Piata locala a lactatelor, estimata la valoarea de 1 miliard de euro, in crestere cu 15% fata de anul trecut, a urmat si in 2008 o crestere constanta in volum si valoare, asistand la intrarea unor noi jucatori, respectiv la investitii din partea producatorilor mari pentru a se mentine pe pozitiile castigate si pentru a-si diversifica portofoliul.
Traian Simion, directorul general al Albalact, unul din cei mai importanti jucatori pe piata locala a lactatelor, considera ca anul 2008 a reprezentat o perioada foarte buna pentru compania pe care o conduce, pe fondul cresterii cifrei de afaceri si a incheierii unor etape importante din procesul de consolidare.

Astfel, Albalact a inregistrat, in primele noua luni ale lui 2008, o crestere de aproximativ 20% a cifrei de afaceri, de la 111,75 mil. lei, in 2007, la 134,08 mil. lei, in 2008. In plus, veniturile totale ale companiei au crescut cu 22%, de la 119,18 mil. lei, in 2007, la 146,19 mil. lei anul acesta.

“Sunt rezultate foarte bune, avand in vedere ca anul acesta am incheiat etape importante din procesul de consolidare, care au presupus doua investitii majore: deschiderea noii fabrici de la Oiejdea si semnarea achizitionarii a 77% din actiunile producatorului local Raraul Campulung Moldovenesc pentru intrarea pe segmentul branzeturilor. Managementul companiei a reusit sa urmeze pas cu pas si sa finalizeze in termenul propus obiectivele din planul de dezvoltare aprobat la inceputul anului, in conditiile in care Albalact a traversat o perioada de cheltuieli ridicate determinate mai ales de costurile operationale foarte mari pentru pornirea noii fabrici”, a declarat, pentru Wall-Street, Traian Simion.

Cu toate ca piata locala a lactatelor nu este deocamdata consolidata, toate segmentele au cunoscut cresteri, cele mai pronuntate inregistrandu-se insa la categoriile lapte, unt si iaurturi naturale, crede Traian Simion.
In opinia acestuia, piata lactatelor si-a continuat si in 2008 evolutia fireasca, fara a fi afectata de criza, situatie care s-ar putea schimba incepand de anul viitor.

“In 2009, evolutia pietei va continua pe o panta ascendenta, dar va fi mai lenta, ca urmare a crizei economice. Cresterea va fi mai mica, iar consumul se va concentra in jurul produselor lactate de baza. Sa nu uitam ca laptele este al doilea produs din «cosul zilnic» al romanilor, un produs la care consumatorii nu vor renunta. Anul viitor credem ca romanii se vor indrepta catre produse mai ieftine, produsele de baza, ceea ce va duce la o crestere mai mica a industriei in general si la o profitabilitate mai scazuta”, afirma Simion.

In ceea ce priveste efectele crizei financiare asupra Albalact, directorul general precizeaza ca strategia companiei pentru anul viitor a fost construita in concordanta cu realitatile pietei, “asa cum s-a intamplat in fiecare an, de altfel”. “Noi speram sa nu fim afectati de actualul context financiar”, a adaugat Simion.

La mijlocul lunii octombrie, Albalact Alba Iulia a semnat achizitia pachetului de 77% din actiunile Raraul SA Campulung Moldovenesc pentru intrarea pe segmentul branzeturilor.

Albalact a ales producatorul Raraul Campulung Moldovenesc pentru ca este o societate cu o traditie de peste 40 de ani in industria lactatelor, care a investit serios in modernizare si acreditare. Compania Albalact intentioneaza sa investeasca peste 2 milioane de euro pentru cresterea productiei de branzeturi in fabrica Raraul.
Raraul SA a fost privatizata in anul 1994 intr-una din primele achizitii de tip MEBO (preluare de catre angajati si conducere) din industria romaneasca de lactate.

Albalact a fost privatizata in anul 1999 si este listata la categoria a II-a Bursei de Valori Bucuresti. Albalact se afla in acest moment pe locul patru in topul producatorilor de lactate din Romania si produce peste 60 de sortimente de lapte, iaurt, smantana, unt si branza.

Hochland Romania: Am inregistrat cresteri pe toate segmentele in care activam

Hochland Romania, unul din principalii jucatori pe piata autohtona a branzeturilor, a inregistrat cresteri pe toate segmentele in care activeaza, respectiv telemea, cascavaluri, branza topita, crema de branza, potrivit lui Sergiu Mititelu, directorul general al companiei.

“Obiectivele de business pe care ni le-am propus pentru acest an au fost realizate. Referindu-ne la evenimentele concrete care au avut loc in 2008, consideram ca cel mai important dintre acestea este aparitia pe piata a branzei Telemea, pe care Hochland a lansat-o cu succes la jumatatea acestui an. Produsul a avut un succes exceptional, iar consumatorii il apreciaza foarte mult”, spune Sergiu Mititelu.

Piata lactatelor din Romania a traversat in 2008 o perioada de evolutie accelerata, in care consumatorul a cumparat mult, insa a devenit in acelasi timp tot mai atent la calitatea produselor pe care le foloseste, considera Mititelu. “In acest context, si oferta de lactate se maturizeaza - apar multe produse noi, produse inovative, creste calitatea produselor. Aceasta tendinta se va mentine, in mod cert, si in urmatorii ani”, afirma directorul general Hochland Romania.

Pe de alta parte, Sergiu Mititelu crede ca piata lactatelor va resimti anul viitor efectele crizei financiare, evolutia acestei industrii fiind determinata si de adaptarea cererii la oferta, in conditiile in care consumul de lactate poate scadea usor.

“Economia Romaniei se va afla in recesiune, ca atare si piata lactatelor, care nu poate fi tratata ca o entitate separata, va resimti aceasta situatie. In functie de modul in care jucatorii de pe piata vor fi mai flexibili sau mai rigizi in astfel de decizii, per ansamblu sectorul lactatelor va fi afectat intr-o masura mai mica sau mai mare”, spune Mititelu.

De asemenea, acesta considera ca trecerea prin criza economica este “un exercitiu provocator pentru orice companie”, aratandu-se totodata optimist in ceea ce priveste capacitatea companiei pe care o conduce in a depasi posibilele efecte ale crizei.

Produsele Hochland sunt prezente pe piata romaneasca din anul 1993. In anul 1998, Hochland a deschis o filiala proprie in Romania, achizitionand ulterior fabrica de la Sighisoara, specializata in productia de branza topita. Grupul a cumparat un an mai tarziu si fabrica de la Sovata, unde se produce cascavalul felii si cascavalul bloc, in varianta clasic si afumat.

Printre produsele Hochland se mai numara sortimentele importate Almette, Hochland Crème, feliile de branza naturala Maasdamer, Tilsiter si Gouda, branza de tip feta Patros, branza topita Cheese Snack si Sandwich Scheiben, branza cu mucegai Camembert, Brie si Bleu.

Hochland Romania face parte din compania germana Hochland AG, unul dintre cei mai importanti producatori de branzeturi din Europa. Cu o cifra de afaceri de aproximativ 780 milioane de euro, Hochland AG are 4.100 de angajati in 12 unitati de productie, produsele companiei fiind comercializate in peste 50 de tari.

Covalact creste pe majoritatea categoriilor de produse, sub noul proprietar

Ioan Balan, directorul general al Covalact, companie care a fost achizitionata, anul trecut, de fondul american de investitii SigmaBleyzer Southeast European Fund IV, spune ca sectoarele care au inregistrat cea mai mare crestere in 2008 sunt iaurturile, “de toate tipurile dintre care cele «albe» in mod deosebit”, smantana fermentata (+20%), laptele de consum, atat pasteurizat, cat si UHT.

Pe o piata “agitata, cu o concurenta in crestere datorata atat producatorilor interni, dar si produselor din import”, Covalact a inregistrat pe segmentul produselor lactate proaspete, branza proaspata de vaca si Branzica de casa o crestere in volum de 22% si o crestere valorica de 28%.

Pe de alta parte, Balan afirma ca productia fizica in domeniul laptelui praf si al untului a inregistrat anul acesta o scadere de 50%, determinata in primul rand de diminuarea preturilor pe piata mondiala. In plus, diminuarea achizitiilor de lapte a dus la o scadere a cifrei de afaceri a companiei cu aproximativ 15% fata de 2007, Ioan Balan estimand pentru anul acesta o valoare de 18,5 milioane de euro.

In opinia directorului general al Covalact, criza financiara va avea repercusiuni si asupra sectorului lactatelor, pe doua directii: reducerea consumului ca urmare a veniturilor in scadere ale populatiei si reorientarea partiala catre produsele mai ieftine, respectiv atacul produselor din import, care vor concura serios produsele autohtone dezavantajate de costul ridicat al materiei prime putine si de o calitate relativa.

Pachetul majoritar al companiei Covalact a fost achizitionat anul trecut de firma americana de investitii SigmaBleyzer, prin fondul sau de investitii SigmaBleyzer Southeast Europe Fund IV.

Covalact a inregistrat, anul trecut, o cifra de afaceri de aproape 21,5 milioane de euro.

Muller: Consumatorul roman, pregatit sa fie loial unui brand nou care ii ofera exact ceea ce i s-a promis

Nominalizat drept unul din momentele cele mai importante ale anului 2008, debutul Muller pe piata locala a iaurturilor a fost urmat de o crestere semnificativa, Froop, sortimentul de iaurt cu fructe deasupra, reusind sa obtina 6% din piata in doar 3 luni de la lansare.

“Cand am lansat brandul Muller in Romania, piata locala de lactate era una foarte competitiva, cu jucatori puternici, dar cu mult potential pentru produse si segmente noi. De asemenea, cercetarile pe care le-am facut au demonstrat ca fiecare consumator este pregatit sa incerce lucruri noi si sa fie loial unui brand nou daca i se ofera exact ceea ce i s-a promis”, declara Tzafrir Granat, vicepresedintele de marketing al Muller Diary Romania.
In opinia acestuia, o tendinta pe piata de iaurturi este cresterea vanzarilor la iaurturile de baut si la produsele inovative.

“Dupa ce am intrat pe piata, am avut foarte multe reactii pozitive de la consumatori, in special in zonele de testare, dupa ce au gustat produsele noastre. Tocmai de aceea am si inceput cu un sampling masiv in Bucuresti, pentru a avea o reactie imediata din partea consumatorilor locali. Iar reactia lor a fost foarte buna, atat in ceea ce priveste gustul original, cat si in ceea ce priveste produsul inovator (am lansat brandul cu Froop, sortimentul nostru de iaurt cu strat de fructe asezat deasupra). Consumatorilor le-au placut produsele noastre si au revenit in magazin sa le caute”, explica Granat.

Potrivit vicepresedintelui de marketing al companiei, Muller Diary Romania isi va urma planul intial pe trei ani, urmarind, in paralel, evolutia mediului economic.

Gama de produse Muller prezenta pe piata romaneasca este alcatuita din iaurtul simplu Bianco, iaurtul cu fructe Froop si gama de produse Muller Mix, care combina un iaurt cu cereale sau un preparat de fructe.

Muller a intrat in Romania, in urma cu un an, printr-un joint venture cu CBC Group Israel, companie partenera si a producatorului de bere Carlsberg in Romania si Israel.

Firma Muller are sediul in Bragadiru (Ilfov), produsele, transportate din Germania, fiind depozitate in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara si Iasi. Compania are in prezent 80 de angajati, urmand sa atinga, pana la finele acestui an, un numar de 100 de oameni.

Printre planurile Muller se numara atingerea unei pozitii in Top 3 jucatori pe piata interna de iaurturi, diversificarea ofertei de produse si construirea in Romania, in aproximativ doi ani, a unei fabrici si a unei retele proprii de distributie, potrivit declaratiilor lui Jacob Katz, presedintele Muller Dairy Romania. Acesta nu a exclus insa si posibilitatea achizitionarii unui producator local de lactate.

Consumul anual de iaurt simplu se ridica, la nivel local, la 2,3 kilograme pe cap de locuitor, in timp ce pentru iaurtul cu fructe se inregistreaza un consum anual de 1,3 kilograme/locuitor, potrivit statisticilor realizate de reprezentantii Muller. Tot ei arata ca in Europa de Vest consumul de iaurturi este de doua pana la cinci ori mai mare decat in Romania.

Cu o istorie de peste 110 ani si o cifra de afaceri de 2,3 miliarde de euro in 2007, compania germana Muller este prezenta in 11 tari din Europa, printre care Italia, Ungaria, Slovenia, Israel, Cehia, Lituania, Grecia, Belgia.

MEMRB: Piata de lactate, evolutie constanta a volumului vandut, cu un usor declin in lunile de vara

Piata de lactate din Romania a avut in anul 2008 o evolutie constanta in ceea ce priveste volumul vandut, cresterea pretului mediu pe kilogram generand un avans din punct de vedere valoric, potrivit datelor furnizate de compania de cercetare a pietei MEMRB.

Segmentul de lapte detine o cota de 45,2% din totalul volumului acestei piete, urmat indeaproape de iaurturi, cu o cota de 30,9%. In ceea ce priveste valoarea vanzarilor, situatia se inverseaza, iaurturile detinand o cota de 38,1%, comparativ cu 27,1% pentru lapte.

Desi detine cea mai mare pondere din piata, segmentul de lapte a suferit o usoara scadere in volum comparativ cu inceputul anului 2008, intr-o situatie similara aflandu-se si smantana, conform datelor MEMRB.

Cea mai mare crestere ca si volum au cunoscut-o deserturile, insa din cauza cotei mici de piata, nu si-au putut pune amprenta asupra tendintei categoriei de lactate.

Principalii jucatori din piata sunt Danone, Friesland&Napolact, Albalact, Lactalis si Tnuva, insumand o cota de piata de 65,2% in volum si 69,4% in valoare.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri