“Anul a inceput cu o ceata totala. Clientii ne asigurau ca au bugete de training, insa nimeni nu cheltuia vreun ban. De aceea, in primele luni ale anului, businessul nostru a fost la circa 60-70% ca valoare comparativ cu aceeasi perioada a lui 2007. Am observat insa o revitalizare a pietei incepand cu luna iunie. In perioada iunie-august vom livra cu 30% mai mult training decat in aceleasi luni din 2008. Ceata din training insa nu s-a risipit si nu stim cum vor arata lunile de toamna-iarna”, afirma Florea, unul dintre fondatorii grupului.

Florea considera ca in cel mai rau scenariu pentru business afacerile grupului ar putea scadea la nivelul anului 2007, respectiv circa 0,7 milioane de euro. Anul trecut, compania inregistra o cifra de afaceri de 1,1 milioane de euro. “Realist vorbind, daca tinem cont de scaderea pietei, cred ca vom termina anul in jurul unui milion de euro”, apreciaza Florea. In cazul in care piata va continua sa se mentina si in septembrie-decembrie la nivelul lunilor de vara, oficialul Trend Consult nu exclude o crestere cu 10% a cifrei de afaceri fata de 2008.

Firma a participat la sase licitatii pana in prezent, castigand trei. In mod normal, licitatiile la care participa firmele mari de training pleaca de la 100.000 de euro.“Acum insa, daca reusesti sa castigi o licitatie de 40.000-50.000 de euro, este bine, date fiind conditiile din piata”, mentioneaza Florea.

El adauga ca firma a micsorat tariful mediu al unui curs de training, de la 1.850 de euro anul trecut la 1.500 de euro, urmand trendul pietei. De la inceputul anului, jucatorii de profil au scazut, in medie, cu 30% pretul pentru cursurile de formare profesionala. [Scad preturile in training. Clientii intarzie sa apara]

Desi alte firme au decis sa intre pe segmentul de fonduri europene pe care le primeste Romania pana in 2013 pentru dezvoltarea resurselor umane, grupul de firme nu a apelat la aceasta oportunitate de sustinere a businessului.

“Nu ne-a interesat sa intram in proiecte finantate prin intermediul fondurilor structurale, pentru ca Uniunea Europeana acorda Romaniei acesti bani pentru cresterea eficientei muncii pentru angajatii neproductivi, pana la media europeana. Strategia noastra nu este aceea de a oferi programe de formare pentru salariatii slab pregatiti, ci pentru acei angajati buni, care sa devina mai buni”, spune Adrian Florea.

El nu exclude insa ca grupul de firme sa lucreze pe viitor cu multinationale importante, daca acestea vor obtine finantare pentru cursuri de formare a angajatilor care au deja un nivel ridicat de pregatire profesionala.

"Atat timp cat vor fi clientii care vor vrea servicii premium nu ne deranjeaza daca banii pe care ii iau vin de la UE. Si nu spun ca fondurile europene nu sunt benefice. Din contra, ele sunt foarte importante pentru cresterea productivitatii angajatilor, sub media europeana. Pe noi insa ne intereseaza angajatii care sunt deja la acea medie europeana, si care isi propun sa se dezvolte”, mentioneaza Florea.

Grupul nu este prezent doar pe piata locala, ci si in afara tarii. Trend Consult a inaugurat anul trecut primul birou din afara Romaniei, in Austria, in urma unei investitii de 300.000 de euro. “Lucrurile nu merg asa cum ne asteptam noi si, prin urmare, cheltuim in continuare mai mult decat producem. Greseala noastra a fost ca am abordat piata austriaca asemenea celei locale”, spune Florea. Spre deosebire Romania, o singura companie acopera 50% din piata austriaca a serviciilor de formare profesionala.

Mai mult, in Austria exista circa 5.000 de traineri in regim de freelancer. “In primavara am schimbat conducerea biroului austriac si am inceput sa lucram si cu cinci freelanceri, pentru a putea sa ne facem mai usor o retea de contacte”, subliniaza Florea.

In martie, grupul a intentionat ca vrea sa deschida inca un birou in afara tarii, printre locatiile vizate fiind Polonia si Germania. Trend Consult a ales Polonia ca viitoare tara in care isi va deschide al doilea birou extern, insa nu se stie deocamdata daca cel de-al doilea birou va deveni operational in 2009.

“Dupa experienta pe care am avut-o cu biroul din Austria, o investitie intr-un al doilea birou, chiar daca ar insemna doar 100.000 de euro, ar fi foarte riscanta pentru business. Daca gasim finantare pentru cel de-al doilea birou deschidem anul acesta, pentru ca piata poloneza ne este mult mai cunoscuta decat cea austriaca datorita contactelor pe care le avem acolo”, mai spune Florea.

Grupul de firme a fost infiintat in 2000 de catre Adrian Florea si Sabin Gilceava. In prezent, Trend Consult este detinut de sase romani, patru dintre acestia fiind si consultanti, iar ceilalti sunt investitori privati.

Incepand cu 2007, Trend Consult a devenit un grup cu patru divizii: Lime Experience (training pentru customer service), ETRO Learning (platforma eLearning), Eagle's Flight Central Europe (training experiential) si Sales Academy (training de vanzari).

Printre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training se numara firme ca Ascendis, Codecs, TMI, Human Invest, For People sau Trend Consult.