De la anuntarea deciziei Guvernului Boc de a majora TVA de la 19% la 24%, masura care a dat tonul la reactii dintre cele mai vocale in mediul de afaceri romanesc, consumatorii nu au aflat nici pana astazi cu cat la suta se va scumpi cosul de cumparaturi. Retailerii vorbesc despre calcule matematice, dar se feresc deocamdata sa dea un verdict.
“Cresterea TVA era o masura predictibila, cu atat mai mult cu cat efectul unei astfel de masuri este imediat si relativ sigur pentru bugetul de stat. Este o masura cu siguranta mai eficienta din punct de vedere al colectarii veniturilor bugetare decat ar fi fost majorarea cotei unice”, declara pentru Wall-Street Alexandru Vlad (foto), director executiv al Selgros Cash&Carry Romania, parte a grupului german Rewe.

Seful lantului de magazine a explicat ca in prezent se negociaza preturile nete cu furnizorii, aplicarea majorarii TVA urmand a se realiza matematic. “Teoretic, preturile vor creste exact cu procentul de majorare al taxei pe valoare adaugata”, spune Vlad, care adauga ca “zvonurile legate de majorari mai mari de 5% sunt emotionale si nu au un fundament real”.

Pe de alta parte, seful Selgros trage un semnal de alarma in ceea ce priveste deprecierea monedei nationale, un pericol considerat a fi mai mare decat majorarea TVA. “Deprecierea leului ar duce intr-adevar la o explozie a preturilor alimentare, dar si a celor nealimentare”, a mai precizat executivul.

Oficialii Carrefour, cel de-al doilea mare comerciant alimentar din Romania, nu au dorit insa sa comenteze pe marginea majorarii TVA. “Nu dorim sa comentam pe acest subiect” este raspunsul pe care Andreea Mihai, directorul de marketing din cadrul Carrefour Romania, ni l-a transmis cu privire la eventualele majorari de preturi pe care consumatorii le vor resimti odata cu cresterea TVA la 24%.

Acealasi raspuns l-am primit si de la oficialii Real Hypermarket, care au precizat ca este mult prea devreme pentru a se pronunta, dar ca “toata lumea se va ralia” masurii luate de Guvernul Boc.

Mai exact, retailerii se vor adapta preturilor in functie de piata, cresterea fiind suportate in diferite grade de toti cei implicati, furnizori, comercianti si consumatori finali in functie de elasticitatea fiecarui produs in parte, dupa cum explica Linda Willy, directorul de marketing al retelei MiniMax Discount.

Ce spun ceilalti mari retaileri?

Intr-o nota de atitudine, membrii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) reactioneaza la decizia Guvernului Boc a creste TVA la 24%, catalogand masura ca lovind dramatic economia.

“Dorim sa atragem atentia asupra faptului ca pentru salvarea bugetului de stat singura solutie viabila este diminuarea evaziunii fiscale, fenoment cu care autoritatile pierd lupta, in mod constant”, se precizeaza in comunicatul AMRCR, in care careia sunt grupate Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Real, Selgros, Metro Cash&Carry, Billa, Mega Image, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI si Mobexpert.

Potrivit asociatiei, “nenumarati producatori” au fost nevoiti sa-si lichideze afacerile pentru ca nu au mai putut tine pasul cu importurile netaxate din industria alimentara. “Toate incercarile de a carpi bugetul de stat vor fi in van, in timp ce retelele organizate ale evazionistilor de anvergura vor continua sa functioneze”, se precizeaza in nota de atitudine.

Marii retaileri si-au exprimat totodata nemultumirea fata de modul in care Ministerul de Finante actioneaza, pentru a restabili echilibrul bugetar. “Legi avem, dar daca aparatul Ministerului de Finante nu este suficient si eficient in aplicarea masurilor anti-evazioniste, luminita de la capatul tunelului se va lasa mult si bine asteptata”, au concluzionat retailerii din AMRCR.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri