In opinia Monicai Iavorschi, directorul general al Arctic, piata de electrocasnice din Romania a atins punctul minim al crizei, insa exista in cotinuare riscuri la care sunt expusi toti jucatorii.

“Nu ne-am imaginat ca piata din Romania sa scada atat de mult. In planurile noastre pesimiste scaderea era de 20%, iar in final a fost de 35%. Daca acest minim al pietei continua inca doi ani probabil ca vom asista la un dezastru. Intrebarea este cat vom sta pe aceasta stare scazuta. In 2009 nu astept nimic bun, astept o revenire in 2010. Foarte mult depindem de evolutia Romaniei din punct de vedere macroeconomic”, declara, pentru Wall-Street, Monica Iavorschi (foto).

In afara contextului economic actual, creditarea reprezinta un alt aspect care franeaza evolutia pietei locale de electrocasnice. “Nu cred ca va fi mai rau ca in primul semestru. Probabil ca piata se va mentine la nivelul actual. Motive sa fie mai bine nu sunt, nu asteptam o crestere in partea a doua a anului. Din pacate pana nu se gaseste o formula de resuscitare a creditarii toti cei care vand bunuri de folosinta indelungata au de suferit”, considera Iavorschi.

Solutia Arctic pentru criza: Doua planuri de business

In ceea ce priveste evolutia companiei in primele sase luni ale anului, directorul general afirma ca rezultatele afisate sunt peste asteptari, declinul de pe piata locala fiind oarecum compensat de cresterea vanzarilor la export.

“Cota de piata a crescut cu 2 puncte procentuale, deci 7-8%. Partial am mai umplut golul scaderii de piata. Cele mai importante tari in portofoliul nostru sunt Franta, Marea Britanie si Germania, aceste tari impreuna aratand o crestere cu aproape 35% in vanzari fata de anul trecut. Astfel, am compensat tarile in scadere din portofoliul nostru, insemnand statele din Europa Centrala si de Est. Faptul ca avem un portofoliu echilibrat, iar tarile din Europa de Vest au o pondere mai mare in exporturi ne-a ajutat foarte mult”, afirma Monica Iavorschi.

In prezent, exporturile au o pondere cu putin peste 50% din cifra totala a companiei. Arctic exporta aparatura frigorifica de uz casnic si comercial in aproximativ 50 de tari.

De asemenea, lunile cu cea mai buna evolutie a vanzarilor au fost anul acesta iulie si august. “Au fost luni mai bune decat ne-am asteptat. Se pare ca in continuare oamenii care lucreaza in Spania, Italia, au venit acasa si au continuat sa faca investitii”, spune Iavorschi.

Compania Arctic a afisat in primele sase luni ale anului o valoare a vanzarilor de 80,34 mil. euro, in scadere cu 14% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Diminuarea vanzarilor se datoreaza rezultatelor de pe piata interna, unde compania a vandut in primele sase luni ale anului peste 225.000 de unitati, cu 28% mai putine decat in aceeasi perioada a anului 2008.

In schimb, Arctic a raportat vanzari la export de 49,56 mil. euro in primul semestru din 2009, cu 5% mai mari fata de perioada similara a anului trecut. Volumul total al vanzarilor la export a fost de aproape 387.000 de unitati, cu 9% mai mare decat in primul semestru din 2008.

Anul acesta Arctic a intrat si pe piata iraniana, tara in care grupul-mama Arçelik era deja prezent de cativa ani.

“Arctic a vandut pentru prima data pe piata iraniana anul acesta, insa s-a suprapus pe o platforma deja construita. Este o piata cu un potential foarte mare, cu 60 de milioane de locuitori. Arçelik are o cota de piata importanta, noi am venit sa completam cu produse care nu sunt realizate in fabricile din Turcia”, explica oficialul Arctic.

Pe de alta parte, compania Arctic nu intentioneaza sa continue anul acesta planurile de expansiune, urmarind sa isi consolideze pozitia in tarile in care este deja prezenta. “Momentul este dificil si este bine sa nu te aventurezi in investitii de expansiune geografica sau extindere de gama de produse. Asteptam sa se termine aceasta situatie, speram in anul 2010, pentru a ne putea relua planurile de crestere”, spune Monica Iavorschi.

Pentru perioada urmatoare compania isi propune sa isi mentina cota de piata la nivelul actual, 33,1%.

Un element care a contribuit la majorarea cotei de piata l-a reprezentat si campaniile de buy-back initiate anul acesta de catre companie.

“Sunt aproape convinsa ca cele doua puncte procentuale de crestere se datoreaza in mare masura campaniilor desfasurate. Rezultatele au fost mai bune decat previziunile initiale. Noi am zis la inceput ca 25% din vanzari vor fi generate prin inlocuirea produselor vechi si in final ponderea a ajuns la 40% din vanzari”, declara Iavorschi.

De asemenea, compania s-a concentrat in special pe procesul de productie, ca parte a strategiei de eficientizare a costurilor.

“Din punctul nostru de vedere, ca si producatori, costurile cele mai mari sunt generate de catre fabrica. Spre exemplu, tot planul de investitii a fost directionat anul acesta spre zonele care cresc eficienta productiei. Costurile operationale le-am optimizat cat se poate de mult, si cat se poate de repede. Aveam un plan de criza inca din ianuarie, lucru care ne-a ajutat foarte mult. In cazul unui producator 99% din cheltuieli sunt «must have» si atunci tot ce poti sa faci este sa te gandesti cum sa optimizezi”, explica directorul general Arctic.

Totodata, compania nu a operat disponibilizari sau reduceri salariale. “Am incercat sa echilibram productia. Faptul ca exportul a functionat atat de bine a ajutat si nu a trebuit sa reducem foarte mult din productia din anul acesta comparativ cu 2008. La mijlocul anului am operat o crestere salariala, orientandu-ne spre oamenii cu venituri mici din companie, oamenii din fabrica si la acea categorie cresterea a mers pana la 15%”, completeaza Iavorschi.

In 2008, compania Arctic a inregistrat o cifra de afaceri de 213 milioane de euro si un volum total al vanzarilor de peste 1.500.000 de unitati. Arctic are in prezent 2.046 angajati.

Arctic face parte din grupul Arçelik, al treilea producator european de aparatura electrocasnica. La peste 50 de ani de la infiintare, produsele companiei Arçelik sunt prezente in peste 100 de tari din intreaga lume. Compania detine 12 unitati de productie in 4 tari si are peste 17.000 angajati. Portofoliul Arçelik include 10 branduri.

Arçelik a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 6,8 miliarde de lire turcesti.