In ciuda conditiilor dificile de pe piata, industria farmaceutica ramane una atractiva pentru investitorii romani, tentati atat de preturile care au coborat la cote normale, dar si de perspectivele de crestere in contextul in care romanii cheltuie mult mai putini bani pentru sanatate decat un european vestic.
"Piata ramane atractiva pentru achizitii si fuziuni pentru ca recesiunea a facut ca stachetele ridicate in anii 2005-2008 - cand majoritatea tranzactiilor de tip M&A s-au facut la multi multiplii de profit operational – sa cada, ajungand intr-o zona realista", spune pentru Wall-Street Dragos Damian (foto).

Cu alte cuvinte, explica Damian, multinationalele din zona de productie, distributie si lanturi de retail care vor sa cumpere in Romania vor gasi afaceri la cheie la preturi aceptabile intr-o piata ale carei nevoi vor continua sa creasca (terapeutic in grupele de varsta extreme si geografic in zona de urban mic si rural), iar numarul celor care vor sa vanda va creste, pentru simplul motiv ca realizeaza ca date fiind caracteristicile pietei farma – globalizare, concentrare, integrare, nevoi investitionale mari pentru a asigura complianta ceruta de tipul industriei – nu pot sau nu mai doresc sa investeasca in dezvoltare.

"Dar, cu siguranta ca piata de achizitii si fuziuni din Romania nu este pentru neavizati, daca ne uitam la evolutia jucatorilor din ultimii ani", adauga Damian, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania.

Din fotoliul de conducere in cadrul asociatiei, Dragos Damian sustine ca sectorul farma local ar trebui sa fie incurajat - in principal, producatorii de generice (copii ale medicamentelor originale, care costa mai putin), cei care domina de altfel industria interna de produse farmaceutice.

Noua modalitate de calculare a preturilor la medicamente, care ar putea intra in vigoare in aprilie anul acesta, previne partial reexporturile de medicamente (preturile la produsele farmaceutice din Romania erau daca nu cele mai ieftine, printre cele mai accesibile din Europa datorita calcularii la media minimelor din 12 tari europene), dar nu le stimuleaza pe cele generice.

Potrivit ordinului publicat de Ministerul Sanatatii in Monitorul Oficial la inceputul saptamanii trecute, pretul la medicamente de uz uman nu se va mai calcula in functie de media celor mai mici preturi din 12 tari europene, ci va fi mai mic sau cel mult egal cu media preturilor din trei state europene.

"El (noul ordin - n. red) nu corecteaza o prevedere care va continua sa genereze derapaje aspre in sistem prin de-competitivizarea produselor generice, care sunt, in toate tarile UE, intr-o expansiune puternica datorita preturilor accesibile care cresc accesul populatiei la serviciile medicale.

"Intr-o piata cu probleme de lichiditate cum este cea locala, pretul genericului reglementat ca fiind mai mic decat cel al produsului innovator va face ca acesta din urma sa fie preferat pentru ca aduce bani lichizi din buzunarul pacientului. Prin urmare, produsul generic nu are sanse sa creasca iar pacientul va plati mai mult din buzunar", concluzioneaza Damian.

Care sunt solutiile propuse de Damian?

"Stimularea penetrarii medicamentelor generice prin revizuirea legislatiei privind metodologia de calcul a preturilor la medicamente, revizuirea metodologiei de compensare a medicamentelor de uz uman si prevederea in Constractul Cadru a unor masuri de impulsionare a utilizarii de medicamente generice", raspunde Damian.

In plus, o a doua propunere vizeaza un sprijin guvernamental in gasirea unor sisteme de credite suverane care sa sprijine recapitularizarea producatorilor prin monetizarea sumelor de incasat. Altfel spus, guvernul ar trebui sa geaseasca noi solutii pentru a credita producatorii, dar si pentru a-i sprijini in procesul de retehnologizare industriala, de transfer de tehnologie si exporturi.

In lipsa acestor fonduri si pe fondul degradarii performantei, care s-a facut deja simtita in primul an de criza, producatorii nu vor renunta nici in 2010 la schimbari menite sa maximizeze operatiunile generatoare de lichiditati. "Pentru a creste productia, companiile farma se pot concentra pe zona de preparate fara prescriptie medicala (OTC), pe fabricarea in lohn (toll manufacturing) sau sub marca (label manufacturing) si pe exporturi.

Dragos Damian are 42 de ani si este absolvent al Facultatii de Medicina din Cluj-Napoca. Damian lucreaza in industria farmaceutica din Romania din 1994, atunci cand s-a alaturat echipei Roche unde a promovat pana la pozitia de medical manager. In perioada 1999-2004 a condus reprezentanta locala a Menarini/Berlin Chemie iar ulterior si-a inceput ascensiunea in top managementul industriei farmaceutice din Romania ocupand pe rand pozitia de CEO pentru companii precum Terapia Ranbaxy, Zentiva, Actavis. Dupa doar trei luni la sefia Actavis, Dragos Damian s-a intors la carma Terapia, companie pe care a mai condus-o intre 2006 si 2008.

Afla care sunt problemele cu care se va confrunta sistemul sanitar anul acesta.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri