Desi au raportat afaceri in crestere in primul semestru al anului, marii jucatori de pe piata de curierat s-au confruntat, in primele sase luni, cu intarzierea termenelor de plata, insolventa unor clienti, infranstructura deficitara sau razboiul preturilor.
Cresterea veniturilor vs. declinul profitului

Dupa ce anul trecut piata de curierat locala a fost serios zdruncinata de recesiune, curierii au luat, in acest an, toate masurile pentru a-si creste numarul de expedieri, de clienti si implicit de venituri. In fuga pentru castigarea unei cote de piata cat mai mari, unele companii au mai lasat pretentiile in ceea ce priveste marja de profit, indicator in declin in primele 6 luni din 2010.

“Razboi preturilor care se traduce prin tendinta majoritatii competitorilor de a reduce drastic tarifele in vederea castigarii de noi clienti, cu riscul de a reduce marja de profit pana la nivelul minim, a fost o tendinta extrem de prezenta in primul semestru al anului”, explica, pentru Wall-Street, Lucian Aldescu, director general DPD (Pegasus) Romania.

Astfel, Fan Courier, cel mai mare jucator de pe piata locala, a raportat o cifra de afaceri de 95,2 milioane lei, in crestere cu 15,8% fata de primele sase luni ale anului trecut, in timp ce profitul s-a diminuat cu circa 3%. “Pentru anul 2010, estimam o cifra de afaceri de circa 184 milioane lei (circa 44 milioane euro), in crestere cu 10% fata de anul 2009, pe fondul investitiilor angajate anul trecut, a consolidarii numarului de clienti, a extinderii portofoliului de servicii si prin imbunatatirea facilitatilor oferite”, declara Adrian Mihai, unul dintre cei trei proprietari ai companiei Fan Courier.

Tot in prima jumatate a lui 2010, afacerile DPD (Pegasus) Romania au crescut cu circa 25% comparativ cu aceeasi perioada din 2009, in timp ce profitul obtinut s-a mentinut la un nivel minim, pe fondul continuarii procesului investitional. “Nu dispunem inca de rezultatele financiare finale, dar valoarea estimata a cifrei de afaceri pe primul semestru din 2010 este de aproximativ 15 milioane lei.
In primele 6 luni ale anului, DPD Romania a livrat aproximativ 1 milion de colete, cu 30% mai mult decat in perioada similara din 2009”, declara reprezentantul DPD Romania.

UPS Romania, filiala locala a gigantului american, a avut, de asemenea, un prim semestru mai bun decat prima jumatate din 2009. “Din considerente ce tin de politica UPS, nu putem face publice rezultatele la nivel de tara. Ceea ce putem spune, cu siguranta, este ca Romania reprezinta o piata importanta pentru UPS si contribuie intr-un mod pozitiv la veniturile totale ale companiei”, a afirmat, pentru Wall-Street, directorul general al companiei, Iulia Nartea.

La nivel global, in prima jumatate a anului, veniturile UPS au crescut cu 9.9%, de la 21.77 miliarde dolari in primul semestru din 2009, la 23.93 miliarde dolari in S1 2010. Ca urmare a revirimentului din SUA, profitul din primele sase luni a fost de 2,44 miliarde dolari, cu 51.5% mai mult fata aceeasi perioada a anului precedent.

6 luni dominate de veche problema a infrastructurii dar si de insolventa sau amanarea platilor

In opinia, jucatorilor din piata, principalele dificultati cu care s-au confruntat in primele 6 luni ale anului in curs au fost infrastructura deficitara, insolventa clientilor si procedurile greoaie de recuperare a debitelor, intarzierea termenelor de plata sau instabilitatea fiscala.

“Clientii au inceput sa plateasca mai greu, mult mai greu decat pana acum. Un exemplu concludent este numarul personalului din departamentul juridic si recuperari: in 2009 aveam 2 persoane iar acum avem 9 persoane care urmaresc debitele clientilor, emit notificari si intocmesc dosare de recuperare a debitelor”, afirma reprezentantul Fan Courier.

Intarzierile din ce in ce mai mari ale termenelor de plata au dus la o lipsa se cash-flow pe piata. “Problema cash-flow-ului destul de prezenta in S1, din cauza cresterii semnificative a termenului de recuperare a creantelor”, explica si oficialul DPD Romania.

Infrastructura drumurilor a ramas, in opinia companiilor de curierat, o problema cu care trebuie sa se confrunte zi de zi. In Romania, din punctul de vedere al unei companii de curierat, infrastructura poate fi oricand imbunatatita, dar pe de alta parte, nu exista obstacole pe piata locala care sa nu poata fi depasite”, afirma sefa UPS Romania.

“Timpul inseamna calitate pentru noi, iar calitatea este sinonima cu un client multumi care plateste. Probleme de infrastructura din Romania ne aduc an de an intarzieri in orarul celor 68 de trasee Fan Courier, la capetele de linie. Blocajele care sunt pe drumurile nationale si judetene, precum si lucrarile de reabilitare si depasirea termenelor de finalizare a lucrarilor ne aduc anual prejudicii mari”, completeaza si reprezentanul Fan Courier.

O alta problema adusa in discutie de companiile de curierat este instabilitatea fiscala. “Ultimul exemplu in acest sens o reprezinta modificarea taxei TVA, comunicata pe 28 ale lunii, cu aplicabilitate din 01 ale lunii. Aceasta decizie a necesitat un efort de implementare la nivel national in cele peste 100 de agentii Fan Courier a softului la casele de marcat si trainingul necesar. In plus, nu avem siguranta si posibilitatea realizarii unui plan pentru viitor avand in vedere numeroasele taxe si impozite care apar peste noapte”, mai spune Mihai.

Principalii jucatori de pe piata locala sunt Fan Courier, UPS, DPD, TNT, DHL si Fedex. Anul trecut, piata privata a serviciilor de curierat a scazut cu circa 25-30% pana la aproximativ 200 milioane euro.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri