Wael El Ghadban, cel care conduce de peste zece ani operatiunile Top Brands Distribution, cel mai mare distribuitor local al companiilor Philip Morris si Kraft Foods, spune ca mediul de afaceri romanesc se va confrunta cu un 2010 deosebit de greu, poate mai dificil decat anul trecut. In acest sens, compania pe care o conduce a alocat un buget “must” si unul “nice to have”, urmand sa investeasca doar intr-o singura directie – lactatele.
Cea mai mare problema cu care s-au confruntat distribuitorii anul trecut a fost generata de intarzierea la plata a clientilor, generata de numeroasele inchideri de firme sau companii aflate in insolventa. In aceste conditii, Top Brands Distribution, care a raportat anul trecut afaceri de aproximativ 308 mil. euro (1,3 mld. lei), are de recuperat din piata datorii, garantate in schimb prin active imobiliare (case, depozite) si terenuri. “Am abordat o strategie anticriza inca din octombrie 2008. Am creat o «celula de criza» atunci cand toata lumea spunea ca aceasta criza financiara nu va veni si la noi. Am luat garantii – terenuri, case, depozite – insa ne intereseaza sa recuperam banii”, spune Wael El Ghadban (foto), cel care detine 50% din actiunile TBD.

O alta strategie adoptata ca urmare a actualului context economic este gestionarea a doua bugete – “must have” si “nice to have”. Din prima categorie El Ghadban mentioneaza salariile, numarul de agenti, in timp ce “nice to have” sunt considerate in momentul de fata proiectele de dezvoltare, IT si anumite cursuri. In plus, compania a apelat la externalizarea anumitor servicii IT sau de resurse umane.

“Am renegociat tot ce s-a putut – contractele de telecomunicatii, chirii, leasing auto, intretinere autovehicule, relocarea intr-un depozit mai ieftin. Nu am redus in schimb personalul, iar cresterile salariale s-au facut pe baza sistemului nostru de evaluare”, mentioneaza Wael El Ghadban.

In prezent, compania are aproximativ 600 de angajati, care ofera servicii de distributie pentru aproximativ 20.000 de clienti din Bucuresti si din alte 19 judete ale tarii. TBD are de asemenea 18 depozite in toata tara.

Un inceput de an dificil

Cresterea accizelor si marirea preturilor la tigari a avut un impact negativ asupra startului companiei in 2010, El Ghadban estimand pentru acest an o scadere importanta a business-ului, in conditiile in care autoritatile nu vor lua masurile necesare pentru stoparea acestui fenomen.

Optimism pentru noi ar insemna sa fim macar la jumatate din 2009 ca profitabilitate. E un an foarte greu. Am inceput greu. Mai ales ce se intampla pe partea de tutun ne-a afectat foarte mult, mult mai mult decat ne asteptam. Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cu cat creste piata neagra la noi este in minus, si vorbim de o scadere de 30%. Acum in toate pietele, la toate colturile de bloc se vand tigari de contrabanda. Am vazut chiar la intrarea intr-o scara de bloc un afis cu urmatorul anunt: «Daca vreti tigari ieftine sunati la numarul de telefon», explica oficialul TBD.

In acest context, compania pe care o conduce a adresat o scrisoare oficiala autoritatilor, solicitand o interventie mai clara si “mai in forta” din partea acestora.

“Un lucru imbucurator adoptat de Guvern a fost inchiderea duty-free-urilor pe partea de tutun si alcool, un ajutor foarte important pentru piata legala. Este de fapt in interesul ambelor parti. Acest fenomen de afecteaza deopotriva pe noi si bugetul statului. De asemenea, un alt ajutor l-ar constitui controlul mai bun la granite. Este nevoie de masuri mult mai dure”, spune El Ghadban.

Incepand cu a doua parte a anului trecut, in urma introducerii accizelor la tigari, reprezentantii TBD au constat o scadere de 25% a volumului de distributie a produselor livrate de catre companie, cauzata in special de cresterea fenomenului de contrabanda cu tigari. In acelasi timp, au fost semnalate mai multe tentative de spargere a unor depozite de tigari, dar si atacuri si amenintati asupra agentilor de distributie.

In Romania contrabanda cu tigari ar putea depasi pragul de 30%, dupa ce in aprilie 2009 piata neagra reprezenta aproximativ 12% din totalul pietei locale de tigari. Spre comparatie, piata neagra a tigaretelor nu depaseste 10% in Elvetia, unde statul a investit puternic in securizarea granitelor si a beneficiat de un ritm moderat de crestere a taxelor pentru aceste produse.

Pretul minim al unui pachet de tigari este in prezent de 6,4 lei si ar putea ajunge anul viitor, dupa majorarea accizelor, pana la 7,1 lei. Pretul mediu al unui pachet de tigari este de 1,53 euro in Romania, 0,3 euro in Republica Moldova si 0,27 euro in Ucraina.

Puncte de contrabanda sunt duty free-urile de la granitele cu Republica Moldova, Ucraina, si Serbia.

O singura zona de investitii

Anul trecut Master House Grup, companie al carei actionar majoritar este Top Brands Distribution, a intrat pe piata lactatelor proaspete cu o investitie de 2,5 mil. euro si brandul DAR Lactate. Pe langa fabrica situata in judetul Giurgiu, la momentul respectiv planurile companiei vizau extinderea cu doua noi unitati de productie, dintre care una ar putea constitui o preluare a unui jucator deja existent. In prezent, Master House
Grup se concentreaza doar pe cresterea distributiei produselor DAR Lactate si pe consolidarea investitiilor in fabrica, aceasta fiind si singura directie de investitii pentru 2010.

“Vrem sa crestem distributia in Bucuresti si sa consolidam investitiile in fabrica. Bugetul se situeaza in jurul valorii de 700.000 de euro, lucram la finalizarea sa”, afirma Wael El Ghadban.

Fabrica din comuna Bucsani, sat Vadu Lat, judetul Giurgiu, are o capacitate de productie de 25.000 de litri pe zi, in urmatorii doi ani aceasta putand sa se tripleze, pana la 100.000 de litri pe zi.

Daca in anul 2007 consumul de lapte per capita era de 4,5 kg, in 2009 acesta se situa la 5,8 kg, un nivel inca destul de redus in comparatie cu alte state din Europa (45-60 kg/capita), fapt ce a determinat TBD sa intre pe acest segment.

In opinia lui El Ghadban, lupta se va da anul acesta pe consumator si nu pe clienti. “Poti sa pui pe raft zece feluri de ciocolata, consumatorul este cel care alege o singura marca. Oamenii sunt foarte atenti, se indreapta spre marci de prestigiu, unde au garantia unui raport calitate pret bun”, crede oficialul TBD.

Lipsa unui mediu de afaceri atractiv

Este de peste zece ani in Romania si nu putine au fost momentele in care s-a gandit sa plece definitiv din aceasta tara.

“Cand am venit am venit sa stau patru ani, care s-au prelungit si am decis sa imi aduc si familia in Romania. Imi place aici, am terminat facultatea in Romania. Problema e ca daca situatia va continua, ma gandesc in ce mediu imi voi creste copiii intrucat vad ca lucrurile nu se misca”, spune Wael El Ghadban.

In opinia sa, una dintre problemele majore pe care statul ar trebui sa le rezolve urgent este infrastructura. “Parca ne intoarcem in anii ’90 cu drumurile si gropile acestea. Trebuie continuate investitiile in infrastructura, insa nu in stilul pe care il observ venind pe centura Bucurestiului. Am vazut muncitori care lucrau cand erau -25 de grade afara, iar vara nu lucrau deloc. De un an jumatate se lucreaza la patru stalpi pe centura Bucurestiului, ce speranta sa mai ai?”, se intreaba El Ghadban.

In opinia sa, mediul de afaceri romanesc poate atrage oricand investitii din partea companiilor straine, insa statul trebuie sa creeze un context atractiv. “Loc exista pentru foarte multe companii, lipseste insa responsabilitatea. Ar trebui asigurat un mediu fiscal stabil, sanatos, pentru cel putin un an de zile. Ne revizuim strategia la fiecare 3-6 luni, consumam resurse interne, blocam oameni care sa faca analize in loc sa munceasca”, spune directorul general TBD.

Criza financiara a reasezat situatia la normal, crede El Ghadban, caruia ii lipseste insa optimismul in privinta sanselor de redresare rapida a economiei romanesti.

“S-au reasezat la normal preturile la terenuri, imobiliare, chiar si profesionalismul oamenilor. La un moment dat toata lumea construia, cumpara si vindea terenuri, toti faceau distributie. Insa, nu sunt foarte optimist. Care sunt planurile care pot restarta economia? Cu ce ne ajuta pe noi sau pe someri ca suntem fericiti ca o sa fim +0,1% in semestrul 2?”, conchide Wael El Ghadban.

Top Brands Distribution este parte a grupului Top Brands alaturi de Brands International, distribuitor al brandurilor Nespresso, Dupont si Habanos, de reteaua de magazine de tutun si accesorii El Unico si franciza La Casa del Habano. Compania este detinuta de Wael El Ghadban, de omul de afaceri cu cetatenie elvetiana Karim Allan Bandack si un alt investitor strain, ultimii doi fiind actionari la firma Brightlane LLC, ce detine restul de actiuni TBD.

Cele mai mari companii din domeniul distributiei bunurilor de larg consum, pe plan local, sunt Interbrands, Top Brnds Distribution, Aquila Grup si Astral Impex.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri