare tren, iar resursele se pot aloca mai bine. In perspectiva, 2012-2013, se preconizeaza o liberalizare a pietei si in transportul de calatori. Atunci vom vorbi de liberalizarea transportului international si de lung parcurs. Noi trebuie sa facem eforturi ca CFR Calatori sau operatorii privati sa fie capabili sa-si protejeze piata si eventual sa opereze pe undeva prin Bulgaria, Ungaria sau Austria, daca pot. Pentru ca vor suferi competitia unui operator strain care va putea sa vina sa ia trenul Bucuresti- Constanta, care este foarte bun in timpul verii si sa-l opereze cu costuri mai mici, sustine Olievschi.

Incep licitatiile

Din luna ianuarie, operatorilor privati li se recunoaste dreptul de a contracta anumite componente din pachetul de servicii sociale minime de transport de calatori. O parte din fondurile alocate de la bugetul de stat nu vor mai fi directionate catre CFR Calatori, ci catre acesti operatori noi, in functie de volumul de tren-kilometri contractat si efectiv realizat. Anul trecut au fost organizate trei licitatii consecutive si am reusit, din circa 2.400 km pe care i-am scos la licitatie, sa dam cam 850 unor operatori privati care au inceput cu mare entuziasm. Din pacate, experimentul nu-l pot considera un succes pentru ca a fost poate si acest moment de discontinuitate politica, de alegeri, care a intrerupt, intr-un fel, sau a incetinit anumite abordari, considera Vasile Olievschi. Incepand cu luna august vor fi organizate insa noi licitatii. Eu sunt optimist si cred ca aceasta noua abordare va relansa activitatea pe sectiile locale pentru ca nu avem alternativa: ar trebui sa le inchidem si deocamdata refuzam sa luam in discutie o astfel de solutie, a conchis directorul din Ministerul Transporturilor.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri