Strainii vor putea opera rute interne
Guvernele au incercat, prin contractele de servicii sociale, sa sustina calatorii romani, platind companiei de transport o parte din bani. In perioada 2003-2004 s-au alocat aproape 0,7% din PIB pentru sustinerea transporturilor feroviare, atat in infrastructura, pentru dezvoltare, cat si pentru transportul de calatori. Se incearca o modernizare a parcului in masura posibilitatilor. Se va merge din ce in ce mai mult pe rame, automotoare Diesel sau rame electrice, pentru ca au costuri de exploatare mult mai mici si vor duce la tarife scazute si, implicit, la sustinere mai redusa, afirma Vasile Olievschi. Totodata, se va introduce sistemul de eliberare automatizata a biletelor, prin computer, care va permite o mai buna utilizare a capacitatilor pentru ca se va sti in orice moment cat de ocupat este fiecare tren, iar resursele se pot aloca mai bine. In perspectiva, 2012-2013, se preconizeaza o liberalizare a pietei si in transportul de calatori. Atunci vom vorbi de liberalizarea transportului international si de lung parcurs. Noi trebuie sa facem eforturi ca CFR Calatori sau operatorii privati sa fie capabili sa-si protejeze piata si eventual sa opereze pe undeva prin Bulgaria, Ungaria sau Austria, daca pot. Pentru ca vor suferi competitia unui operator strain care va putea sa vina sa ia trenul Bucuresti- Constanta, care este foarte bun in timpul verii si sa-l opereze cu costuri mai mici, sustine Olievschi.
Incep licitatiile
Din luna ianuarie, operatorilor privati li se recunoaste dreptul de a contracta anumite componente din pachetul de servicii sociale minime de transport de calatori. O parte din fondurile alocate de la bugetul de stat nu vor mai fi directionate catre CFR Calatori, ci catre acesti operatori noi, in functie de volumul de tren-kilometri contractat si efectiv realizat. Anul trecut au fost organizate trei licitatii consecutive si am reusit, din circa 2.400 km pe care i-am scos la licitatie, sa dam cam 850 unor operatori privati care au inceput cu mare entuziasm. Din pacate, experimentul nu-l pot considera un succes pentru ca a fost poate si acest moment de discontinuitate politica, de alegeri, care a intrerupt, intr-un fel, sau a incetinit anumite abordari, considera Vasile Olievschi. Incepand cu luna august vor fi organizate insa noi licitatii. Eu sunt optimist si cred ca aceasta noua abordare va relansa activitatea pe sectiile locale pentru ca nu avem alternativa: ar trebui sa le inchidem si deocamdata refuzam sa luam in discutie o astfel de solutie, a conchis directorul din Ministerul Transporturilor.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: