Un numar foarte redus de companii din Romania se pot mandri cu fise de post ale angajatilor intocmite corect si complet, apreciaza consultantii in management si resurse umane. Nespecificarea completa a atributiilor, dar si a criteriilor de succes si performanta va demotiva angajatii si va destabiliza cultura organizationala a companiei.
„Dupa multi ani de experienta in consultanta de resurse umane pot spune destul de convingator ca nici 10% dintre companii nu au fise de post cu utilitate maxima din multe puncte de vedere: managerial, legal si al eficientei”, a declarat Adriana Badescu, consultant in cadrul firmei de consultanta in HR AC&C Consulting.

De aceeasi parere este si Aura Cadis, consultant in cadrul companiei de consultanta in management Horvath&Partners, care a observat neconcordante si o lipsa a claritatii termenilor din fisele de post in cazul a mai mult de 50% din companiile cu care a avut tangenta.

Potrivit acesteia, principalul motiv pentru alcatuirea fiselor de post este certificarea ISO (standard de calitate al activitatii dintr-o firma, conform legislatiei UE), iar aceste acte aditionale, care ar trebui semnate in dublu exemplar atat de angajat, cat si de angajator, sunt facute in graba si nu au ca scop motivarea angajatilor.

„In companiile mari, in special in multinationale, se intalneste situatia in care fisele de post au fost traduse de la firma mama, fiind prea putin adaptate specificului culturii organizationale din Romania”, a adaugat Cadis.

O fraza defavorabila angajatului si avantajoasa angajatorului in incheierea fiselor de post este „Angajatul va indeplini orice alte sarcini solicitate de managerul direct". Prezenta in mai mult de 60% din fisele de post, aceasta formulare anuleaza prin ambiguitate tot ceea ce se mentionase pana atunci, subliniaza Mihaela Scarlat, de la firma Advice Human Resources, care sfatuieste angajatul sa reactioneze si sa solicite eliminarea frazei respective.

In cazul in care angajatul se arata de acord cu aceasta dispozitie, atunci managerul direct il poate incarca cu aproape orice fel de responsabilitate, fara o consultare in prealabil cu acesta.

Ce omit angajatorii din fisele de post


Desi sanctiunile ce ii pot fi aplicate angajatului se regasesc in regulamentul de ordine interioara si nu in fisa postului, aceasta din urma trebuie sa contina atat informatii despre posibilitatile de promovare, cat si detalii despre renegocierea salariului.

Avansarea in functie se poate obtine in urma atingerii si chiar dupa depasirea unor indici de performanta masurabili si explicati detaliat in cadrul fisei postului. De fiecare data cand apar noi atributii in fisa postului, aceasta ar trebui reactualizata si resemnata de angajat.

„Din pacate, sub 10% din totalul companiilor stiu ca sistemul de fise de post este unul “viu” si ca exista instrumente de modificare periodica a acestuia.[…] Am vazut si fise de post care aveau 3-4 pagini, dar care nu lamureau angajatul cu ce are de facut, ci ajutau angajatorul sa se «acopere» pentru orice situatie”, a declarat Adriana Badescu.

In concordanta cu cresterea atributiilor ar trebui sa creasca si remuneratia angajatului - fie ca este vorba de un avans al salariului, bonusuri sau prime, sustine Scarlat. „In aceasta perioada mai ales, fiecare companie are insa o politica proprie. Dupa disponibilizarea unor angajati, cei ramasi accepta acum un compromis de a lucra pe acelasi salariu preluand insa si unele atributii ale concediatilor”, spune Scarlat.

Unele organizatii inteleg situatia si acorda recompense, altele pastreaza acelasi ritm ca si pana acum. Daca se acorda o noua responsabilitate, angajatorul va acorda marirea de salariu dupa una sau doua luni, suficient timp pentru a vedea daca sarcinile sunt corect achitate, a adaugat managerul.

Daca restructurarea presupune taierea unor posturi similare, functiunile postului nu se schimba, neexistand deci nici un motiv de refacere a fisei de post sau de crestere a remuneratiei angajatului, a mentionat Cadis. Daca insa atributiile unui post se cumuleaza cu atributiile altui post, atunci trebuie refacute organigrama, obiectivele companiei si fisa postului.

„Cheia succesului este ca eficienta si productivitatea oamenilor ramasi in organizatie sa nu scada. Insa, restructurarile nu se fac in aceasta perioada foarte bine organizat. Managerii nu se gandesc ce vor face maine sau anul viitor dupa ce au redus 20% din personal. Astfel, mai putin de 10% dintre companii recurg la procese de restructurare bine organizate”, a precizat Cadis.




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri