A venit vremea mariajelor corporatiste in retail?
Roxana Grosu • 9 Iunie 2009 • Companii



Fuziuni si achizitii pe timp de criza
Interes sporit, oferta limitata
Multiplii s-au injumatatit
“Este posibil ca unele oferte sa fie cu atat mai interesante in aceasta perioada de criza. Pentru ca, asa cum se stie, afacerile cu adevarat profitabile se fac pe timp de criza. Prin urmare, in situatia actuala, unele preturi pot deveni chiar foarte avantajoase pentru cumparatori, si, bineinteles, ofertele cu atat mai interesante”, a declarat, pentru Wall-Street, Andi Dumitrescu, director general GfK Romania, companie de cercetare de piata.
In opinia acestuia, piata de retail alimentar autohtona este inca in plin proces de maturizare, iar eventualele fuziuni si achizitii ar grabi acest proces. “In intervalul 2004 – 2006, un val puternic de fuziuni si achizitii si-a facut simtita prezenta (prin intrarea pe piata a Carrefour, Julius Meinl, Edeka, sau Delhaize). Chiar daca nu in acelasi ritm alert, nu este exclus ca acest proces de M&A sa continue, cu atat mai mult cu cat piata noastra nu este foarte matura”, preconizeaza reprezentantul GfK.
Dar cum orice proces de achizitie presupune o perioada de negocieri destul de indelungata (de multe ori de peste un an), Dumitrescu estimeaza ca, cel mai devreme la sfarsitul acestui an, vom asista la deal-uri pe piata de retail alimentar.
“Cu siguranta, vor avea loc fuziuni si achizitii pe piata locala de retail alimentar in urmatoarea perioada, principala tinta fiind retailerii locali”, este de parere si Flavian Pandele (foto), directorul general al furnizorului de servicii de consultanta integrata pentru retail, IMS Retail Bucharest. In plus, in opinia lui Pandele, retailerii isi vor largi si retelele proprii, pe fondul scaderii pretului la terenuri.
Avand in vedere ca retailul alimentar este inca un domeniu foarte profitabil pe piata romaneasca unde competitia este una mult mai scazuta decat in pietele vestice, retailerii isi vor continua cu siguranta extinderea, dar mai degraba prin deschiderea de noi magazine si mai putin prin M&A. “Cred in continuare ca strategia de baza a retailerilor alimentari ramane deschiderea de mari magazine in afara oraselor, iar acest lucru se face mai degraba printr-un greenfield decat prin achizitii”, mai spune Verduystert.
El considera ca in orice moment un jucator international se poate decide sa intre pe piata locala, care inca ofera perspective excelente pentru toti retailerii, nu doar pentru cei alimentari. “Piata consumer este foarte mare si de aceea mai este loc in piata. De asemenea, marjele de profit din Romania sunt mult mai mari decat in tarile dezvoltate. Daca retailul alimentar se poate dezvolta si pe timp de criza, cred ca odata cu sfarsitul acesteia vor veni in Romania multi retaileri de electronice, mobila sau bricolaj”, preconizeaza reprezentantul The Counsel.
“Au existat tranzactii in lucru in a doua parte a anului trecut, insa si atunci multiplii erau mult mai jos. Asa ca nu vor fi similare, iar daca vor fi, m-as hazarda sa spun ca nu vor fi tranzactii decat acolo unde vanzatorul nu are probleme de cash-flow, recuperare creante sau de pozitionare, iar acestea se vor vinde la multiplii mai mici de jumatate decat acum doi ani”, mai spune fostul director de la Deloitte.
De aceeasi parere este si Guy Verduystert. “In vremuri bune, evaluarea putea ajunge la un multiplu de 10. Acum se vorbeste de multiplii de 5-6, desi companiile cu o baza stabila pot avea evaluari mai inalte”, declara consultantul.
In Bucuresti, retailul modern este responsabil pentru 71% din valoarea totala a bunurilor de larg consum, conform datelor furnizater de GfK Romania.
Hipermarketurile detin cea mai importanta pondere cu aproximativ 42% cota de piata in valoare, in crestere de la 39% anul trecut.
Te-ar putea interesa si:
Cauti un consultant?
-
Better safe than sorry :)
Gheorghe AlexIn general: Suntem pasionati de business-uri online si in special de domeniul e-commerce. De 12 ani oferim consultanta si suport juridic (in-house) companiilor detinute la nivel international,...
-
Consultant management , implementare plan management, branding, marketing, investitii, studii piata
Florin CrisanPlanul de management este un prim pas, dar atunci cand ai nevoie de un profesionist cu experienta in implementare sunt aici! 25 ani de experienta ca si antreprenor,...
-
Consultanta juridica si litigii
Domocos IoanaEu sunt Ioana, am absolvit Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti si sunt avocat in Baroul Bucuresti. Din anul 2011 ofer consultanta persoanelor...
-
Powered by Biztool.ro
O platformă despre oameni și nevoile lor, despre tine și viitorii tăi parteneri de afaceri sau clienți. BizTool este despre specialiști în căutare de persoane pe care să le ajute și despre oameni care caută sfatul unor specialiști.