Peste 200.000 de romani sunt negustori "fara tejghea", in folosul asa-numitelor afaceri de vanzari directe, insa doar unul dintr-o suta obtine castiguri apropiate de cele ale directorilor firmelor pentru care lucreaza, spun analistii. Doar o mica parte din distribuitori ajung sa-si dezvolte propria afacere din castigurile obtinute. Sectorul vanzarilor directe se dezvolta atat ca numar de afaceri, cat si ca numar de distribuitori implicati in derularea acestora.
Daca in 2003, cifra de afaceri a industriei de vanzari directe a crescut cu 35% fata de anul anterior, ajungand la 123 de milioane dolari, in 2004 a atins 164 de milioane dolari, arata statisticile Asociatiei de Vanzari Directe din Romania (RODSA). Este de asteptat ca cifra de afaceri a firmelor din domeniu sa depaseasca 200 milioane dolari in 2005, estimeaza analizele RODSA. Una dintre cele mai spectaculoase cresteri a inregistrat-o firma Forever Living Products, alaturandu-se firmelor mai populare, ca Oriflame sau Amway, potrivit RODSA.

Cele mai mari vanzari directe se inregistreaza la produsele cosmetice, in asigurari, la produsele casnice si la produsele naturiste. Conform ultimelor date centralizate de RODSA, in 2003, numarul angajatilor companiilor care activau in sistemul vanzarilor directe era cuprins intre 250 si 300.

Acest tip de afacere, marketing in retea, MLM, Multi-Level Marketing sau Network Marketing, reprezinta o afacere in care companiile platesc pentru reclama numai dupa ce produsele lor sunt vandute. Deoarece nu se cheltuie milioane de dolari pe campanii publicitare, companiile isi folosesc bugetul de publicitate pe dezvoltarea unei retele de distribuitori independenti. Acestia pot fi profesori, doctori, ingineri, muncitori, avocati, oameni de afaceri, oameni de vanzari etc. care pot dezvolta un sistem MLM in timpul liber. Dupa unii specialisti, Romania a trecut de faza de dezvoltare a primului ciclu al afacerii Network Marketing, denumita si perioada pionieratului. Segmentul populatiei implicata in sistem in acea perioada a crescut de la 0,25% din populatia tarii in 1998, la 1% in anul 2000. Specialistii spun ca al doilea val, perioada profesionala, va accelera cresterea participarii in Network Marketing, ajungand de la 1% la 2% din populatia tarii, pana in jurul anului 2005. Al treilea val, perioada informationala, este in curs de formare, datorita impactului redus de calculatoare si acces la Internet in randul populatiei.

Afacerea se bazeaza pe crearea unei retele de distribuitori, capabili sa coopteze alte persoane, dispuse sa cumpere produsele sau serviciile companiei, care, la randul lor aduc alti consumatori in sistem. Fiecare participant la o afacere MLM incaseaza comisioane de pe rulajul de produse inregistrat atat din vanzarile personale, cat si la nivelul intregii retele de colaboratori pe care a creat-o.

Cu toate acesta, network marketing este unul dintre cele mai controversate sisteme de rulat produse si bani datorita granitelor alunecoase dintre standard si neconventional, la care se adauga si posibilitatea crescuta de inselaciune. Desi afacerea promite un castig substantial intr-un timp foarte scurt, statisticile arata ca doar aproximativ 1% din distribuitorii MLM ajung sa castige echivalentul unui salariu semnificativ dintr-un astfel de sistem si doar o parte dintre acestia isi dezvolta o afacere cu adevarat profitabila in MLM.


De multe ori anumite forme ale acestei afaceri se aseamana izbitor de mult cu vanzarea din usa in usa. Sistemul in sine nu are nimic in comun cu acest tip de promovare agresva, ci se bazeaza pe faptul ca, daca exista o reala nevoie a produsului respectiv, se creaza o legatura cu consumatorul, concretizata prin dorinta acestuia de a achizitiona produsul pe viitor.


Doar 1% din distribuitori ajung sa-si dezvolte o afacere cu adevarat profitabila.


Extinderea in timp a consumului de produse si regularizarea acestuia apare ca urmare a utilizarii eficiente si in cunostinta de cauza a produselor de catre toti consumatorii. Cresterea in timp a rulajului de produse si de bani va conduce implicit si la cresterea veniturilor, incasate constant, sub forma de comisioane de pe activitatea intregii structuri de colaboratori. In acest tip de afacere, un aspect negativ este dat de folosirea sistemului piramidal, ascuns sub masca vanzarilor directe, pentru a ocoli fiscul si a pacali consumatorii. Reprezentantii RODSA precizeaza ca firmele care promoveaza schemele piramidale sunt specialisti in psihologia de grup. Acestia genereaza o presiune de grup si mult entuziasm in reuniunile lor, care ii face pe nou-veniti sa creada ca li se ofera o ocazie excelenta de a castiga bani usor si ca nu trebuie sa piarda aceasta sansa.

Seminarul respectiv se desfasoara intr-o maniera care nu permite nici un fel de intrebare sau analiza logica din partea publicului. Gandind la un castig usor, nu se mai tine seama de costurile foarte ridicate de intrare in schemele piramidale. Un alt aspect important este posibilitatea returnarii produselor in cazul in care acestea nu se vand. Companiile care se bazeaza pe scheme piramidale pot vinde uneori produse de fatada, de valoare si calitate indoielnica si nu ofera posibilitatea returnarii acestora. Firmele care folosesc astfel de sisteme obtin profituri din vanzarea unor bunuri catre persoanele nou recrutate, pentru ca nou-venitii au obligatia de a cumpara anumite cantitati de produse pentru a-si putea incepe activitatea.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri