Mediul de afaceri romanesc se obisnuieste, incetul cu incetul, cu ideea de a folosi consultanti pentru management. Companiile locale ajung la o etapa in ciclul dezvoltarii lor la care cresterea le multiplica semnificativ problemele si apare nevoia "profesionalizarii" managementului. De asemenea, schimbarile din mediul de business duc la cresterea nevoii de schimbari interne.
Schimbarilor Codului Fiscal, introducerea taxei unice si mai ales, pedepsele severe pentru evaziune fiscala vor determina din ce in ce mai multe companii sa intre in legalitate platin-du-si taxele. Aceasta va aduce multe societati la un pas de faliment, din moment ce nu au invatat niciodata sa concureze intr-o economie in care legile fiscale sunt, intr-adevar, respectate. In al doilea rand, adererea la UE in 2007/2008 va spori presiunea competitiva. Produsele si servicii din alte tari membre UE vor incepe, mai mult dacat in prezent, sa inunde tara. Rezultatul va fi devastator pentru majoritatea companiilor romanesti.

In general, antreprenorii/actionarii au doua optiuni. Pot continua sa faca afaceri asa cum le-au facut si pana in prezent, consumand resursele existente pana cand compania va ajunge, cel mai probabil, la faliment. A doua optiune este schimbarea fundamentala a modului in care este construita afacerea. Asta inseamna crearea unui departament financiar-contabil bazat pe standardele contabile romanesti si/sau internationale, crearea unei strategii de afaceri clare si coerente care le va oferi un avantaj de mentinere a competitivitatii, investirea in progresul companiei, interuperea activitatilor secundare, angajarea unor oameni bine platiti etc. Chiar si in aceasta situatie, nu toate intreprinderile vor fi capabile sa supravietuiasca pe cont propriu si vor avea nevoie de un partener strategic (eventual strain). Majoritatea companiilor nu vor mai fi capabile sa faca fata singure situatiilor dificile si vor cauta sprijin profesional, de tipul consultantilor in management, care ii poate ajuta sa rezolve lucrurile si sa ia deciziile corecte.

Din pacate, in lipsa cererii, acest tip de servicii nu sunt inca oferite de societati romanesti si pentru a le avea, societatile trebuie sa apeleze la firmele de consultanta multinationale active in domeniu. Traditional, antreprenorii romani se tem de consultantii externi din cateva motive. Primul, toti sunt antreprenori care si-au construit singuri afacerea asa cum au dorit. Solicitarea de ajutor arata aproape a semn de slabiciune. Dar nu este asa. Este un semn ca antreprenorul/ managerul intelege ca vremurile se schimba si ca trebuie sa se schimbe si el, daca vrea sa supravietuiasca in urmatorii 5 ani. Al doilea motiv, consultanta de acest tip este, in general, scumpa. Daca antreprenorii/managerii s-au obisnuit pana in prezent sa plateasca "servicii profesionale" de tipul consultantei legale sau a serviciilor contabile, pentru apelarea la consultanta de management trebuie sa treaca de o bariera, sa-i spunem, psihologica: angajand un consultant in management inseamna ca trebuie sa impartasesti informatii fundamentale despre compania ta si a felului in care faci afaceri. Si asta nu-i intotdeauna usor.


Firmele de consultanta au experienta si expertiza pentru a face companiile mai competitive.


De indata ce s-a luat decizia angajarii un consultant in management, apare urmatoarea problema. Pe cine sa alegi? Istoric, marile firme de contabilitate, prezente deja in Romania inca din anii '90, au revendicat mai mult sau mai putin acest teritoriu. Desi, activitatea lor principala ramane auditul au, de asemenea, expertiza in domenii adiacente precum consultanta financiara. De curand, au inceput sa apara mari firme internationale de consultanta strategica care si-au manifestat interesul pentru piata romaneasca, atrase, in principal, de marile proiecte de restructurare si privatizare precum cel in curs, pentru Posta Romana. Activitatea principala a acestor firme consta in servicii de consultanta in domeniul strategiei si managementului general, in care sunt considerati cei mai mari din lume. Multe dintre conceptele lor de afaceri sunt predate la cele mai bune scoli de afaceri si programe executive de educatie din intreaga lume. Au experienta si expertiza pentru a face companiile mai competitive.

In general, antreprenorii/managerii au doua optiuni. Prima optiune este asa-numita "board room consultancy". Consultantul din "camera de consiliu" este, de obicei, cineva care are o experienta vasta ca manager. El este consilierul care poate ajuta top management-ul sa ia cea mai buna decizie strategica si manageriala prin dezbaterea comuna a problemelor de top management. Alegerea unui asemenea consilier este o decizie fundamentala, iar increderea este cel mai important lucru. A doua optiune este angajarea unei firme de consultanta manageriala cu o reputatie solida pentru a ajuta top management-ul in probleme specifice strategiei, incepand cu dezvoltarea unei noi strategii de afaceri si terminand cu restructurarea organizatiei.

Este important ca mai intai sa fie determinata exact care este problema pentru care este nevoie de ajutor. Daca este vorba de o problema operationala, sa spunem IT, contabilitate sau resurse umane, exista companii specializate care pot ajuta la gasirea o solutie. Daca este vorba de o problema mai mult strategica, care implica viitorul companiei pe termen mediu sau lung, alegerea este mult mai dificila, deoarece nu exista, deocamdata, prea multe firme care au expertiza si experienta reala in domeniu. Oricare ar fi decizia, ceea ce este important este ca banii folositi sa asigure cea mai buna calitate. Pentru ca in fond, este vorba despre transformarea unei strategii de supravietuire intr-una de castigator!

Societati de consultanta in domeniul managementului

- Roland Berger Strategy Consultants, 30 birouri in 22 tari (in Romania din 1992)

- The Boston Consulting Group, 60 birouri in 37 tari (reprezentat in Romania de The Bucharest Consulting Group)

- McKinsey and Company, 84 birouri in 45 tari (fara prezenta in Romania)

- AT Kearney, 55 birouri in 35 tari (fara prezenta in Romania)

- Arthur D. Little, 32 birouri in 22 tari (fara prezenta in Romania)

- Bain & Company, 31 birouri in 19 tari (fara prezenta in Romania)
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri