O pondere de 31% din numarul companiilor din Romania a avut deja probleme cu lichiditatile, din cauza platilor neefectuate sau intarzierile la plata ale clientilor, in timp ce in Germania doar 9% dintre companii sunt afectate, iar in Slovacia doar 16%, se arata intr-un studiu realizat de grupul EOS in 2010.
Studiul, denumit “Obiceiuri de plata in tarile europene” a fost desfasurat in zece state din Europa de catre grupul EOS, impreuna cu Institutul de Cercetare Ipsos pe un esantion de 2.200 de companii.

In privinta mediului de afaceri din Romania, o companie din trei (31%) a avut deja probleme cu lichiditatile, din cauza platilor neefectuate sau intarzierile la plata ale clientilor. In Germania doar 9% dintre companii sunt afectate, pe cand in Slovacia au fost afectate 16%, potrivit studiului. In Grecia, tara in care cota privind problemele cu lichiditatea este a doua la nivel mondial, 23% dintre firmele chestionate au admis ca au avut pana acum probleme de cash flow.

De asemenea, cele mai afectate companii din Romania isi desfasoara activitatea in comert. O pondere de 39% dintre acestea au avut deja probleme grave din cauza creantelor neincasate, in timp ce in cazul serviciilor 27% iar in industrie 24%. Comparativ cu anul 2007, numarul total al companiilor afectate a crescut in mod simtitor, in momentul respectiv 16% dintre cei chestionati declarand ca au avut cel putin o data probleme cu lichiditatile.

„Conditiile economice s-au inrautatit foarte mult in anul 2009. Companiile s-au confruntat tot mai des cu problema refinantarii. Astfel, volumul creantelor neachitate a crescut, valoarea acestora atingand in octombrie 2009 nivelul maxim de peste un miliard de lei", a declarat Georg Kovacs (foto), director general al EOS KSI Romania.

In consecinta, companiile romanesti privesc viitorul cu scepticism. In perspectiva urmatorilor doi ani, in jur de 38,6% se asteapta la o inrautatire a comportamentului de plata al clientilor, in timp ce 41% prevad o evolutie constanta.

Un alt rezultat al studiului EOS 2010: Companiile din Romania acorda clientilor intervale de plata relativ lungi, in medie de aproximativ 33 de zile. Clientii persoane juridice au la dispozitie in medie un interval de 40 de zile pentru plata facturilor. Doar in Spania (70 zile) si Grecia (106 zile) companiile acorda clientilor un interval mai lung pentru achitarea facturilor. Cele mai scurte intervale de plata pentru clientii persoane juridice le acorda companiile din Rusia si Germania (in medie 24 de zile).

In Romania, clientii persoane fizice au la dispozitie un interval mediu de aproximativ 23 de zile pentru plata facturilor.

Intervalele lungi de plata se reflecta in cota ridicata a creantelor neincasate. Dupa Grecia (22%) si Spania (16%) companiile din Romania prezinta cea mai ridicata cota a creantelor neincasate (13%). In special companiile ce activeaza in comert, avand clienti persoane juridice prezinta in bilanturile lor o cota ridicata a creantelor neincasate (17%).

„Multe companii asteapta in continuare prea mult pana sa adreseze problema managementului creantelor”, declara Kovacs. „In acest caz se aplica urmatorul principiu: Cu cat se actioneaza mai repede, intr-un mod profesional, pentru colectarea facturilor ale caror termen de plata a fost depasit, cu atat mai mare este probabilitatea sa le recuperati si sa evitati problemele de lichiditati.”

Totusi, doar aproximativ una dintre trei companii din Romania (27%) dispune in prezent de angajati specializati in domeniul Managementului Creantelor Nu in ultimul rand, in acest context, una din doua (51%) dintre companiile romanesti chestionate acorda o importanta crescuta Managementului Riscului si al Creantelor. Doar in Grecia aceasta valoare este mai mare: 73%.

Pentru acest studiu, Grupul international EOS, prestator de servicii in domeniul Managementului Creantelor, al Informatiilor de Marketing, Managementul Riscului, precum si al Serviciilor de Plati, impreuna cu Institutul de cercetare Ipsos, a chestionat 2.200 de companii din zece tari europene cu privire la obiceiurile locale de plata.

Astfel, cate 200 de companii din Marea Britanie, Spania, Grecia, Romania, Rusia, Slovacia, Bulgaria, Polonia si Belgia precum si 400 de companii din Germania au raspuns la intrebari cu privire la propriile lor experiente referitoare la comportamentul de plata al clientilor, dezvoltarea economica a tarii si managementul riscului si al creantelor.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri