Ultimii cinci ani ai Petrom au fost, fara indoiala, profitabili pentru OMV, grupul austriac in 2004 a dat 1,5 miliarde de euro pe cea mai mare companie romaneasca. Dovada stau rezultatele financiare care s-au imbunatatit de la an la an, dar si importanta petrolierul roman in portofoliul OMV. Pe scurt, Petrom a parcurs drumul de la semnificativ, la substantial pentru OMV si, mai nou, la mai performant decat insisi austriecii.
"Achizitia pachetului de 51% din actiunile Petrom a reprezentat un important pas inainte. Rezultatele indica faptul ca strategia noastra de crestere dinamica si profitabila ca grup energetic integrat a dat roadele asteptate”, declara Wolfgang Ruttenstorfer (foto), directorul general al OMV in 2005, cu ocazia tranzactiei prin care grupul austriac devenea cel mai puternic grup petrolier din Europa Centrala si de Est.

Ruttenstorfer nu avea sa se insele atunci: de la un Petrom care insemna un pas inainte in 2005 pentru OMV, compania romaneasca este, in 2009, cu un pas in fata OMV, asa cum arata cel mai recent raport financiar. Acum patru ani, ponderea Petrom in profitul operational total era de 29,7%, iar primul semestru al anului curent indica pentru compania romaneasca un profit cu 19% mai mare decat cel la nivel de grup.

La momentul preluarii, Petrom era un diamant neslefuit, cu pierderi de 230 de milioane de euro in 2004, dar care numai dupa un an, sub aripa OMV, a trecut repede de la minus la plus 390 de milioane de euro. Rezultate obtinute insa cu pretul unei ample restructurari, soldate cu concedieri masive; toate acestea in numele unei modernizari pentru care austriecii erau pregatiti sa pompeze miliarde de euro.

“Procesul de modernizare a Petrom decurge conform planului. Buna contributie a Petrom la rezultatele globale reflecta rolul sau important in ceea ce priveste strategia noastra de crestere pentru urmatorii 5 ani: obiectivul nostru este sa avem cel mai mare succes in a profita de toate avantajele pe care ni le ofera oportunitatile din zona Europei Centrale si de Est”, declara acelasi CEO al OMV, cu ocazia publicarii rezultatelor pe 2006. Petrom isi consolidase pozitia in cadrul grupului, realizand un profit care insemna 33% din totalul de 2 miliarde de euro.

In 2008, Ruttenstorfer deja se referea la efectele “tot mai vizibile” ale procesului de modernizare demarat dupa preluare, dar si la un mediu economic slabit pe fondul primelor efecte ale crizei. Efecte care s-au acutizat in 2009 si care au generat un declin al profitului de 84% pentru grupul OMV, unul mult mai puternic decat cel inregistrat de Petrom, care a scazut cu 45%. “Segmentul de rafinare a fost insa confruntat cu un mediu de afaceri dificil iar marjele de rafinare au fost puse sub presiune de scumpirea petrolului, mai ales in Romania", a declarat Wolfgang Ruttenstorfer, director executiv al OMV, intr-un comunicat de presa emis cu ocazia publicarii rezultatelor pe primele sase luni ale anului.

Cu toate ca sta mai bine decat compania-mama si a inregistrat un profit peste asteptarile analistilor, rezultatele Petrom au fost puternic erodate de preturile mici la produsele petroliere si de vanzarile slabe, mai ales pe segmentul clientilor corporate. "Desi inrautatirea conjuncturii economice ne-a afectat semnificativ rezultatele, in prezent beneficiem de robustetea pozitiei noastre financiare si de pozitia competitiva pe piata, ca urmare a eforturilor de restructurare si a programelor de investitii din ultimii ani, sustinute de raspunsul nostru promt la criza", a explicat directorul general al Petrom, Mariana Gheorghe.


Petrom: Criza va continua sa se resimta pe piata carburantilor



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri