Retailerul suedez de imbracaminte H&M (Hennes&Mauritz) intra in forta anul viitor pe piata de fashion retail din Romania prin deschiderea a 6 locatii in Bucuresti. Compania a inceput deja procesul de recrutare, primele pozitii disponibile fiind afisate pe site-ul H&M.
H&M, al treilea mare retailer la nivel mondial, dupa grupul american Gap si Inditex din Spania, detine 2.000 de magazine si 74.000 de angajati. Cea mai mare piata este Germania, urmata de Marea Britanie si Suedia.

Retailerul si-a anuntat inca din prima jumatate a acestui an intentia de a se extinde si pe piata din Romania, unde sunt prezente printre altele si branduri de talie internationala precum Zara sau Mango. Recent, H&M a afisat pe site-ul sau si primele pozitii disponibile pentru romanii care viseaza la o cariera in cadrul companiei: manager de departament, cash officer responsible, manager de magazin sau responsabil visual merchandising.

“Vedem un potential extraordinar pentru a ne extinde in Romania si intentionam sa deschidem 6 locatii in primavara anului viitor, in cele mai bune centre comerciale din Bucuresti”, a declarat pentru Wall-Street Filip Pietkiewicz-Bednarek, unul din purtatorii de cuvant ai H&M.

H&M va deschide in Bucuresti Mall si Plaza Romania doua magazine de cate 1.500 metri patrati, urmand sa intre si in AFI Cotroceni, Baneasa Shopping Center si Unirea Shopping Center.

Razvan Sin, seful departamentului de retail al DTZ, consultantul Anchor Grup pentru semnarea primelor contracte de inchiriere ale retailerului suedez H&M pe piata romaneasca, declara luna trecuta ca, potrivit modelului de expansiune urmat in alte tari din Europa Centrala si de Est, H&M ar putea sa deschida in anul urmator magazine in principalele orase de provincie, cu peste 300.000 de locuitori - Bucuresti, Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov, urmand ca ulterior sa vizeze si orasele cu 150.000 de locuitori.

Ce fel de angajati cauta retailerul suedez pe plan local? “Angajatii H&M trebuie sa se diferentieze de multime. Sunt oameni de echipa, foarte dedicate, cu multiple abilitati, si care pot face fata stresului. Cautam oameni cu o gandire pozitiva, cu o atitudine deschisa si prietenoasa fata de clientii H&M, fata de colegii lor si locul lor de munca”, explica Pietkiewicz-Bednarek.

Potrivit acestuia, procesul de recrutare din Romania, aflat in plina desfasurare, are loc conform planului, “compania fiind multumita de numarul aplicatiilor, precum si de calitatea acestora”. De exemplu, pe un singur site de recrutare pentru postul de visual merchandiser si manager de magazin au aplicat pana in prezent peste 1.000 de persoane.

Extindere, extindere, extindere


In ultimii doi-trei ani piata de fashion retail din Romania a crescut constant cu 10-15% anual, pe masura ce veniturile si bugetele disponibile acestui tip de cumparaturi s-au majorat. Potrivit estimarilor, piata locala de fashion retail s-a intors in 2009 la nivelul din anul 2006, respectiv 1,6 miliard de euro.

Cuvantul de ordine pentru toate brandurile mari pare a fi din nou extinderea, crede Elena Popa, consulant in cadrul Antal International Network Romania. Exista insa si unele exceptii - branduri mari insa cu magazine mici, de pe segmentul produselor mai scumpe, care s-au restrans puternic.

In ceea ce priveste dinamica salariilor pe aceasta piata, nu se poate remarca o crestere, in conditiile in care multe magazine mici s-au restrans, iar altele au ajustat comisioanele din vanzari. “Poate acum, cu venirea unor branduri noi. care ofera conditii exceptionale de dezvoltare avand insa si pretentii pe masura, sa se ridice nivelul in acest segment”, afirma Popa.

Chiriile mall-urilor, la nivelul din anul 2002

Intrucat magazinele H&M au suprafate de peste 1.000 mp, depasind astfel media inchiriata de un retailer intr-un centru comercial, chiriile negociate au coborat sub nivelul pietei.

In trimestrul al doilea, in Bucuresti cele mai mari chirii au scazut la 60-75 euro/mp/luna, in timp ce unitatile de pe cele mai importante artere comerciale atrag, in medie, chirii cuprinse intre 60-70 euro/mp/luna. Acest lucru se traduce printr-o scadere de 10-15% in trimestrul al doilea comparativ cu primele trei luni ale anului, arata cel mai recent studiu al companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.

In trimestrul al doilea nu a fost inaugurat niciun centru comercial nici in Bucuresti, nici la nivel national, astfel ca stocul modern de spatii comerciale din Bucuresti a ramas la 580.000 mp, in timp ce la nivel national a ajuns la 1,4 milioane mp. Piata de retail imobiliar la sase luni: Urmeaza un semestru mai greu?

Cum asteapta clientii romani intrarea H&M pe piata locala?

“Pentru mine, orice excursie in stainatate inseamna un prilej de cumparaturi la H&M, marca pe care am descoperit-o si am testat-o pentru prima data in 2007, la New York. Imi plac mult articolele vestimentare comercializate de suedezi, in primul rand pentru modelele propuse – simple, de bun gust - , dar si pentru raportul foarte avantajos calitate – pret. Acum ca s-au decis sa intre si pe piata din Romania, sper doar sa mentina nivelul preturilor din strainatate, si chiar sa ii determine pe concurenti, cum ar fi de exemplu Zara, sa mai reduca din preturile care uneori sunt exaggerate”, crede Raluca S, 24 ani.

“Stiu ca brandul are priza la romani, in special la romance, care sunt incantate de cum arata hainele, de calitatea si pretul lor, lucruri valabile si pentru mine. Mi se pare ca in strainatate hainele lor sunt mai ieftine si ma astept ca la noi sa fie mai scumpe, din cauza chiriilor ridicate. Deci nu ma bucur prea mult ca ajung si in Romania”, spune Alexandra T., 22 ani.

"Nu stiu nimic despre H&M, insa aud peste tot in firma in care lucrez ca vine H&M in Romania anul viitor, ca este o companie extraordinara. Mai multe nu stiu, nu stiu ce haine au, nu m-am informat despre oferta lor", declara Adina, 24 ani.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri