La jumatate de an dupa ce Dinu Patriciu si-a vandut si ultima participatie din cadrul Rompetrol, kazahii de la KazMunaiGaz spun ca actualele conditii din piata impun o schimbare a strategiei de dezvoltare, printr-un management mult mai pragmatic si mai aplecat spre profit.
"Inainte, Rompetrol crestea foarte repede pentru ca se extindea foarte rapid. Acum insa avem o strategie mai pragmatica de dezvoltare a afacerii. Vom dezvolta tot ce genereaza profit si vom opri tot ce nu merge. Ne vom concentra foarte mult pe atingerea breakeven-ului (prag de rentabilitate - n. red.) si pe fluxul de lichiditati, precum si pe toti acei indicatori care fac dintr-o companie sa fie una sanatoasa", a declarat Dmitry Grigoryev (foto), directorul financiar al Rompetrol Group, in cadrul unei conferinte de presa, prima dupa exit-ul total al lui Dinu Patriciu din afacerea pe care a fondat-o, la sfarsitul lui iunie.

Declaratia a fost facuta in contextul in care s-a ridicat problema unor eventuale greseli de management anterioare preluarii integrale de catre compania de stat kazaha KazMunaiGaz. "Astazi conditiile sunt altele pe piata, iar deciziile luate atunci au fost bune la momentul respectiv", a comentat directorul financiar Rompetrol, care mai apoi a detaliat "planul de bataie" al companiei pentru 2010.

Dupa un recul puternic al pietei locale carburantilor din prima parte a anului, de pana la 15%, precum si vestile de inchidere a unor rafinarii din Europa, cuvintele de ordine pentru Rompetrol, cel mai mare exportator al anului precendent, sunt "restructurare" si "profit". Grigoryev a insistat in discutia cu jurnalistii pe ideea de o abordare pragmatica a business-ului, cu accent pe extinderea graduala in zona de retail si dezvoltarea acelor activitati profitabile.

Procesul de optimizare a costurilor, demarat anul acesta, a generat o reducere a costurilor cu circa 100 de milioane de dolari, taieri care insa nu au vizat si disponibilizari. "Ne pastram aceleasi obiective si pentru 2010, dar nu excludem sa renuntam la o parte din activitatile secundare ale companiei, care nu au impact direct asupra core business-ului (activitate principala - n. red.)", a explicat CFO-ul Rompetrol Group.

Grigoryev a subliniat totodata ca nu se vor opera reduceri de personal, dar ca in 2010 nu poate garanta cresteri ale numarului de angajati. Cu operatiuni in 12 tari, majoritatea activelor si operatiunilor Rompetrol sunt in Romania, Franta, Spania si in regiunea Sud-Est-ului Europei, iar numarul de angajati este de circa 9.600.

Pe de alta parte, grupul petrolier va continua expansiunea pe segmentul de retail, Rompetrol vizand in acest sens Bulgaria si Romania. In plus, kazahii tatoneaza si perspectiva de a intra cu brandul Rompetrol pe pietele ucrainiana si turca. "Avem in vedere extinderea in Turcia si Ucraina, unde vrem sa intram cu brandul Rompetrol. Credem ca Rompetrol este un brand puternic capitalizat", a adaugat oficialul companiei.

Pentru anul viitor, compania are bugetate investitii de 240 de milioane de dolari in cele 12 tari in care este prezenta, principalele state vizate fiind cele cu iesire la Marea Neagra - Bulgaria, Georgia, Turcia, Ucraina si Romania. "Avem un interes general in toate tarile care au acces la Marea Neagara si care sunt in mod normal core business-ul nostru (activitate principala - n. red.). Dorim ca pe termen lung sa dezvoltam segmentul de retail din aceste tari", potrivit directorului financiar al companiei petroliere.

Un punct important de pe agenda de investitii a grupului pentru anul viitor este si rafinaria Petromidia, care se afla in proces de modernizare. Astfel, in perioada 2010-2011 Rompetrol va continua programul de majorare cu circa 25% a capacitatii de procesare a rafinariei, pana la cinci tone de materie prime, in conditiile in care diminuarea marjelor de rafinare si scaderea cererii de produse petroliere au dus la reducerea si chiar inchiderea unor rafinarii din Europa.

Rompetrol si-a propus sa finalizeze anul cu un total de exporturi de petrol si produse petroliere de opt milioane de euro, dupa ce in primele noua luni volumul se ridica la cel inregistrat in 2008, echivalentul a 1,6 miliarde de dolari.

“Grupul si-a propus pentru acest an mentinerea unui volum de aproximativ opt milioane de tone de petrol si produse petroliere comercializate, vanzarea acestora realizandu-se atat prin filialele Rompetrol din strainatate, cat si prin activitati de trading cu parteneri externi”, a declarat Alibek Zhilbayev, directorul diviziei de trading din cadrul Rompetrol. Produsele de export precum combustibilii (benzina, motorina, cocs), polimeri si armaturi au mers catre piete regionale ca Turcia, Georgia, Ucraina, Moldova, dar si in zonele Asiei, Orientului Mijlociu si Africii.

Rompetrol NV. este o companie petroliera multinationala, cu sediul in Amsterdam, Olanda, desfasurandu-si activitatea in 12 tari si cu majoritatea activelor si operatiunilor in Franta, Romania, Spania si Sud-Estul Europei. Grupul Rompetrol este implicat in activitati de rafinare, marketing si trading, dar si in operatiuni aditionale - explorare si productie, servicii petroliere, EPCM, transport etc. Grupul intentioneaza sa devina unul dintre cele mai importante companii integrate petroliere din Europa si sa obtina o pozitie consolidata in bazinul Marii Negre si al Marii Mediterane.








Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri