Cresterea pietei de fuziuni si achizitii (M&A – Mergers & Acquisitions) din perioada ianuarie - martie a acestui an se datoreaza tranzactiilor incepute in 2009 si finalizate in primul trimestru, nu deal-urile incepute si incheiate in debutul anului, apreciaza Marius Stancescu presedintele companiei de consultanta financiara Riff Holding International.
“Daca nu se va intampla ceva senzational in M&A, cu siguranta ca piata va scadea valoric in acest an. Am putea avea surprize negative daca nu vor fi tranzactii in care sa fie implicate companii care se afla in dificultati financiare. Si anul trecut toata lumea se asteapta la o crestere a numarului de tranzactii cu astfel de companii, dar acest lucru nu s-a intamplat”, spune Stancescu.

Primul trimestru a consemnat o crestere a pietei locale de M&A cu 75% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 178 de milioane de euro, arata un raport realizat de casa de investitii Capital Partners.

Doua din cele mai importante tranzactii realizate in primul trimestru al acestui an sunt achizitia de catre nemtii de la Lidl a retelei de 96 de magazine ale Plus Romania, precum si preluarea a 80% din operatorul de servicii mediale private Centrul Medical Unirea (CMU) de catre fondul de investitii Advent International, de la un alt fond de investitii si de la fondatorul companiei, medicul Wargha Enayati.

Niciuna din partile implicate in cele doua tranzactii nu a facut comentarii asupra valorii deal-urilor. Cu toate acestea, surse din piata au declarat pentru Wall-Street ca vanzatorii CMU ar fi incasat 35-40 mil. euro de la Advent.

Stancescu apreciaza ca tranzactiile cu o valoare de peste 30 mil. euro vor deveni din ce in ce mai rare in viitor, pentru ca piata romaneasca este una de nivel mediu si mic.

“Probabil ca Romania va mai ajunge la o medie valorica a tranzactiilor de 40 mil. euro, asa cum s-a intamplat in perioada 2005-2007, abia peste 30-50 de ani. Atunci a fost perioada marilor privatizari, care insa a luat sfarsit. Perspectivele pe care le vedem pentru piata locala de M&A sunt ca media tranzactiilor sa scada sub 5 milioane de euro in urmatorii 2-3 ani”, a spus Stancescu.

El a precizat ca dupa un an si jumatate, cel mult doi ani, dupa ce piata de fuziuni si achizitii va traversa perioada nefasta prin care trece acum, numarul tranzactiilor va incepe din nou sa creasca.

“Estimez ca valoarea tranzactiilor va scadea anul acesta comparativ cu anul trecut. Acesta este un lucru bun pentru ca vor fi preluate si companii cu valori mai mici de 1 milion de euro, lucru ce se intampla foarte rar anii trecuti”, a spus Stancescu.

Una din tranzactiile de o valoare mai mica ce a avut loc la inceputul acestui an a fost cea intreprinsa de Axxess Capital, fondul de investitii condus de Horia Manda, care a preluat 40% din actiunile producatorului de jucarii Noriel, dupa o investitie de 7 milioane de euro.

In ceea ce priveste tranzactiile realizate anul trecut, Stancescu spune ca este dificil de facut o estimare valorica a pietei de M&A.

“Pentru anul trecut nu avem o situatie clara a inchiderilor de tranzactii. Multe dintre deal-uri au inceput anul trecut, dar nu s-au mai finalizat decat in acest an. Daca luam in considere si tranzactiile incheiate anul trecut, ne putem gandi la o medie/tranzactie de 10 milioane de euro”, subliniaza Stancescu.

Potrivit Capital Partners, piata locala de M&A a atins anul trecut valoarea de 1,045 miliarde euro, cu 80 tranzactii anuntate, de peste un milion de euro.
Retail jobs
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri