Top Brands Distribution, al doilea mare distribuitor din FMCG, cu afaceri de peste 300 de milioane de euro, estimeaza pentru acest an mentinerea cifrei de afaceri la nivelul lui 2009, dar prevede scaderea profitului cu pana la 30%, pe fondul declinului consumului si al avansului pietei negre din comertul cu tutun.
“Pe piata se constata o scadere a cererii si a consumului, ceea ce duce inevitabil la un declin al afacerilor si al profitului. Pentru distribuitori, un risc crescut este nerecuperarea banilor din piata, fie pentru ca se inchid unele magazine, fie pentru ca la rand lor retailerii inregistreaza pierderi si nu mai pot acoperi cheltuielile realizate”, spune intr-un interviu acordat Wall-Street Wael El Ghadban (foto), directorul general al Top Brands Distribution (TBD).

Ghandban, care vorbeste si din pozitia de actionar al companiei, avand o detinere de 50% din actiuni, spune ca pe parcursul anului a fost nevoit sa refaca de mai multe ori bugetul pentru anul acesta, ca urmare a inrautatirii situatiei economice, dar si a schimbarilor mediului fiscal.

“Am refacut bugetul de mai multe ori anul acesta pentru ca din pacate, desi estimasem o scadere a pietei, nu ne-am asteptat la o descrestere asa de mare, astfel incat am refacut planurile in functie de evolutia reala a pietei”, explica omul de afaceri. Conditiile actuale de piata a impus o ajustare din mers a afacerilor, deciziile de criza incluzand disponibilizari si renuntarea la activitatile care nu faceau parte din business-ul de baza.

“Ne-am axat strategia de business in doua directii: optimizarea costurilor, in sensul renuntarii la acelea care nu erau absolut necesare, si marirea gamei de produse, dar cu atentie la brandurile pe care distribuim”, subliniaza Wael El Ghadban. Cei mai mari clienti ai companiei pe care o conduce sunt producatorul de tigarete Philip Morris si producatorul de alimente si bauturi Kraft Foods, giganti care, la fel ca si ceilalti jucatori din piata mai mari sau mai mici, au avut de suferit de pe urma comprimarii consumului.

Mai exact, masurile anticriza s-au concretizat in implementarea unui sistem mai performant de analiza a situatiilor clientilor (atentie mai mare la furnizorii cu dificultati financiare), eficientizarea sistemului de incasare a banilor, precum si a rutelor de transport, precum si reorganizarea punctelor de lucru – depozite si birouri.

“Pentru distribuitori, un risc sporit este nerecuperarea banilor din piata, fie pentru ca se inchid unele magazine, fie pentru ca, la randul lor, retailerii inregistreaza pierderi si nu mai pot acoperi cheltuielile. In conditiile in care consumul a scazut considerabil, nerecuperarea banilor este cu atat mai grava pentru o companie din domeniul distributiei, incat aceasta nu mai poate sustine creantele din profit, care si asa ca este foarte mic”, mai spus El Ghandban.

In aceste conditii, prognoza omului de afaceri pentru integul an este pesimist, mai ales ca anul trecut piata distributiei a reusit sa se mentina pe linia de plutire si chiar sa sfideze criza. Cu timpul insa, contextul economic s-a alterat si agravat, astfel incat criza a inceput sa muste agresiv din marjele de profit.

Pentru acest an, avem stabilit ca obiectiv principal mentinerea cifrei de afaceri, dar este foarte probabil sa inregistram la finalul anului o scadere a profitabilitatii, cu aproximativ 30 de procente”, estimeaza seful TBD.

O lovitura puternica pentru afacerile TBD a venit dinspre piata tutunului, care mai ales in primele sase luni a fost grav afectata de comertul ilicit, tot mai infloritor in conditiile majorarii taxelor si accizelor in ciuda slabirii puterii de cumparare.

“Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, rezultatele inregistrate in primele sase luni ale anului arata o scadere cu circa 30%. In cazul produselor din tutun, scaderea a fost cauzata si de piata neagra extrem de puternica in primele 2-3 luni ale anului”, detaliaza Wael El Ghandban.

In conditiile accentuarii crizei si a scaderii veniturilor reale ale populatiei, contrabanda cu tigarete si tutun a luat un tot mai mare avant, astfel incat la inceputul anului a ajuns sa acapareze mai mult de o treime din piata evaluata anul acesta la circa doua miliarde de dolari. In prezent, produsele din contrabanda si-au redus cota de piata in jurul a 22 de procente.

Luand in calcul o cota de piata anuala de 31%, paguba produsa bugetului de stat de catre comertul ilicit se cifreaza la 835 de milioane de euro. Astfel, produsele de contrabanda detin cea mai mare cota din piata de profil. Daca in 2002-2003 comertul ilicit insemna 2-3 procente din intreaga piata, contrabanda a inflorit incepand cu 2006, cand a urcat spre 10%, ca la inceputul anului curent sa atinga 36%.

Perspectivele nu sunt prea optimiste pentru perioada urmatoare, 2011 anuntandu-se a fi cel putin la fel de dificil ca si 2010. “Jucatorii isi doresc sa actioneze pe o piata si intr-o economie stabila, iar in acest moment riscul ridicat de tara pentr Romania este destul de ridicat”, puncteaza El Ghandban. Omul de afaceri spera insa ca in 2011 criza sa inregistreze un nivel maxim, dupa care piata sa se stabilizeze si sa intre pe un trend crescator.

Nu ne asteptam la cresteri in 2011. Am fi multumiti sa constatam cel putin o stabilitate a economiei si pietei”, conchide omul de afaceri.
Top Brands Distribution a fost infiintata in 1997 si in prezent ofera servicii de distributie pentru 20.000 de clienti din Bucuresti si din 18 judete ale tarii.

Potrivit informatiilor de la Registrul Comertului, compania este detinuta in proportie de 50% de Brightline LLC, inregistrata in SUA, restul de 50% din actiuni fiind controlate de Top Brands Holding SRL. Anul trecut, compania a incheiat anul cu afaceri de 1,3 miliarde de lei, un profit brut de 14,5 milioane de lei si un nivel mediu de angajati de 453.

Cine sunt cei mai mari distribuitori din piata?

Potrivit unui top realizat de Mediafax utilizand informatiile din Registrul Comertului, Top Brand Distribution a raportat anul trecut cele mai multe incasari, de 1,3 miliarde de lei, in urcare cu 13% fata de 2008. Pe locul al doilea in topul cresterii afacerilor se afla Elgeka-Ferfelis, care a inregistrat anul trecut un avans 17,5%, pana la 300 de milioane de lei.

La polul opus se situeaza cinci jucatori mari de pe piata bunurilor de larg consum, care s-au confruntat in 2009 cu o scadere a afacerilor, respectiv Interbrands Marketing&Distribution, Astral Impex, Whiteland Import Export, Agroalim Distribution si Lekkerland Convenience.

Cel mai mare declin, de 34%, l-a inregistat firma Interbrands Marketing&Distribution, detinuta de grupul libanez Sarkis, ale carei afaceri au scazut la 527,3 milioane de lei. Luand in considerare cifrele de afaceri realizate de alte doua companii detinute de Interbrands - Aquila Part Prod Com si Seca Distribution - Interbrands se mentine liderul clasamentului celor mai mari distribuitori din Romania.

Distribuitorii Lekkerland Convenience, parte a grupului german Lekkerland, si Astral Impex, detinut de omul de afaceri Ioan Adrian Cuc, au raportat fiecare o scadere de 18,7% a incasarilor, la 187,6 milioane de lei, respectiv 516,6 milioane de lei.

Cea mai mica scadere a fost raportata de Whiteland Import Export, care a avut anul trecut afaceri de 372,8 milioane de lei, comparativ cu 2008, cand incasarile au totalizat 375 milioane de lei.

Profit au raportat firmele Top Brands (12,1 milioane de lei), Whiteland Import Export (1,9 milioane de lei) si Interbrands Marketing&Distribution, care a inregistrat un rezultat pozitiv de 1,9 milioane de lei, fata de 2008 cand a incheiat pe pierderi de 7,2 milioane de lei.

Majoritatea firmelor de distributie au optat anul trecut pentru reduceri de personal. Astfel, Interbrands a renuntat la 352 de angajati din cei 2.269 pe care ii avea in 2008, Astral Impex are cu 134 de salariati mai putin, Agroalim Distribution - 25, iar Lekkerland - 65. Au fost raportate cresteri de personal in cazul firmelor Top Brands Distribution (36 de noi angajati), Whiteland Import Export (37) si Elgeka-Ferfelis (29).

Aflati aici mai multe detalii despre topul celor mai mari companii de distributie de pe piata produselor de larg consum din Romania dupa cifra de afaceri realizata in 2009.

Cititi si: Directorul distribuitorului Whiteland: Masurile de austeritate au creat o psihoza.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri