Atat declinul de doua pana la sase procente, in lei, prognozat pentru anul acesta pe piata locala de pharma, dar si noile reglementari ce vor intra in vigoare de la 1 aprilie vor determina companiile sa schimbe din mers strategia de business.

“Chiar daca se estimeaza ca in urmatorii 10 ani piata farmaceutica va creste cu 12,5% anual, 2009 este un an mult mai dificil din acest punct de vedere, preconizandu-se un avans de 10% in lei si o scadere de circa 2%-6% in moneda forte, in functie de cat de mult se va devaloriza leul”, a declarat Petru Craciun, presedintele companiei de cercetare Cegedim

El a mai mentionat ca circa 80% din medicamentele care se comercializeaza pe piata locala provin din import.

Nu doar aceasta prognoza deloc optimista ii determina pe producatori, distribuitori si retaileri sa isi schimbe strategia de afaceri de la o zi la alta, ci si noile reglementari care urmeaza sa intre in vigoare de la 1 aprilie. Printre cele mai importante schimbari, care vor avea un impact semnificativ asupra pietei sunt reducerea adaosului de distributie la 9% pana la 13% dublata de cresterea de la 10% la 16% a adaosurilor in farmacii. “Cu siguranta, foarte multi distribuitori isi vor schimba modelul de business de la 1 aprilie, urmand a se baza pe volume mai mari cu marje de castig mai reduse”, a declarat Robert Popescu (foto), director executiv al A&D Pharma.

Chiar daca noile reglementari par a avantaja farmaciile care isi maresc adaosurile, multe dintre acestea sunt amenintate si in conditiile date. “In prezent sunt foarte mult farmacii care nu isi platesc la timp distribuitorii, astfel incat traiesc de pe banii acestora. Chiar si in conditiile unui adaos de 16%, pierderile acumulte anul trecut, din cauza unui curs neancorat in realitate, vor fi foarte greu de acoperit”, mai spune reprezentantul A&D Pharma.

Dragos Dinu, fostul CEO al A&D Pharma si actualul partener al formei de consultanta Link Resource, este de parere ca noile reglementari vor intra prea repede in vigoare, iar companiile trebuie sa isi revizuiasca strategia si obiectivele din mers, lucru care ar putea fi in detrimentul industriei. “Inainte de intrarea in vigoare a noilor reglementari trebuia sa li se dea timp companiilor sa isi reaseze businessul, nu sa fie puse in fata unor astfel de decizii intr-un timp atat de scurt. Cred ca ceea ce lipseste foarte mult autoritatilor din Romania in prezent este un grad mai mare de predictibilitate”, a mai declarat Dinu.

El crede ca in al doilea semestru din 2009 se vor vedea consecintele reale ale crizei economice pentru jucatorii din piata. “Companiile din toate domeniile incep sa aiba probleme, oamenii sunt disponibilizati, si implicit contributia la asigurarile de sanatate va scadea, iar gradul de colectare va fi unul foarte scazut, mai ales in cea de-a doua jumatate a anului”, a mai declarat Dinu.

Roberto Musneci, fost CEO al GlaxoSmithKline (GSK), si actual senior partner la Serban Musneci & Associates, vede criza din Romania inca in faza incipienta.”Cine spune ca acesta criza se va termina in urmatoarele 6 luni se inseala foarte tare, abia atunci se vor complica lucurile. Asa cum criza in Romania a inceput sa fie resimtita mai tarziu, tot mai traziu se va si incheia. Chiar daca in industria farmaceutica criza nu se va ridica la nivelul unor industrii precum real-estate-ul, va fi totusi resimtita pentru ca puterea de cumparare se va reduce, iar acest lucru va scadea in primul rand vanzarile de OTC-uri”, considera Musneci.

Piata farma autohtona a atins in 2008 valoarea de 7,16 mld. lei (1,95 mld. euro), primii 10 jucatori detinand 52,4% din aceasta piata, in timp ce cele mai mari 20 companii reprezentau 71,5% din total, potrivit Cegedim.

Piata de retail si-a adus cea mai mare contributie la aceasta crestere, urcand cu 19,7%, medicamentele cu prescriptie inregistrand o crestere de 21,5%, in timp ce OTC-urile (medicamantele fara prescriptie) au crescut cu 12,6%.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri