Dupa un prim semestru cand piata s-a aflat la minimele ultimilor patru ani, comertul cu tutun are sanse sa recupereze din scadere in cea de-a doua jumatate din an pe masura ce actiunile de combatere a contrabandei par sa mai calmeze din efervescenta ilegalitatilor.
“Piata incepe sa-si revina incet-incet, inca nu a ajuns inca la nivelul de anul trecut, este cu 30% mai mica decat anul trecut, dar spre deosebire de inceputul anului, se pare ca vanzarile si-au mai revenit”, declara pentru Wall-Street Gilda Lazar (foto), director corporate affairs&communications in cadrul Japan Tabacoo International (JTI) Romania, companie care comercializeaza pe piata romaneasca branduri ca Winston sau Camel.

Declinul vanzarilor pe piata a fost alimentat de cresterea accizelor cu 50%, deprecierea leului fata de moneda europeana, precum si de slabirea puterii de cumparare. “Este ca atunci cand faci maioneza: daca pui prea mult ulei, atunci ea se taie. Asa s-a intamplat si cu piata de tigarete: toate taxele si majorarile nu au putut fi absorbite de consumatori. Unii si-au redus cheltuielile si nu-si mai permit sa cumpere tigari, iar altii au inceput sa-si dea seama ca e periculos sa fumeze”, explica Lazar.

In prezent, produsele din tutun sunt suprataxate, 80% din pretul lor fiind reprezentat de TVA si de acciza. Astfel, in cazul unui pachet de tigari (premium) care costa 10,90 lei, doar 2,25 de lei reprezinta valoarea reala, in care intra costurile de productie, marja de retail, discountul si profitul, restul de 8,65 insemnand TVA (2,11 lei) si acciza (6,54 de lei).

In conditiile accentuarii crizei si a scaderii veniturilor reale ale populatiei, contrabanda cu tigarete si tutun a luat un tot mai mare avant, astfel incat la inceputul anului a ajuns sa acapareze mai mult de o treime din piata evaluata anul acesta la circa doua miliarde de dolari. In prezent, produsele din contrabanda si-au redus cota de piata in jurul a 22 de procente. Luand in calcul o cota de piata anuala de 31%, paguba produsa statului de comertul ilicit se cifreaza la 835 de milioane de euro.

Altfel spus, piata neagra a tutunului produce statului roman daune de marimea unei transe de imprumut de la Fondul Monetar International (FMI), spune Gilda Lazar. Cea de-a sasea transa din imprumutul FMI acordat Romaniei a fost de 900 de milioane de euro.

In aceste conditii, produsele de contrabanda detin cea mai mare cota din piata de profil. Daca in 2002-2003 comertul ilicit insemna 2-3 procente din intreaga piata, contrabanda a inflorit incepand cu 2006, cand a urcat spre 10%, ca la inceputul anului curent sa atinga 36%.

Conform unui studiu realizat de compania independenta de cercetare Novel Research, volumul contrabandei cu tigarete din Romania se situa in luna februarie 2010 la 36,2% din totalul pietei, in crestere de la 22%, cat s-a inregistrat in ultimul trimestru din 2009. Ca urmare, cotele de piata ale principalilor jucatori au fost afectate. In luna ianuarie 2010, BAT avea o cota de piata de 32,5%, in scadere cu 6% fata de 2008, JTI - 15,6% (-4,6%) si PMI – 14,5% (-7,3%).

Lazar a precizat ca de la inceputul anului si pana in prezent JTI Romania a distrus 1.720.000 de pachete de tigarete si aproape 2.000 de kilograme de tutun. Costurile pentru distrugerea marfii de contrabanda s-au ridicat anul trecut la 60.000 de dolari. Incepand cu luna septembrie, JTI va disponibiliza 128 de persoane din totalul de circa 670 de angajati, acestea provenind cu precadere din cadrul departamentelor de vanzari si de suport.

Piata tutunului este dominata de mari jucatori internationali ca British American Tabacco (BAT), Philip Morrris, Japan Tabacco International (JTI) si Galaxy Tabacco.

Vezi aici care este procedura de distrugere a produselor din tutun de contrabanda - galerie foto.




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri