Vinurile de import acapareaza tot mai mult din piata autohtona. Drept urmare, romanii au consumat anul acesta de doua ori mai mult vin importat decit in aceeasi perioada a anului trecut. In schimb, exporturile au scazut cu 21%.

Dorinta de sofisticare a romanilor cumulata cu productiile in scadere au inceput sa se observe pregnant in balanta comerciala. Unul dintre sectoarele cu probleme pentru producatorii romani a fost anul acesta industria vinului. Astfel, in primele noua luni ale anului in curs, romanii au baut de peste doua ori mai mult vin din import decit in perioada similara a anului trecut. Conform datelor Ministerului Agriculturii, in 2005 cantitatile de vin aduse din afara tarii s-au cifrat la peste 14.700 de hectolitri, fata de numai 6.600 de hectolitri in aceeasi perioada a anului precedent.

De asemenea, valoric, anul acesta importurile de vin ne-au costat aproximativ 3,5 milioane de euro, fata de 1,8 milioane de euro in 2004. Daca pina acum piata vinului era destul de linistita, de anul acesta, piata Romaniei a inceput sa se deschida spre exterior. Sint in principal doua motive pentru cresterea importurilor. Este vorba atit despre diversificarea gustului consumatorului roman, care este tot mai deschis catre noi produse, cit si despre o activitate mai intensa a negustorilor de vin care vor sa ofere si altceva consumatorului, explica Basil Zirnoveanu, presedintele Organizatiei Nationale Interprofesionale Viniviticole (ONIV).

Totodata, productia de vin de anul acesta a fost cu 50% mai mica fata de anul trecut. Din estimarile ONIV, la ora actuala numai 5% din piata de profil este asigurata de exporturi. Nu cred ca mai devreme de 2010 vom avea 10% din piata asigurata de exporturi. In general, romanii au reticenta fata de vinurile de import, dar daca vor veni la preturi mai mici, probabil ca se vor indrepta spre ele, ne-a mai declarat Zirnoveanu.

Invazia moldoveneasca

Din 25 de hectolitri de vin din import, sase au provenit din Republica Moldova, exporturile din aceasta tara crescind fata de perioada similara a anului trecut de aproximativ 22 de ori, pina la 3,5 mii de hectrolitri. Atuul moldovenilor pe piata autohtona se refera atit la productia mai mare, cit si la faptul ca au patruns in Romania cu produse vrac, foarte ieftine. Este vorba de lipsa vinului din Romania si probabil cantitatile aduse de la ei vor creste in continuare. De la ei intra mai mult vin varsat la preturi de 10-15.000 de lei litrul, explica Valeriu Cotea, presedintele Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV). Din estimarile PNVV, vinul de masa, varsat, reprezinta in jur de 60-70% din piata de profil.

La mare cautare pe piata autohtona sint si vinurile din Franta si Italia, din aceste state importindu-se 2,9 mii, respectiv 2,3 mii de hectolitri. Totodata, vine puternic din urma Ungaria, de unde s-au achizitionat 1,8 mii, adica de 20 de ori mai mult fata de perioada similara a anului trecut. Daca ritmurile de evolutie ale importului si exportului se mentin, in prima jumatate a anului 2008, Romania se va transforma dintr-o tara net exportatoare de vin intr-o piata de desfacere, se arata intr-un comunicat al PNVV.

Vin de export la preturi romanesti

In materie de importuri, piata autohtona a inceput sa devina din ce in ce mai interesanta. Numarul magazinelor specializate sint in crestere, iar in rafturile supermarketurilor exista o oferta din ce in ce mai variata. Cit despre consumatori, acestia cauta in vin mai mult decit o simpla bautura, ba chiar un stil de viata. De asemenea, mare parte dintre vinurile de masa de import au marele avantaj de a avea preturi similare cu cele de productie autohtona. Majoritatea sticlelor cu vin importate se gasesc in jurul a 200.000 de lei, dar mai gasesti si cu 75-100.000 de lei. Dar la fel de bine poti gasi si vinuri romanesti al caror pret ajunge la 300-350.000 de lei sticla, mai spune presedintele ONIV.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri