Romania pierde tot mai mult teren in fata altor tari din regiune care ori au fost mai putin afectate de criza, ori reusesc sa o gestioneze mai bine. In timp ce in Polonia “merge bine in toate domeniile”, in Romania oportunitatile care sa reprezinte interes pentru fondurile de investitii sunt din ce in ce mai putine, crede Leo Gherghina, partener in cadrul SGAM Eastern Europe, fondul privat de investitii al Societe Generale Asset Management.
“Bani avem, interes este”, spune cu fermitate Leo Gherghina, cel care in urma cu 7 luni a batut palma cu actionarii MedLife - familia Marcu si divizia de investitii a Bancii Mondiale, IFC – pentru a prelua un pachet de 36,25% din actiunile operatorului de servicii medicale private, intr-o tranzactie evaluata la 20 de milioane de euro.

Dupa intrarea in actionariatul MedLife, Gherghina a anuntat ca are in derulare alte trei dealuri, dar ca nu stie cand se vor finaliza discutiile. Unul dintre dealuri s-a concretizat deja prin achizitionarea de catre MedLife, cu sprijinul SGAM, a Policlinicii de Diagnostic Rapid din Brasov, pentru care s-au platit 3 milioane de euro.

Cat despre celelalte dealuri, Gherghina nu da prea multe detalii; spune doar ca pot fi incheiate numai de SGAM ori impreuna cu MedLife. “Avem un interes crescut in domeniul serviciilor medicale private pentru ca sectorul de stat se duce in jos”, afirma partenerul, pentru care “interesante” sunt doar business-urile care au un flux de numerar “sanatos”.

Iar din acest punct de vedere, tot mai multe afaceri din Romania, mai ales cele care nu au sprijinul companiei-mama, au probleme, astfel incat tintele atractive pentru investitorii straini – in speta fondurile de investitii – devin tot mai putine. “Noi avem bani, pentru ca suntem un fond regional, insa nu prea sunt oportunitati interesante in Romania, suntem foarte selectivi”, puncteaza reprezentantul SGAM, care face o comparatie cu Polonia, unde “toate merg bine”.

Care este strategia SGAM? Gherghina sustine ca asteapta ca actuala criza sa curete din inventiile de pe piata – firmele inventate – si din antreprenorii cu asteptari prea mari. “Pretentiile antreprenorilor sunt acum in ajustare, au inceput sa ajunga la un nivel interesant, insa firmele pe care le reprezinta nu mai sunt de interes pentru noi – unele sunt in insolventa, altele au probleme cu cash-ul”, explica Gherghina intr-o discutie cu Wall-Street.

SGAM investeste intre 5 si 10 milioane de euro in companii “sanatoase” din punct de vedere financiar, care au nevoie de finantare pentru a se dezvolta. “Romania inca trebuie sa mai creasca pentru ca suntem penultimii din Europa la multe capitole”.

In ceea ce priveste atractivitatea Romaniei pentru investitorii straini, Gherghina este de parere ca stabilitatea mediului politic este cel mai important factor in deciziile pe care le iau, dincolo de politica fiscala. “Vladescu a trebuit sa gaseasca solutii pentru a aduce bani la buget. Nu ma asteptam la o asa de mare majorare a TVA – ma gandeam ca de la 19% sa aduca la 21%, dar nu la 24%”, mai spune Leo Gherghina.

Partenerul fondului de investitii considera ca Romania isi pastreaza atractivitatea pentru investitiile straine, punctele forte fiind populatia mare si piata inca in curs de dezvoltare. “Cine gandeste pe termen lung, vede ca Romania este o a doua tara din regiune", spune Gherghina care adauga ca actuala criza este "o oportunitate pentru a face achizitii la preturi corecte”.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri