“De ce sunt mai ieftine”, “cine le face”, “oare sunt de bune calitate” – toate acestea sunt intrebari pe care romanii si le pun atunci cand, mai mult fortati de un buget tot mai stramtorat, pun in cosul de cumparaturi produse marca proprie a retailerilor. Ce sanse au marcile private de a fi considerate produse de calitate?
“Numarul produselor sub marci private va creste in viitor pe masura ce consumatorii au devenit mai sensibili la pret, cautand alternative mai ieftine. De asemenea, grandul de penetrareal acestora va creste datorita expansiunii marilor retaileri – Rewe (Selgros, Penny Market, Billa) si Schwartz (Kaufland)”, este de parere Milos Ryba, senior retail analyst in cadrul Planet Retail, companie de consultanta in domeniu, cu sediul la Londra.

Piata marcilor private din Romania, nascuta atat ca alternativa pentru cei cu venituri mici, dar si pentru fidelizarea clientilor, a inceput sa-si faca tot mai mult loc pe rafturile din magazine, propulsata de lupta acerba dintre retaileri pentru cel mai mic pret, dar si de expansiunea agresiva a marilor retaileri, precum Carrefour, Rewe, Metro sau Kaufland. Produsele marca private sunt fabricate de producatori locali sau straini exclusiv pentru marile lanturi de magazine, fiind de regula cu 20% mai ieftine decat echivalentele din gamele lor.

“Perceptia romanilor cu privire la marcile private este tipica pentru pietele in dezvoltare din regiunea Europei Centrale si de Est. Cu toate acestea, am observat ca in cazul pietelor mai mature, precum Cehia si Polonia, perceptia consumatorilor s-a imbunatatit in ultimii ani, evolutie pe care ne asteptam sa o aiba si Romania”, spune pentru Wall-Street Milos Ryba. [Citeste Batalia marcilor private: Real bate Carrefour in Polonia].

Evolutie care insa in pietele mai mature s-a bazat pe promovarea produselor autohtone, “carligul” necesar pentru a atrage clientii si a-i fideliza. “De exemplu, in Polonia, consumatorii si-au schimbat rapid parerea cu privire la produsele sub marca proprie atunci cand cel mai mare lant de magazine, Biedronka, a inceput sa promoveze branduri proprii de calitate poloneza, adica fabricate local”, explica analistul de la Planet Retail.

In Romania, marcile private comercializate de retaileri sunt partial produse in Romania. Cele mai multe dintre ele sunt produse alimentare proaspete sau conservate sau bauturi (apa, sucuri, bauturi alcoolice). In plus, nu toate produsele contin pe eticheta numele producatorului sau tara in care aceastea sunt fabricate, motiv pentru care sunt privite cu neincredere de cumparatori.

Desi mari comercianti precum Metro, Carrefour sau Real au introdus deja produse pe segmentul mai inalt de venituri – premium, batalia cea mare inca se da pe segmentul produselor cu pretul cel mai mic, tot mai solicitate in conditiile crizei.

“Retailerii straini au introdus in Romania mai ales produse economice, pe masura puterii de cumparare, dar si a perceptiei pe care consumatorii romani o au. Astazi, probabil ca nimeni din Romania nu va cumparata ciocolata Carrefour cu un pret similar marcii Milka sau chiar mai mare”, mai spune Milos Ryba. In Franta, piata de retail este una matura, iar segmentul produselor sub marca proprie - deja bine “asezat”. De exemplu, o ciocolata Carrefour (220 grame) costa 1,50 euro, iar una marca Milka (130 grame) – 2 euro.

Dintre cele 1.200 de articole comercializate sub marca privata Carrefour in Romania, 500 sunt produse in Romania de 40 de furnizori locali, printre care Farmec (cosmetice), Vascar (pateuri si mancaruri), European Drinks (sucuri), Danone (produse lactate) si Orkla (pateuri, conserve), Fares Trading (ceaiuri), Argus (ulei), Agrofruct (fructe), Pambac (paste), Ocean Fish (produse din peste) si Lemarco (zahar).

Potrivit unui studiu dat publicitatii in toamna anului trecut si realizat de Mednet Marketing Research Center, cele mai prezente branduri in mintea cumparatorilor sunt magazinele de tip hipermarket. "Daca in orase precum Sibiu, Oradea, Craiova, Targu Mures si Timisoara, Real este primul hypermarket care le vine in minte respondentilor, in orasele Brasov, Constanta si Bucuresti aceasta prima pozitie este ocupata de Carrefour, in Cluj Napoca de Cora, iar in Suceava de Kaufland", conform studiului citat.

Ce marci private comercializeaza retailerii romani?

Pentru clientii revanzatori, Metro Cash&Carry ofera doua niveluri de calitate: Aro (pret mic) si Fine Food (produse de calitate superioara), iar pentru clientii HoReCa (hoteluri, restaurante cafenele) – Vinul Casei, H-Line (solutii profesionale nealimentare pentru hoteluri si pensiuni) si Horeca Select (produse alimentare pentru bucatarie). Acestora li se adauga alte marci, precum Power Up (bauturi energizante), FairLine (produse nealimentare) sau Alaska (electronice).

Marcile private ale Carrefour acopera atat segmentul produselor de larg consum (Marca Nr. 1, Carrefour), cat si electrocasnice (Carrefour Home) sau textile (Tex). Produsele Tip din hipermarketurile Real Hypermarket sunt pozitionate pe segmentul preturilor reduse, cele Quality, pe cel al preturilor medii, iar real,- Selection aduce articole premium, dar si produse bio (real,- Bio). Cele mai cunoscute marci proprii ale Cora sunt Winny (segmentul economic) si Cora (nivel mediu de preturi).

Pentru MiniMax, marcile private reprezinta o platforma puternica de loializare a consumatorilor, de unde si masurile companiei pentru optimizarea sortimentatiei. Marcile private au o pondere de 8% din totalul incasarilor discounterului, produsele realizate sub marca fiind fabricate numai de producatori autohtoni (Montan, Minim si Maxim). Plus Discount comercializeaza peste 120 de marci diferite, de la produse alimentare de baza, pana la cele de ingrijire personala si igiena a casei (Biscoteria, Blue Moon, Casa Domani), diferenta de pret fata de marfurile de producator fiind si de -50%.

Oferte asemanatoare ca sortimentatie se regasesc si in portofoliile supermarketurilor, dar la preturi mai ridicate. Cele mai cunoscute branduri proprii ale Mega Image sunt 365 (preturi scazute) si Delhaize (produse de calitate belgiene), Care (produse nealimentare), Le Boucher (carnea proaspata) si Bio (produse ecologice), iar Billa ofera prin brandul propriu, Clever, produse alimentare.

Recent introdusa pe piata, K-Classic, marca proprie de la Kaufland, cuprinde circa 400 de produse alimentare si nealimentare, de la lactate, conserve, hrana pentru animale, pana la imbracaminte si electrocasnice. Auchan are marca proprie cu acelasi nume, sortimentul acoperind alimente de baza, produse de ingrijire corporala si a casei, precum si imbracaminte.







Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri