Secuiana, unul dintre cei mai importanti producatori de textile de pe piata locala, a inghetat momentan planurile de extindere in Ucraina si Republica Moldova, limitandu-se totodata la deschiderea a doar doua magazine Adam’s, fata de cele opt planificate pentru acest an, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Laszlo Dobra, directorul companiei.
Actualul context economic a redus productia in lohn ca numar de bucati la 60 %, avand in prezent o pondere de doar 25% din cifra de afaceri a Secuiana, spune Laszlo Dobra (foto). Astfel, ponderea cifrei de afaceri realizate din comercializarea brandului Adam’s creste anual, urmand sa atinga 75% in 2009.

Totodata, afacerile afisate dupa primele sase luni ale anului au raportat un declin de 30%, pe fondul crizei financiare si a pierderii unor clienti mari de lohn din cauza preturilor ridicate.

Ca urmare, Secuiana a redus planurile de extindere pe piata locala si a renuntat momentan la planurile de expansiune in Ucraina si Republica Moldova.

“Am avut planificate opt magazine Adam’s in total, dintre care mai deschidem cel mult doua. Nu am bugetat decat infiintarea celor doua magazine care inseamna 40.000 de euro pentru amenajare si 180.000 euro pentru stocul de marfa”, afirma Dobra.

Potrivit acestuia, investitia medie in deschiderea unui magazin Adam’s se ridica la 20.000 de euro pentru amenajare, respectiv 100.000 de euro pentru fondul de marfa. Secuiana are 38 de magazine deschise sub brandul Adam’s si cinci unitati lansate in sistem de franciza.

Printre masurile de optimizare a costurilor luate de companie se mai numara reducerea personalului neproductiv si inchiderea magazinelor nerentabile. De la inceputul acestui an Secuiana a concediat peste 200 de angajati, masura care ar putea fi aplicata in continuare in cazul in care compania nu va avea comenzi de lohn suficiente. Secuiana are 190 de angajati in retail si 350 in productie.

Un trend descendent l-au raportat si exporturile pe fondul scaderii comenzilor si a orientarii clientilor catre zone mai ieftine, explica Laszlo Dobra. Astfel, daca in urma cu patru ani exporturile reprezentau 94% din cifra de afaceri a companiei, in prezent acestea au o pondere de aproximativ 25%.

Secuiana a afisat pentru 2008 o cifra de afaceri de 7,3 mil. euro.

Clientii solicita “preturi de criza”

Declinul din industria de textile din Romania, generat de cresterea salariului minim, este accentuat de criza financiara, fapt care se reflecta in scaderea comenzilor si “migrarea” clientilor spre tari mai ieftine, explica directorul Secuiana.

“Industria era oricum in faza de regres din cauza cresterii salariului minim, care duce la cresterea costurilor (70 % din costurile totale in industiile de lohn reprezinta costurile legate de forta de munca) si implicit la cerinta de a majora preturile de lohn. Acest lucru nu este acceptat de clienti, ei se duc in alte tari mai ieftine. Criza a accentuat acest proces prin faptul ca au scazut comenzile si clientii nu accepta nicio mica majorare de pret. Dimpotriva solicita «preturi de criza», adica mult mai mici; ceea ce este imposibil de oferit”, declara Laszlo Dobra.

O alta problema cu care se confrunta industria locala de textile este, in opinia directorului Secuiana, lipsa oricarui sprijin guvernamental.

“Industria lohnului este considerata industria saraciei si a nivelului redus de trai. Alte probleme ar fi lipsa acuta de forta de munca, care insa se rezolva acum datorita concedierilor masive”, spune Dobra.

Primele scaderi ale cererii au fost observate in octombrie 2008, insa industria nu a atins inca punctul minim de scadere.

“Industria ca atare nu va mai fi niciodata la nivelul anilor precedenti. Problema se pune nu de a salva industria, ci cum pot iesi cele mai bune firme din criza. Firmele se pot salva trecand la productie full si brand propriu, care este din ce in ce mai greu de introdus pe piata. Cei care nu au pornit deja de cativa ani pe acest drum imi este teama ca nu o vor mai putea face”, considera directorul Secuiana.

Potrivit estimarilor sale, industria locala de confectii s-a contractat in primul semestru cu 30%. Daca anul 2004 a reprezentat un moment de varf, in prezent industria de textile se afla “undeva la nivelul sfarsitului anilor ‘90”, afirma Dobra.

Printre cei mai importanti producatori de textile pe piata locala se numara Sorste Focsani, Braiconf Braila sau Rosko Textil din Arad. In retail, brandul Adam's intra in competitie cu Bigotti, Cavaliere sau Tata&Fiul.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri