“Ne-am apucat de panificatie in anul 1994. A fost o conjuctura. Am cumparat o moara de dimensiuni mici, fabricata la Timisoara, aveam un spatiu caruia nu stiam ce utilitate sa-i dau si nu erau alte mori in zona. Norocul a fost ca a mers foarte bine in primul an, cand graul a fost bun de panificatie. Apoi, ne-am apucat de paine”, povesteste Augustin Manescu.
Unitatea de productie si cea de desfacere sunt situate in Adunatii Copaceni, la 20 de kilometri de Bucuresti.
Fabrica are o capacitate de productie de 1.000 de paini de 300 g/ora, Farisan fiind principalul furnizor de materie prima. Pana la finalul anului viitor, reprezentantii Europa Star Service estimeaza atingerea unei capacitati de productie de 15.000-20.000 de paini pe zi.
Unitatea de productie se afla pe un teren cu o suprafata de 550 mp, cumparat de familia Manescu, si are 20 de angajati.
Fondurile necesare acestei investitii provin in proportie de 60% din resurse proprii si 40% din fonduri structurale europene. La randul ei, investitia proprie este facuta jumatate din bani proprii si jumatate din imprumuturi bancare.
Scurt istoric al proiectului:
* demararea proiectului - martie 2008
* depunerea dosarului de solicitare de fonduri - august 2008
* realizarea contractului cu FADR - 22 decembrie 2008
* inceperea constructiei - 18 mai 2009
* finalizarea partii de constructie + montaj hala - 31 august 2009
* finalizarea liniei de panificatie - 22 noiembrie 2009
“In primavara anului trecut nu se vorbea de criza. Ideea era sa facem totul odata. In momentul in care a venit criza si am vazut efectele – cresterea dobanzilor la banci, cresterea garantiilor, reducerea valorii imobiliare pentru depunerea unei garantii (spre exemplu un apartament care era evaluat anul trecut la 148.000 euro anul acesta a valorat doar 80.000) – ne-am hotarat sa mergem in etape”, afirma Manescu.
Cei 780.000 de euro investiti reprezinta trei etape ale procesului – extinderea si amenajarea constructiei, utilaje de panificatie si linia de covrigi. In prezent, au fost finalizate partea de constructie si linia de panificatie, utilajele fiind achizitionate din Italia si Spania. Institutia bancara cu care a colaborat Manescu este CEC Bank.
In opinia administratorului Europa Star Service, etapa cea mai dificila in procesul de obtiniere a fondurilor europene o reprezinta partea de constructie, recomandarea sa fiind ca, in acest punct, antreprenorul sa lucreze pe un proiect verificat si pus in practica.
“Daca pe partea de achizitie utilaje lucrurile merg intr-un ritm usor, pe partea de constructie este foarte greu de lucrat cu fondurile. Orice mica schimbare de solutie, modificare tehnica trebuie sa parcurga drumul proiectant-verificator-arhitect-avizare-intoarcere inapoi-raspuns-reluare. In ceea ce priveste documentatia, nu iti spun cum trebuie facuta decat la final cand iti spun unde ai gresit. Exista riscul sa nu o poti lua de la capat pentru ca au niste compartimente fara viziune comuna. Serviciile care compun sistemul de fonduri nu sunt correlate”, explica Augustin Manescu.
Ce sfat le ofera acesta antreprenorilor care vor sa acceseze fonduri europene? Raspunsul este scurt. “Acum este momentul, oportunitatile s-ar putea sa nu mai apara”. In plus, Manescu este de parere ca, in perioada de criza, primeaza lichiditatile, iar afacerile nu se fac intre prieteni. “La final exista riscul sa nu mai vorbim de prietenie”, declara Augustin Manescu.
Trendul – produse traditionale
Potrivit lui Augustin Manescu, valoarea pietei de panificatie din Romania nu a scazut in acest an, mentinandu-se constanta. Printre tendintele observate de acesta se numara intoarcerea consumatorilor catre produse traditionale, cu un ambalaj simplu.
In acest sens, administratorul Europa Star Service, companie cu o cifra de afaceri de 350.000 euro in 2008, a lansat un nou brand – Bunatarie – sub care sunt produse in prezent paine si specialitati de paine, cozonaci, paste fainoase, cornuri, covrigi si mucenici. Incepand cu anul viitor va fi adaugata si o linie de productie pentru produse de patiserie.
Distributia acopera sudul Bucurestiului si Giurgiu, produsele Bunatarie fiind livrate catre aproximativ 20 de clienti. Compania intentioneaza ca pana in primavara anului viitor brandul Bunatarie sa fie disponibil si in retelele de supermarketuri cu produse precum cozonaci, mucenici si covrigi.
In prezent, painea taraneasca reprezinta 40% din vanzarile totale ale brutariei, urmata de mucenici– 30-35%, respectiv cozonaci – 15%.
Pentru acest an, Augustin Manescu estimeaza o crestere a cifrei de afaceri de 10-15%, urmand ca in 2010 sa atinga afaceri de peste 1 mil. euro.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: