Desi isi mentin estimarile pentru 2009 facute la sfarsitul anului trecut, acelea de crestere usoara in lei, respectiv de scadere in euro, reprezentantii companiei de analiza si studii de piata Cegedim cred ca recuperarea tot mai greoaie a creantelor si lichiditatea in scadere vor trage tot in jos piata farma, scenariu valabil si pentru anul viitor.
“In 2010 se vor face simtite efectele de acomodare la situatia de criza (optimizarea portofoliilor de produse, eficientizare si rationalizare de costuri), ceea ce ne face ca si pentru la anul sa estimam acelasi scenariu ca si pentru 2009 – stagnare sau usoara crestere in euro”, spune Petru Craciun (foto), directorul general al Cegedim Romania pentru Wall-Street.

Mai exact, anul acesta piata farma va cunoaste o crestere in lei de pana la 10%, respectiv de scadere in euro de 2-3% comparativ cu 2008, ceea ce ar inseamna depasirea pragului de doua miliarde de euro ca valoare (circa 2,1 miliarde de euro). Dar si aceasta variatia este nominala, spune Craciun, care subliniaza ca in conditiile in care recuperarea creantelor este tot mai greoaie, iar lichiditatea pietei este in scadere, piata farma, desi mai putin vulnerabila in fata crizei fata de alte industrii, nu va iesi pe plus.

"Cursul de schimb, in conditiile in care 80% din consum se bazeaza pe import, contribuie la conservarea valorii totale (fiind practic principalul motor al cresterii in lei), desi valoarea de 4 lei/euro sub nivelul real, atenueaza acest efect", spune Petru Craciun.

Tendintele de incetinire a ritmului de crestere fata de 2008 sunt confirmate deja de primele doua trimestre ale anului. Chiar daca datele pe luna iunie nu sunt inca disponibile, reprezentantii Cegedim estimeaza ca vanzarile din trimestrul al doilea vor fi cu circa 9% mai mici decat cele din perioada similara din 2008, si cu circa 4% mai scazute decat primele trei luni ale anului curent. Pentru primul semestru, piata totala va inregistra o depreciere de 2% fata de prima jumatate din 2008, “pe baza unui prim trimestru relativ bun si a celui de-al doilea slab”. Luna aprilie a consemnat totodata si prima scadere lunara din ultimul an si jumatate, potrivit companiei de cercetare – vanzarile s-au depreciat cu 5,2% comparativ cu aceeasi luna din 2008.

Rezultatele sunt influentate semnificativ de reglementarea preturilor, sustin reprezentantii Cegedim. Pe de o parte in mod negativ, reducerea preturilor din aprilie a dus la aparitia unui punct de inflexiune in evolutia pietei; iar pe de alta, “reducerea severa a preturilor la medicamentele cu prescriptie generice (protejate de patent) va induce dificultati in ofera acestor produse, iar scaderea pietei va fi diminuata datorita faptului ca - in conditiile deficitului indus - o parte din cerere va fi satisfacuta cu medicamente inovatoare”.

Si la nivel de canale de distributie, scaderile sunt pe toata linia: canalul de spital continua sa fie deficitar, iar produsele eliberate fara reteta (OTC) sunt si ele afectate pe fondul declinului puterii de cumparare si a unui sezon de iarna “relativ usor”, mai mentioneaza reprezentantii Cegedim.

Valoarea pietei farmaceutice locala a crescut anul trecut cu 17,7%, pana la 7,16 miliarde de lei, comparativ cu cele 6,08 miliarde de lei raportate in 2007, afecerile jucatorilor fiind puternic impactate de neactualizarea preturilor medicamentelor la evolutia cursului leu/euro. In prezent, preturile se calculeaza pentru un curs de 4 lei/euro, unul depasit deja de realitate.




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri